Practical Training in Public Health Nursing of Child-Expecting Families (8cr)
Code: THO1H8-3002
General information
- Enrollment
- 09.04.2020 - 04.10.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.03.2020 - 13.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 8 cr
- Local portion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Public Health Nursing
- Teachers
- Marja Toukola
- Tiina Hemminki
- Anita Keski-Hirvi
- Else Vierre
- Course
- THO1H8
Evaluation scale
Passed/failed
Objective
Students are able to counsel and support clients in issues related to their couple relationship and family planning. In cooperation with the families, students plan, implement and evaluate the monitoring and strengthening of child-expecting families' health, wellbeing and resources. Students know how to assess the health of the mother and fetus, detect risks related to pregrancy or childbirth and, when necessary, refer the client to further care. Student can manage labour and sudden deliveries. Students plan, implement and evaluate the newborn baby's and family's support and promote their participation.
Content
Practical training in maternity health clinics, hospital maternity clinics, devivery rooms and rooming-in. eDrug Care Certificate. Assignments.
Teaching methods
practical training
Student workload
äitiysneuvolaharjoittelu 175 t
äitiyspoliklinikkaharjoittelu 35 t
naistenosastoharjoittelu 70 t
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
ITSENSÄ KEHITTÄMISOSAAMINEN JA EETTINEN OSAAMINEN
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti terveydenhoitajatyön osaamistaan ja kehittää sitä näyttöön perustuen eri hoitoympäristöissä sekä arvostaa itseään tulevana terveydenhoitajana.
Opiskelija osaa toimia eettisesti ja muita ihmisiä arvostaen.
Opiskelija soveltaa terveydenhoitajatyössä asiakkaasta kerättyjen tietojen edellyttämää tietosuojaa.
VIESTINTÄ- JA VUOROVAIKUTUSOSAAMINEN
Opiskelija kehittää omia vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija kykenee luottamukselliseen ja avoimeen vuorovaikutussuhteeseen asiakkaan kanssa.
Opiskelija osaa raportoida terveydenhoitajatyötä
KEHITTÄMISTOIMINNAN OSAAMINEN
Opiskelija osaa kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen.
Opiskelija osaa työskennellä moniammatillisesti terveydenhoitajatyössä.
ORGANISAATIO-, YHTEISKUNTA- JA KANSAINVÄLISYYSOSAAMINEN
Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön ympäristöissä ammattiaan säätelevien lakien ja normien mukaisesti sekä edistää ympäristön kestävää kehitystä.
Opiskelija osaa toimia monikulttuuristen asiakkaiden kanssa.
TERVEYDENHOITAJATYÖN ASIAKKUUS- JA OHJAAMISOSAAMINEN
Opiskelija osaa vastaa asiakkaan turvallisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisiä toimintatapoja ja osallistaa asiakasta yksilöllisesti sekä tukea hänen voimavarojaan terveydenhoitajatyössä.
Opiskelija osaa ohjata asiakasta terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN JA YKSILÖN, PERHEEN, RYHMÄN JA YHTEISÖN TERVEYDENHOITAJATYÖN OSAAMINEN
Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti terveystarkastuksia toimintayksikössä: Seulontatutkimusten tekeminen, tulosten arviointi ja asiakkaan ohjaaminen sekä päätöksenteko.
Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti toimintayksikön muut keskeiset tehtävät (esim. kotikäynnit, työpaikkakäynnit, ryhmätoiminta).
Opiskelija ymmärtää tarttuvien tautien ehkäisyn ja osaa toteuttaa virallista rokotusohjelmaa.
Opiskelija osaa arvioida yhteisöjen ja ympäristöjen vaikutuksia asiakkaan terveyteen.
Täydennettävän/hylätyn harjoittelun kriteerit :
• Realistinen tavoitteen asettaminen ja itsearviointi on puutteellista
• Opiskelija välttelee/valikoi terveydenhoitajan ammatin oppimistilanteita ja asiakaskontakteja
• Opiskelija ei tunnista vastuutaan ja sen merkitystä terveydenhoitajatyössä vaarantaen asiakkaan/potilaan kokeman turvallisuuden
• Opiskelija ei noudata sovittuja sääntöjä (esim. vaitiolovelvollisuus) eikä ohjeita hoitotyössään
• Opiskelijan käyttäytyminen on epäasiallista ja hyvien tapojen vastaista
• Opiskelija on passiivinen eikä tuo esiin näkemyksiään käytännön tilanteissa
• Opiskelija ei kykene yhteistyöhön/ yhteistyökyvyssä on suuria puutteita hänen työskennellessään asiakkaan ja hänen perheensä, työyhteisön, moniammatillisten työryhmien ja muiden eri yhteistyötahojen kanssa
• Opiskelija on haluton/kykenemätön kohtaamaan monikulttuurisia asiakkaita
• Opiskelija kohtaa asiakkaan rutiininomaisesti eikä tunnista yksilön/ perheen erilaisia tarpeita
• Opiskelija ei ymmärrä ohjauksen ja opetuksen merkitystä osana kokonaisvaltaista terveydenhoitajatyötä eikä ole motivoitunut asiakkaan ohjaukseen. Opiskelija jää passiivisena sivuun asiakkaan opetus- ja ohjaustilanteissa
• Opiskelijalla on tiedollisia ja taidollisia puutteita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
• Opiskelija ei tunnista terveydenhoitajan vastuuta turvallisessa lääkehoidossa ja rokotustoiminnassa. Opiskelija ei hallitse lääkelaskentaa (toistuvia virheitä) eikä perustietoa lääkehoitojen/rokotteiden vaikutuksista
• Opiskelijan aseptisessa työskentelyssä on jatkuvasti puutteita
• Opiskelija ei ymmärrä vastuutaan suullisessa ja kirjallisessa tiedottamisessa (ei osaa havainnoida eikä tiedottaa).
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criterias written in the study entity of Practical training in Advanced Public Health Nursing during the ending phase of the studies
Qualifications
Theoretical studies on public health nursing of child-expecting families
drug calculations