Hyvän ravitsemuksen edistäminen (2op)
Toteutuksen tunnus: XX00BV92-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 16.04.2019 - 12.01.2020
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 07.01.2020 - 31.05.2020
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 2 op
 
- Lähiosuus
 - 1 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 1 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Hyvinvointijohtamisen korkeakouludiplomi
 
- Opettajat
 - Kaija Nissinen
 - Leena Arjanne
 
- Vastuuopettaja
 - Kaija Nissinen
 
- Ryhmät
 - 
                        VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
 
- Opintojakso
 - XX00BV92
 
Tavoitteet
Osallistuja osaa:
-	määritellä ravitsemuksen merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille
-	nimetä suomalaisten ravitsemushaasteet ja tietää keinoja vaikuttaa niihin
-	päätellä julkisten ruokapalveluiden ja niissä tehtävien valintojen merkityksen terveydelle. 
-	kuvata ruoan sosiaalista ja kulttuurista merkitystä 
-      soveltaa keskeisiä sisältöjä suomalaisista ravitsemussuosituksista hyvinvoinnin edistämistyössä
-	nimetä oman kuntansa/alueensa ravitsemuksesta ja ravitsemuslaadusta tehdyt linjaukset ja hänellä on osaamista kehittää niitä, niiden toimeenpanoa, seurantaa ja arviointia
                    
Suoritustavat
Edeltävä opintoi Ruoka ja terveys 3 op
                    
Sisältö
Sisältö:
Ravitsemuksen merkitys terveydelle ja hyvinvoinnille
Suomalaisten ravitsemushaasteet ja niihin vaikuttamiskeinot
Suomalaiset Ravitsemussuositukset ja niiden keskeinen sisältö
Hyvän ravitsemuksen edistäminen kuntalaisten arjessa, strategioissa ja suunnitelmissa
                    
Oppimateriaalit
• Terveyttä ja iloa ruoasta - varhaiskasvatuksen ruokailusuositus
• Syödään ja opitaan yhdessä - kouluruokailusuositus
• Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille
• Suomalaiset ravitsemussuositukset (2014)
• Juomat ravitsemuksessa (2017)
• Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin (2010)
• Ravitsemussuositukset ikääntyneille (2010)
• Suositukset opiskelijaruokailuun (2016)
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
                    
Opetusmenetelmät
Luennot
Itsenäinen opiskelu (tehtävien työstäminen, materiaaliin
tutustuminen, verkkokeskustelut)
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- kontaktiopetusta 10 h
- itsenäinen opiskelu 44 h
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa määritellä ravitsemuksen merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille. Opiskelija osaa nimetä suomalaisten keskeiset ravitsemushaasteet ja osaa esitellä vaikuttamiskeinoja niihin perustellen ajatuksensa.  Opiskelija osaa esitellä suomalaiset ravitsemussuositukset, hallitsee niiden keskeisen sisällön sekä pystyy keskustelemaan argumentoiden suositusten keskeisestä sisällöstä. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä ravitsemuksen linjauksista hyvinvointistrategioissa ja hyvinvointikertomuksissa, määritellä kehittämistarpeita, perustella tekemänsä valinnat asiantuntevasti ja analysoida tehtyjen valintojen merkityksellisyyttä. Opiskelija ymmärtää terveyskysymysten lisäksi ruokaan ja ravitsemukseen liittyviä muita ulottuvuuksia. 
Hylätty
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita eikä pysty osoittamaan osaamistaan niissä.