Siirry suoraan sisältöön

Matkailu globaalina ilmiönä (3op)

Toteutuksen tunnus: LTVAML106-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 03.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.09.2019 - 30.09.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Vapaasti valittavat opinnot
Opettajat
Jenny Janhunen
Ryhmät
VVO
VVO-ryhmä Peppiä varten
Opintojakso
LTVAML106

Sisällön jaksotus

Opiskelija osaa
- kuvailla matkailuteollisuuden erityispiirteitä ja nykytilaa
- esitellä palveluyrityksen liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkaa
- tulkita matkailulukuja ja -tilastoja
- tulkita matkailu- ja ravitsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia

Tavoitteet

Opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen matkailusta monimuotoisena globaalina ilmiönä ja toimialana. Opiskelija tunnistaa matkailun keskeiset käsitteet, toimialan erityispiirteet ja alalla toimivat laajat toimijaverkostot. Opiskelija ymmärtää matkailun klusterimaisen luonteen ja tunnistaa matkailun vaikutukset alueellisesti ja globaalista. Opiskelija osaa soveltaa tutkimustietoa ja selvityksiä matkailutyössä ja osana matkailun liiketoimintaa ja yrittäjyyttä.

Sisältö

Matkailu globaalina ja alueellisena ilmiönä
Matkailun erityispiirteet ja liiketoimintamahdollisuudet
Matkailun ja digitaaliset ulottuvuudet
Matkailun tulevaisuus ja trendit

Oppimateriaalit

Veijola, S. (2013) (toim.) Matkailututkimuksen lukukirja. Porvoo: Bookwell.
Muu kirjallisuus, raportit, tutkimukset ja julkaisut

Opetusmenetelmät

Opintojakso rakentuu kontaktiluennoista ja verkko-opiskelusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä noin 81 h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvailla matkailua ilmiönä ja toimialana ja sen erityispiirteitä. Opiskelija osaa tarkastella matkailua yhteiskunnallisesti, sosio-kulttuurisesti ja poliittisesti vastuullisena toimintana. Opiskelija osaa käyttää yhtä tai useampaa matkailuyritykselle merkittävää sähköistä markkinointi- tai myyntityökalua ja soveltaa sitä/niitä käytäntöön. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja erilaisuuden huomioimisen osana matkailutyötä ja -liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa megatrendien ja trendien vaikutukset matkailun liiketoimintaan. Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa matkailun kehittämiseen yrityksessä tai alueella.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Lisätiedot

Opetus ilta-aikana.

Siirry alkuun