Kohtaamistaiteen ohjaaminenLaajuus (10 op)
Tunnus: BE00CL36
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali- ja kasvatusalan arjessa. Hän osaa luovasti toteuttaa Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja taidetyöskentelyn ohjaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan.
Sisältö
- Kohtaamistaiteeseen liittyvien käsitteiden ja ilmiöiden huomioiminen kohderyhmien näkökulmasta ryhmän suunnittelussa ja ohjaamisessa
- erilaisten työmenetelmien hyödyntäminen tavoitteellisesti ja perustellen Kohtaamistaiteen taidetuokioissa
- oman oppimisprosessin monipuolinen analysointi ja reflektointi
- tiedonhankinnan syventäminen Kohtaamistaiteesta ja Clinical Artista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
X
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- on hahmottanut ja kykenee jäsentämään teoreettisesti Kohtaamistaiteeseen liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä kohderyhmänsä näkökulmasta ryhmän suunnittelussa ja ohjaamisessa
- hyödyntää tavoitteellisesti ja perustellen erilaisia työmenetelmiä Kohtaamistaiteen taidetuokioissa
- kuvaa oman oppimisprosessinsa monipuolisesti analysoiden ja reflektoiden
- etsii tietoa Kohtaamistaiteesta ja Clinical Artista syventääkseen ja laajentaakseen osaamistaan
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
11.12.2023 - 31.05.2024
Laajuus
10 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
18 - 24
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tiina Kohtamäki
Opiskelijaryhmät
-
KOTA23Kohtaamistaide
-
VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali- ja kasvatusalan arjessa. Hän osaa luovasti toteuttaa Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja taidetyöskentelyn ohjaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan.
Sisältö
- Kohtaamistaiteeseen liittyvien käsitteiden ja ilmiöiden huomioiminen kohderyhmien näkökulmasta ryhmän suunnittelussa ja ohjaamisessa
- erilaisten työmenetelmien hyödyntäminen tavoitteellisesti ja perustellen Kohtaamistaiteen taidetuokioissa
- oman oppimisprosessin monipuolinen analysointi ja reflektointi
- tiedonhankinnan syventäminen Kohtaamistaiteesta ja Clinical Artista
Oppimateriaalit
Pusa, Tiina (toim.) 2014. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Hansaprint.
Opinnäytetyöt Kohtaamistaiteesta Theseuksesta
Muu opintojakson aikana annettu materiaali
Opetusmenetelmät
Erilaiset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, toiminnalliset harjoitukset ja itsenäinen opiskelu. Oman ryhmän ohjausharjoittelu, joka pitää sisällään prosessin suunnittelun, ohjaamisen ja arvioinnin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää työelämäyhteistyönä suoritettavan Kohtaamistaiteen ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (8 ryhmäkertaa)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutus yksilö- ja ryhmämuotoisena työskentelynä sisältäen kontaktiopetusta, oppimistehtäviä ja itsenäistä työskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koulutus sisältää sekä kontaktiopetusta 36h, että itsenäistä ja parityöskentelyä.
Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan parin kanssa 8 ryhmäkerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi työelämässä.
realization.localizedApproveRejectDescription
Kontaktipäiviin osallistuminen ja tehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
X
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- on hahmottanut ja kykenee jäsentämään teoreettisesti Kohtaamistaiteeseen liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä kohderyhmänsä näkökulmasta ryhmän suunnittelussa ja ohjaamisessa
- hyödyntää tavoitteellisesti ja perustellen erilaisia työmenetelmiä Kohtaamistaiteen taidetuokioissa
- kuvaa oman oppimisprosessinsa monipuolisesti analysoiden ja reflektoiden
- etsii tietoa Kohtaamistaiteesta ja Clinical Artista syventääkseen ja laajentaakseen osaamistaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu seuraavista osioista: tuntityöskentely, harjoitukset ja tehtävät. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty /hylätty.
Hyväksytty
Opiskelija
- hahmottanut ja teoreettisesti jäsentää Kohtaamistaiteeseen liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä kohderyhmänsä näkökulmasta ryhmän suunnittelussa ja ohjaamisessa
- hyödyntää tavoitteellisesti ja perustellen erilaisia työmenetelmiä Kohtaamistaiteen taidetuokioissa
- oman oppimisprosessin kuvaaminen monipuolisesti analysoiden ja reflektoiden
- etsii tietoa Kohtaamistaiteesta ja Clinical Artista syventääkseen ja laajentaakseen osaamistaan
Hylätty
Opiskelijan suorituksessa puutteita ja tavoitteet ei täyty
Ilmoittautumisaika
15.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
19.05.2022 - 25.11.2022
Laajuus
10 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tiina Kohtamäki
Opiskelijaryhmät
-
KOTA22Kohtaamistaide
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali- ja kasvatusalan arjessa. Hän osaa luovasti toteuttaa Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja taidetyöskentelyn ohjaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan.
Sisältö
- Kohtaamistaiteeseen liittyvien käsitteiden ja ilmiöiden huomioiminen kohderyhmien näkökulmasta ryhmän suunnittelussa ja ohjaamisessa
- erilaisten työmenetelmien hyödyntäminen tavoitteellisesti ja perustellen Kohtaamistaiteen taidetuokioissa
- oman oppimisprosessin monipuolinen analysointi ja reflektointi
- tiedonhankinnan syventäminen Kohtaamistaiteesta ja Clinical Artista
Oppimateriaalit
Pusa, Tiina (toim.) 2014. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Hansaprint.
Opinnäytetyöt Kohtaamistaiteesta Theseuksesta
Muu opintojakson aikana annettu materiaali
Opetusmenetelmät
Erilaiset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, toiminnalliset harjoitukset ja itsenäinen opiskelu. Oman ryhmän ohjausharjoittelu, joka pitää sisällään prosessin suunnittelun, ohjaamisen ja arvioinnin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää työelämäyhteistyönä suoritettavan Kohtaamistaiteen ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (8 ryhmäkertaa)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutus yksilö- ja ryhmämuotoisena työskentelynä sisältäen kontaktiopetusta, oppimistehtäviä ja itsenäistä työskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koulutus sisältää sekä kontaktiopetusta 36h, että itsenäistä ja parityöskentelyä.
Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan parin kanssa 8 ryhmäkerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi työelämässä.
realization.localizedApproveRejectDescription
Kontaktipäiviin osallistuminen ja tehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
X
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- on hahmottanut ja kykenee jäsentämään teoreettisesti Kohtaamistaiteeseen liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä kohderyhmänsä näkökulmasta ryhmän suunnittelussa ja ohjaamisessa
- hyödyntää tavoitteellisesti ja perustellen erilaisia työmenetelmiä Kohtaamistaiteen taidetuokioissa
- kuvaa oman oppimisprosessinsa monipuolisesti analysoiden ja reflektoiden
- etsii tietoa Kohtaamistaiteesta ja Clinical Artista syventääkseen ja laajentaakseen osaamistaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu seuraavista osioista: tuntityöskentely, harjoitukset ja tehtävät. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty /hylätty.
Hyväksytty
Opiskelija
- hahmottanut ja teoreettisesti jäsentää Kohtaamistaiteeseen liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä kohderyhmänsä näkökulmasta ryhmän suunnittelussa ja ohjaamisessa
- hyödyntää tavoitteellisesti ja perustellen erilaisia työmenetelmiä Kohtaamistaiteen taidetuokioissa
- oman oppimisprosessin kuvaaminen monipuolisesti analysoiden ja reflektoiden
- etsii tietoa Kohtaamistaiteesta ja Clinical Artista syventääkseen ja laajentaakseen osaamistaan
Hylätty
Opiskelijan suorituksessa puutteita ja tavoitteet ei täyty