Tiedonhaku ja -organisointiLaajuus (5 op)
Tunnus: 4A00CU27
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
tiedonhaun keskeiset käsitteet ja teoreettisen perustan
hyödyntää avoimen verkon tärkeimpiä hakupalveluja
lähdekritiikin ja hallitsee eri lähdetyypit ja –kanavat
tiedon organisoinnin perusteet
Sisältö
Boolen logiikka
Muut täsmäytysmenetelmät
Tiedonhaun teoreettiset perusteet
Muistiorganisaatiot yhteiskunnassa
Lähdekritiikki
Keskeiset hakupalvelut
Tiedon organisointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata tiedonhaun teoreettista perustaa.
opiskelija osaa eri hakumenetelmien peruskäytön
opiskelija osaa suhtautua lähdekriittisesti eri materiaaleihin
opiskelija osaa eri muistiorganisaatioiden keskeiset toiminnot
opiskelija osaa tiedon organisoinnin perusteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa käyttää sujuvasti eri hakumenetelmiä
opiskelija osaa suhtautua analyyttisesti ja lähdekriittisesti eri aineistoihin
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön
opiskelija osaa muistiorganisaatioiden hyödyntämisen monipuolisesti tiedonhaussa
Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön tiedon organisoinnin perusasioita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsitys tiedonhaun teoreettisista perusteista ja hän osaa soveltaa niitä käytäntöön
opiskelija osaa tehdä tiedonhakuja monipuolisesti eri välineitä hyödyntäen
opiskelija osaa suhtautua kriittisesti ja analyyttisesti eri lähdemateriaaleihin ja pohtia niiden tuottamisen motiiviperustoja
opiskelija hallitsee muistiorganisaatioiden rakentamisen ja osaa sujuvasti hyödyntää niitä eri hakutilanteissa
Opiskelija osaa niin teoriassa kuin käytännössäkin tiedon organisoinnin monipuolisen soveltamisen
Oppimateriaalit
Haasio: Löydä. Avain 2024. (ilm. 8/2024.)
Ilmoittautumisaika
16.09.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 18.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL24SKirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
tiedonhaun keskeiset käsitteet ja teoreettisen perustan
hyödyntää avoimen verkon tärkeimpiä hakupalveluja
lähdekritiikin ja hallitsee eri lähdetyypit ja –kanavat
tiedon organisoinnin perusteet
Sisältö
Boolen logiikka
Muut täsmäytysmenetelmät
Tiedonhaun teoreettiset perusteet
Muistiorganisaatiot yhteiskunnassa
Lähdekritiikki
Keskeiset hakupalvelut
Tiedon organisointi
Oppimateriaalit
Haasio, Ari: Löydä. Avain. Helsinki 2024. Kurssilla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
120 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata tiedonhaun teoreettista perustaa.
opiskelija osaa eri hakumenetelmien peruskäytön
opiskelija osaa suhtautua lähdekriittisesti eri materiaaleihin
opiskelija osaa eri muistiorganisaatioiden keskeiset toiminnot
opiskelija osaa tiedon organisoinnin perusteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa käyttää sujuvasti eri hakumenetelmiä
opiskelija osaa suhtautua analyyttisesti ja lähdekriittisesti eri aineistoihin
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön
opiskelija osaa muistiorganisaatioiden hyödyntämisen monipuolisesti tiedonhaussa
Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön tiedon organisoinnin perusasioita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsitys tiedonhaun teoreettisista perusteista ja hän osaa soveltaa niitä käytäntöön
opiskelija osaa tehdä tiedonhakuja monipuolisesti eri välineitä hyödyntäen
opiskelija osaa suhtautua kriittisesti ja analyyttisesti eri lähdemateriaaleihin ja pohtia niiden tuottamisen motiiviperustoja
opiskelija hallitsee muistiorganisaatioiden rakentamisen ja osaa sujuvasti hyödyntää niitä eri hakutilanteissa
Opiskelija osaa niin teoriassa kuin käytännössäkin tiedon organisoinnin monipuolisen soveltamisen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävien pisteet, ei tenttiä
Hylätty (0)
Vastaukset puutteelliset. Kaikkia tehtäviä ei ole tehty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Heikko osaaminen, mutta perusasioissa ei suuria virheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Keskeiset asiat hyvin hallussa. Vastaukset perusteltuja ja keskeiset asiat hallussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kokonaisuus ja asioiden syy-seuraussuhteet erinomaisesti hallussa. Vastaukset perusteltuja ja analyyttisiä.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 18.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
tiedonhaun keskeiset käsitteet ja teoreettisen perustan
hyödyntää avoimen verkon tärkeimpiä hakupalveluja
lähdekritiikin ja hallitsee eri lähdetyypit ja –kanavat
tiedon organisoinnin perusteet
Sisältö
Boolen logiikka
Muut täsmäytysmenetelmät
Tiedonhaun teoreettiset perusteet
Muistiorganisaatiot yhteiskunnassa
Lähdekritiikki
Keskeiset hakupalvelut
Tiedon organisointi
Oppimateriaalit
Haasio, Ari: Löydä. Avain. Helsinki 2024. Kurssilla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
120 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata tiedonhaun teoreettista perustaa.
opiskelija osaa eri hakumenetelmien peruskäytön
opiskelija osaa suhtautua lähdekriittisesti eri materiaaleihin
opiskelija osaa eri muistiorganisaatioiden keskeiset toiminnot
opiskelija osaa tiedon organisoinnin perusteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa käyttää sujuvasti eri hakumenetelmiä
opiskelija osaa suhtautua analyyttisesti ja lähdekriittisesti eri aineistoihin
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön
opiskelija osaa muistiorganisaatioiden hyödyntämisen monipuolisesti tiedonhaussa
Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön tiedon organisoinnin perusasioita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsitys tiedonhaun teoreettisista perusteista ja hän osaa soveltaa niitä käytäntöön
opiskelija osaa tehdä tiedonhakuja monipuolisesti eri välineitä hyödyntäen
opiskelija osaa suhtautua kriittisesti ja analyyttisesti eri lähdemateriaaleihin ja pohtia niiden tuottamisen motiiviperustoja
opiskelija hallitsee muistiorganisaatioiden rakentamisen ja osaa sujuvasti hyödyntää niitä eri hakutilanteissa
Opiskelija osaa niin teoriassa kuin käytännössäkin tiedon organisoinnin monipuolisen soveltamisen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävien pisteet, ei tenttiä
Hylätty (0)
Vastaukset puutteelliset. Kaikkia tehtäviä ei ole tehty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Heikko osaaminen, mutta perusasioissa ei suuria virheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Keskeiset asiat hyvin hallussa. Vastaukset perusteltuja ja keskeiset asiat hallussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kokonaisuus ja asioiden syy-seuraussuhteet erinomaisesti hallussa. Vastaukset perusteltuja ja analyyttisiä.
Ilmoittautumisaika
26.08.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 13.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KITI24Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa
tiedonhaun keskeiset käsitteet ja teoreettisen perustan
hyödyntää avoimen verkon tärkeimpiä hakupalveluja
lähdekritiikin ja hallitsee eri lähdetyypit ja –kanavat
tiedon organisoinnin perusteet
Sisältö
Boolen logiikka
Muut täsmäytysmenetelmät
Tiedonhaun teoreettiset perusteet
Muistiorganisaatiot yhteiskunnassa
Lähdekritiikki
Keskeiset hakupalvelut
Tiedon organisointi
Oppimateriaalit
Haasio, Ari: Löydä. Avain. Helsinki 2024. Kurssilla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
120 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata tiedonhaun teoreettista perustaa.
opiskelija osaa eri hakumenetelmien peruskäytön
opiskelija osaa suhtautua lähdekriittisesti eri materiaaleihin
opiskelija osaa eri muistiorganisaatioiden keskeiset toiminnot
opiskelija osaa tiedon organisoinnin perusteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa käyttää sujuvasti eri hakumenetelmiä
opiskelija osaa suhtautua analyyttisesti ja lähdekriittisesti eri aineistoihin
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön
opiskelija osaa muistiorganisaatioiden hyödyntämisen monipuolisesti tiedonhaussa
Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön tiedon organisoinnin perusasioita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsitys tiedonhaun teoreettisista perusteista ja hän osaa soveltaa niitä käytäntöön
opiskelija osaa tehdä tiedonhakuja monipuolisesti eri välineitä hyödyntäen
opiskelija osaa suhtautua kriittisesti ja analyyttisesti eri lähdemateriaaleihin ja pohtia niiden tuottamisen motiiviperustoja
opiskelija hallitsee muistiorganisaatioiden rakentamisen ja osaa sujuvasti hyödyntää niitä eri hakutilanteissa
Opiskelija osaa niin teoriassa kuin käytännössäkin tiedon organisoinnin monipuolisen soveltamisen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pisteet tehtävistä, ei tenttiä
Hylätty (0)
Vastaukset puutteelliset. Kaikkia tehtäviä ei ole tehty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Heikko osaaminen, mutta perusasioissa ei suuria virheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Keskeiset asiat hyvin hallussa. Vastaukset perusteltuja ja keskeiset asiat hallussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kokonaisuus ja asioiden syy-seuraussuhteet erinomaisesti hallussa. Vastaukset perusteltuja ja analyyttisiä.
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 29.10.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KITI23Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa
tiedonhaun keskeiset käsitteet ja teoreettisen perustan
hyödyntää avoimen verkon tärkeimpiä hakupalveluja
lähdekritiikin ja hallitsee eri lähdetyypit ja –kanavat
tiedon organisoinnin perusteet
Sisältö
Boolen logiikka
Muut täsmäytysmenetelmät
Tiedonhaun teoreettiset perusteet
Muistiorganisaatiot yhteiskunnassa
Lähdekritiikki
Keskeiset hakupalvelut
Tiedon organisointi
Oppimateriaalit
Haasio, A. (2020). Löydä! Avain.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely, harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja harjoitukset 24 h, itsenäinen työskentely 111h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata tiedonhaun teoreettista perustaa.
opiskelija osaa eri hakumenetelmien peruskäytön
opiskelija osaa suhtautua lähdekriittisesti eri materiaaleihin
opiskelija osaa eri muistiorganisaatioiden keskeiset toiminnot
opiskelija osaa tiedon organisoinnin perusteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa käyttää sujuvasti eri hakumenetelmiä
opiskelija osaa suhtautua analyyttisesti ja lähdekriittisesti eri aineistoihin
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön
opiskelija osaa muistiorganisaatioiden hyödyntämisen monipuolisesti tiedonhaussa
Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön tiedon organisoinnin perusasioita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsitys tiedonhaun teoreettisista perusteista ja hän osaa soveltaa niitä käytäntöön
opiskelija osaa tehdä tiedonhakuja monipuolisesti eri välineitä hyödyntäen
opiskelija osaa suhtautua kriittisesti ja analyyttisesti eri lähdemateriaaleihin ja pohtia niiden tuottamisen motiiviperustoja
opiskelija hallitsee muistiorganisaatioiden rakentamisen ja osaa sujuvasti hyödyntää niitä eri hakutilanteissa
Opiskelija osaa niin teoriassa kuin käytännössäkin tiedon organisoinnin monipuolisen soveltamisen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei tenttiä. Arviointi perustuu tehtävistä saataviin pisteisiin. Kurssin läpiseminen edellyttää, että tehtävistä on saatu vähintään 50 % kokonaispisteistä.
Hylätty (0)
Kaikkia tehtäviä ei palautettu ja/tai opiskelija saanut vähemmän kuin 50 % kurssin maksimipistemäärästä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa heikosti käyttää keskeisiä tiedonhaun välineitä ja tuntee haun teoreettisista perusteista pääkohdat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin keskeiset tiedonhaun välineet, kuten keskeisten hakukoneiden ja tietokantojen käytön. Hän suoriutuu vaativistakin hautehtävistä. Opiskelija kykenee soveltamaan tiedonhaun teoreettisia perusteita käytäntöön ja ymmärtää ne hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti tiedonhaun eri välineitä käyttäen ja suoriutuu sujuvasti vaativistakin tiedonhaun haasteista. Hän kykenee soveltamaan tiedonhaun teoriaa monipuolisesti ja ymmärtää teoreettiset perusteet kiitettävästi.
Ilmoittautumisaika
18.01.2023 - 27.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL23Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
tiedonhaun keskeiset käsitteet ja teoreettisen perustan
hyödyntää avoimen verkon tärkeimpiä hakupalveluja
lähdekritiikin ja hallitsee eri lähdetyypit ja –kanavat
tiedon organisoinnin perusteet
Sisältö
Boolen logiikka
Muut täsmäytysmenetelmät
Tiedonhaun teoreettiset perusteet
Muistiorganisaatiot yhteiskunnassa
Lähdekritiikki
Keskeiset hakupalvelut
Tiedon organisointi
Oppimateriaalit
Haasio, Ari: Löydä. Avain. Helsinki 2020. Kurssilla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata tiedonhaun teoreettista perustaa.
opiskelija osaa eri hakumenetelmien peruskäytön
opiskelija osaa suhtautua lähdekriittisesti eri materiaaleihin
opiskelija osaa eri muistiorganisaatioiden keskeiset toiminnot
opiskelija osaa tiedon organisoinnin perusteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa käyttää sujuvasti eri hakumenetelmiä
opiskelija osaa suhtautua analyyttisesti ja lähdekriittisesti eri aineistoihin
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön
opiskelija osaa muistiorganisaatioiden hyödyntämisen monipuolisesti tiedonhaussa
Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön tiedon organisoinnin perusasioita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsitys tiedonhaun teoreettisista perusteista ja hän osaa soveltaa niitä käytäntöön
opiskelija osaa tehdä tiedonhakuja monipuolisesti eri välineitä hyödyntäen
opiskelija osaa suhtautua kriittisesti ja analyyttisesti eri lähdemateriaaleihin ja pohtia niiden tuottamisen motiiviperustoja
opiskelija hallitsee muistiorganisaatioiden rakentamisen ja osaa sujuvasti hyödyntää niitä eri hakutilanteissa
Opiskelija osaa niin teoriassa kuin käytännössäkin tiedon organisoinnin monipuolisen soveltamisen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät,
Hylätty (0)
Vastaukset puutteelliset. Kaikkia tehtäviä ei ole tehty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Heikko osaaminen, mutta perusasioissa ei suuria virheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Keskeiset asiat hyvin hallussa. Vastaukset perusteltuja ja keskeiset asiat hallussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kokonaisuus ja asioiden syy-seuraussuhteet erinomaisesti hallussa. Vastaukset perusteltuja ja analyyttisiä.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 05.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa
tiedonhaun keskeiset käsitteet ja teoreettisen perustan
hyödyntää avoimen verkon tärkeimpiä hakupalveluja
lähdekritiikin ja hallitsee eri lähdetyypit ja –kanavat
tiedon organisoinnin perusteet
Sisältö
Boolen logiikka
Muut täsmäytysmenetelmät
Tiedonhaun teoreettiset perusteet
Muistiorganisaatiot yhteiskunnassa
Lähdekritiikki
Keskeiset hakupalvelut
Tiedon organisointi
Oppimateriaalit
Haasio, Ari: Löydä. Avain. Helsinki 2020. Kurssilla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata tiedonhaun teoreettista perustaa.
opiskelija osaa eri hakumenetelmien peruskäytön
opiskelija osaa suhtautua lähdekriittisesti eri materiaaleihin
opiskelija osaa eri muistiorganisaatioiden keskeiset toiminnot
opiskelija osaa tiedon organisoinnin perusteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa käyttää sujuvasti eri hakumenetelmiä
opiskelija osaa suhtautua analyyttisesti ja lähdekriittisesti eri aineistoihin
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön
opiskelija osaa muistiorganisaatioiden hyödyntämisen monipuolisesti tiedonhaussa
Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön tiedon organisoinnin perusasioita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsitys tiedonhaun teoreettisista perusteista ja hän osaa soveltaa niitä käytäntöön
opiskelija osaa tehdä tiedonhakuja monipuolisesti eri välineitä hyödyntäen
opiskelija osaa suhtautua kriittisesti ja analyyttisesti eri lähdemateriaaleihin ja pohtia niiden tuottamisen motiiviperustoja
opiskelija hallitsee muistiorganisaatioiden rakentamisen ja osaa sujuvasti hyödyntää niitä eri hakutilanteissa
Opiskelija osaa niin teoriassa kuin käytännössäkin tiedon organisoinnin monipuolisen soveltamisen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät,
Hylätty (0)
Vastaukset puutteelliset. Kaikkia tehtäviä ei ole tehty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Heikko osaaminen, mutta perusasioissa ei suuria virheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Keskeiset asiat hyvin hallussa. Vastaukset perusteltuja ja keskeiset asiat hallussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kokonaisuus ja asioiden syy-seuraussuhteet erinomaisesti hallussa. Vastaukset perusteltuja ja analyyttisiä.
Ilmoittautumisaika
15.10.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KITI21Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa
tiedonhaun keskeiset käsitteet ja teoreettisen perustan
hyödyntää avoimen verkon tärkeimpiä hakupalveluja
lähdekritiikin ja hallitsee eri lähdetyypit ja –kanavat
tiedon organisoinnin perusteet
Sisältö
Boolen logiikka
Muut täsmäytysmenetelmät
Tiedonhaun teoreettiset perusteet
Muistiorganisaatiot yhteiskunnassa
Lähdekritiikki
Keskeiset hakupalvelut
Tiedon organisointi
Oppimateriaalit
Haasio, Ari: Löydä. Avain. Helsinki 2020. Kurssilla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata tiedonhaun teoreettista perustaa.
opiskelija osaa eri hakumenetelmien peruskäytön
opiskelija osaa suhtautua lähdekriittisesti eri materiaaleihin
opiskelija osaa eri muistiorganisaatioiden keskeiset toiminnot
opiskelija osaa tiedon organisoinnin perusteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa käyttää sujuvasti eri hakumenetelmiä
opiskelija osaa suhtautua analyyttisesti ja lähdekriittisesti eri aineistoihin
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön
opiskelija osaa muistiorganisaatioiden hyödyntämisen monipuolisesti tiedonhaussa
Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön tiedon organisoinnin perusasioita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsitys tiedonhaun teoreettisista perusteista ja hän osaa soveltaa niitä käytäntöön
opiskelija osaa tehdä tiedonhakuja monipuolisesti eri välineitä hyödyntäen
opiskelija osaa suhtautua kriittisesti ja analyyttisesti eri lähdemateriaaleihin ja pohtia niiden tuottamisen motiiviperustoja
opiskelija hallitsee muistiorganisaatioiden rakentamisen ja osaa sujuvasti hyödyntää niitä eri hakutilanteissa
Opiskelija osaa niin teoriassa kuin käytännössäkin tiedon organisoinnin monipuolisen soveltamisen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät,
Hylätty (0)
Vastaukset puutteelliset. Kaikkia tehtäviä ei ole tehty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Heikko osaaminen, mutta perusasioissa ei suuria virheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Keskeiset asiat hyvin hallussa. Vastaukset perusteltuja ja keskeiset asiat hallussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kokonaisuus ja asioiden syy-seuraussuhteet erinomaisesti hallussa. Vastaukset perusteltuja ja analyyttisiä.