Harjoittelu: Pedagoginen harjoittelu (15op)
Opintojakson tunnus: BE00DY38
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 15 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
-osaa rakentaa ammatillisen vuorovaikutussuhteen lapsen, lapsiryhmän ja perheen kanssa
-osaa havainnoida, suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida pedagogista ja sosiaalipedagogista toimintaa lapsilähtöisesti
- osaa tunnistaa lasten ja perheiden tuen tarpeita ja tehdä johtopäätöksiä niistä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemiseksi
- osaa käyttää soveltuvia pedagogisia ja sosiaalipedagogisia menetelmiä lapsen ja lapsiryhmän ohjaamiseen sekä arvioida käyttämiään menetelmiä suhteessa tavoitteisiin ja lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin
- osaa arvioida omaa toimintaansa ja ammatillisia kehittämistarpeitaan varhaiskasvatuksen sosionomin työkuvan ja roolin näkökulmasta
- osaa toimia vastuullisesti tiimin ja työyhteisön jäsenenä sekä ymmärtää monialaisen työotteen merkityksen
- tarkastelee havaintojaan eettisesti sekä reflektoi omaa toimintaa ja osaamista
Sisältö
-ammatillinen vuorovaikutus lapsen ja lapsiryhmän kanssa
-huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
-varhaiskasvatustoiminnan suunnittelu, toteuttaminen, dokumentointi ja arviointi
-lapsen ja lapsiryhmän tuen ja tarpeiden havainnointi ja arviointi
-pedagogiset ja sosiaalipedagogiset menetelmät varhaiskasvatuksessa
-varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit
-varhaiskasvatuksen sosionomin erityisosaaminen
-työyhteisön jäsenyys ja moniammatillinen yhteistyö
-ammattieettinen pohdinta
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osaa luoda sensitiivisen ja dialogisen vuorovaikutuksen lapsen ja lapsiryhmän kanssa. Opiskelija osaa rakentaa vuorovaikutusta ja tehdä yhteistyötä lapsen huoltajien kanssa. Opiskelija osaa asettaa toiminnalleen pedagogisesti ja sosiaalipedagogisesti perusteltuja tavoitteita ja arvioi omaa toimintaansa suhteessa niihin. Opiskelija osaa tunnistaa sekä lasten yksilöllisiä että lapsiryhmän tarpeita ja arvioida niitä. Opiskelija osaa suunnitella, ohjata ja tukea lapsia tavoitteellisesti varhaiskasvatuksen pedagogisen ja sosiaalipedagogisen toiminnan viitekehyksien kautta. Opiskelija osaa kuvata ja soveltaa lapsilähtöistä varhaiskasvatusprosessia sekä arvioi varhaiskasvatuksessa käytettävien menetelmien merkitystä lapsen kasvun kannalta. Opiskelija osaa tarkastella varhaiskasvatuksen sosionomin ammatillista roolia ja työkuvaa osana moniammatillista tiimiä. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä huoltajien ja varhaiskasvatuksen moniammatillisen henkilöstön sekä verkostojen kanssa. Opiskelija osaa toimia vastuullisena tiimin ja työyhteisön jäsenenä sekä tuottaa havaintoja lapsiryhmän toiminnan suunnittelun ja kehittämisen tueksi. Opiskelija osaa perustella toimintaansa varhaiskasvatuksen eettisten periaatteiden mukaisesti sekä kunnioittaa lasten ja perheiden oikeuksia.
Hylätty:
Opiskelijalla ilmenee haasteita sensitiivisen ja dialogisen vuorovaikutuksen rakentamisessa lapsen ja lapsiryhmän kanssa. Opiskelijalla on vaikeuksia muodostaa toiminnalleen pedagogisesti ja sosiaalipedagogisesti perusteltuja tavoitteita sekä arvioida omaa toimintaansa suhteessa harjoittelulle asetettuihin tavoitteisiin. Opiskelijan on vaikea tunnistaa ja arvioida lapsen tai lapsiryhmän tuen tarpeita. Opiskelijalla on puutteita ohjatun toiminnan tavoitteellisessa suunnittelussa, ohjaamisessa ja tukemisessa varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan viitekehyksessä. Opiskelijalla on vaikeuksia kuvata sekä soveltaa lapsilähtöistä varhaiskasvatusprosessia harjoittelussaan sekä arvioida varhaiskasvatuksessa käytettävien menetelmien merkitystä lasten kehityksen kannalta. Opiskelijalla on vaikeuksia tarkastella varhaiskasvatuksen sosionomin ammatillista roolia ja työkuvaa osana moniammatillista tiimiä. Opiskelijan on vaikea osallistua varhaiskasvatuksessa tehtävään yhteistyöhön vanhempien, ammattilaisten ja verkostojen kanssa. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia vastuullisena tiimin ja työyhteisön jäsenenä sekä tuottaa havaintoja lapsiryhmän toiminnan suunnittelun ja kehittämisen tueksi. Toiminnan eettinen pohdinta ja perustelu on puutteellista. Opiskelija ei huomioi lasten ja perheiden oikeuksien kunnioittamista harjoittelussa toimiessaan.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opinnot valinneet tekevät Pedagogisen harjoittelun Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla -harjoittelun sijasta.