Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyön harjoittelu (8op)
Toteutuksen tunnus: THO1H8-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.04.2020 - 04.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.03.2020 - 13.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 8 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Marja Toukola
- Tiina Hemminki
- Anita Keski-Hirvi
- Else Vierre
- Opintojakso
- THO1H8
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Tavoitteet
Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan ja vahvistamisen yhteistyössä perheen kanssa. Opiskelija osaa arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskitekijät sekä ohjata hoitoon tarvittaessa. Hän osaa synnytyksen hoidon ja toimia äkillisessä synnytyksessä. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastasyntyneen lapsen ja hänen perheensä tuen tarvetta ja vahvistaa osallisuutta.
Sisältö
Harjoittelu toteutuu äitiysneuvolassa, äitiyspoliklinikalla, synnytyssalissa ja vierihoidossa. Sähköinen lääkehoitopassi. Harjoittelutehtävät.
Opetusmenetelmät
harjoittelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
äitiysneuvolaharjoittelu 175 t
äitiyspoliklinikkaharjoittelu 35 t
naistenosastoharjoittelu 70 t
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
ITSENSÄ KEHITTÄMISOSAAMINEN JA EETTINEN OSAAMINEN
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti terveydenhoitajatyön osaamistaan ja kehittää sitä näyttöön perustuen eri hoitoympäristöissä sekä arvostaa itseään tulevana terveydenhoitajana.
Opiskelija osaa toimia eettisesti ja muita ihmisiä arvostaen.
Opiskelija soveltaa terveydenhoitajatyössä asiakkaasta kerättyjen tietojen edellyttämää tietosuojaa.
VIESTINTÄ- JA VUOROVAIKUTUSOSAAMINEN
Opiskelija kehittää omia vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija kykenee luottamukselliseen ja avoimeen vuorovaikutussuhteeseen asiakkaan kanssa.
Opiskelija osaa raportoida terveydenhoitajatyötä
KEHITTÄMISTOIMINNAN OSAAMINEN
Opiskelija osaa kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen.
Opiskelija osaa työskennellä moniammatillisesti terveydenhoitajatyössä.
ORGANISAATIO-, YHTEISKUNTA- JA KANSAINVÄLISYYSOSAAMINEN
Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön ympäristöissä ammattiaan säätelevien lakien ja normien mukaisesti sekä edistää ympäristön kestävää kehitystä.
Opiskelija osaa toimia monikulttuuristen asiakkaiden kanssa.
TERVEYDENHOITAJATYÖN ASIAKKUUS- JA OHJAAMISOSAAMINEN
Opiskelija osaa vastaa asiakkaan turvallisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisiä toimintatapoja ja osallistaa asiakasta yksilöllisesti sekä tukea hänen voimavarojaan terveydenhoitajatyössä.
Opiskelija osaa ohjata asiakasta terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN JA YKSILÖN, PERHEEN, RYHMÄN JA YHTEISÖN TERVEYDENHOITAJATYÖN OSAAMINEN
Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti terveystarkastuksia toimintayksikössä: Seulontatutkimusten tekeminen, tulosten arviointi ja asiakkaan ohjaaminen sekä päätöksenteko.
Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti toimintayksikön muut keskeiset tehtävät (esim. kotikäynnit, työpaikkakäynnit, ryhmätoiminta).
Opiskelija ymmärtää tarttuvien tautien ehkäisyn ja osaa toteuttaa virallista rokotusohjelmaa.
Opiskelija osaa arvioida yhteisöjen ja ympäristöjen vaikutuksia asiakkaan terveyteen.
Täydennettävän/hylätyn harjoittelun kriteerit :
• Realistinen tavoitteen asettaminen ja itsearviointi on puutteellista
• Opiskelija välttelee/valikoi terveydenhoitajan ammatin oppimistilanteita ja asiakaskontakteja
• Opiskelija ei tunnista vastuutaan ja sen merkitystä terveydenhoitajatyössä vaarantaen asiakkaan/potilaan kokeman turvallisuuden
• Opiskelija ei noudata sovittuja sääntöjä (esim. vaitiolovelvollisuus) eikä ohjeita hoitotyössään
• Opiskelijan käyttäytyminen on epäasiallista ja hyvien tapojen vastaista
• Opiskelija on passiivinen eikä tuo esiin näkemyksiään käytännön tilanteissa
• Opiskelija ei kykene yhteistyöhön/ yhteistyökyvyssä on suuria puutteita hänen työskennellessään asiakkaan ja hänen perheensä, työyhteisön, moniammatillisten työryhmien ja muiden eri yhteistyötahojen kanssa
• Opiskelija on haluton/kykenemätön kohtaamaan monikulttuurisia asiakkaita
• Opiskelija kohtaa asiakkaan rutiininomaisesti eikä tunnista yksilön/ perheen erilaisia tarpeita
• Opiskelija ei ymmärrä ohjauksen ja opetuksen merkitystä osana kokonaisvaltaista terveydenhoitajatyötä eikä ole motivoitunut asiakkaan ohjaukseen. Opiskelija jää passiivisena sivuun asiakkaan opetus- ja ohjaustilanteissa
• Opiskelijalla on tiedollisia ja taidollisia puutteita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
• Opiskelija ei tunnista terveydenhoitajan vastuuta turvallisessa lääkehoidossa ja rokotustoiminnassa. Opiskelija ei hallitse lääkelaskentaa (toistuvia virheitä) eikä perustietoa lääkehoitojen/rokotteiden vaikutuksista
• Opiskelijan aseptisessa työskentelyssä on jatkuvasti puutteita
• Opiskelija ei ymmärrä vastuutaan suullisessa ja kirjallisessa tiedottamisessa (ei osaa havainnoida eikä tiedottaa).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit kirjattu opintokokonaisuudessa Terveydenhoitajatyön harjoittelu loppuvaiheen opinnoissa
Esitietovaatimukset
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyön teoriaopinnot ja lääkelaskujen hyväksytty suorittaminen