Muistisairaan kuntouttava hoito (5op)
Opintojakson tunnus: GERAHK400
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Opiskelija osaa tunnistaa geronomin osaamisen moniammatillisessa yhteistyössä. Opiskelija osaa hankkia tietoa muistisairauksiin liittyvistä aihepiireistä myös kansainvälisiä tiedonlähteitä hyödyntäen.
Sisältö
- muistioireesta diagnoosiin
- yksilölähtöinen palveluohjaus
- moniammatillisuus, geronomin rooli
- arvokas arki kotona, läheisen tukeminen
- muistisairaan vanhuksen kokemusmaailma ja eläytyvä hoitaminen
- muistisairaan vanhuksen kielellisen ilmaisun erityispiirteet ja kommunikaation tukeminen
- muistisairaan poikkeavan käyttäytymisen ehkäisy, ymmärtäminen sekä terapeuttinen kohtaaminen
- eettiset kysymykset
Esitietovaatimukset
opintokokonaisuus: Vanhuksen hoiva, hoito ja kuntoutus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Hän osaa jonkin verran soveltaa oppimaansa muistisairaan ihmisen arvokkaan arjen mahdollistamiseksi niin kotona kuin laitoshoidossakin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tietää, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Hän osaa yleisellä tasolla soveltaa oppimaansa muistisairaan ihmisen arvokkaan arjen mahdollistamiseksi niin kotona kuin laitoshoidossakin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa tietävänsä, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Hän osaa soveltaa yksilöllisesti oppimaansa muistisairaan ihmisen arvokkaan arjen mahdollistamiseksi niin kotona kuin laitoshoidossakin.
Oppimateriaalit
- Erkinjuntti, T.,Rinne, J. &Soininen, H. (toim.)2010. Muistisairaudet. Duodecim.
- Pohjavirta, H. (toim.) 2012. Onko tänään eilen. Tampereen kaupunkilähetys.
- Voutilainen, P. & Tiikkainen, P. (toim.) 2008. Gerontologinen hoitotyö. WSOY.
- Gerontological Nursing-lehden artikkeleita.
- Muu opettajan ohjeistama opiskelumateriaali