Työterveyden kehittäminen ja johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: KG30VVO02
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kehittää ja arvioida työterveyshuollon toimintoja, laatua ja vaikuttavuutta työelämän haasteiden ja muutosten mukaisesti. Hän osaa johtaa ja koordinoida toimintaa. Hän osaa markkinoida ja toimia yrittäjämäisesti sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksikön kehittämishankkeita ja projekteja. Opiskelija osaa tarkastella asioita asiakas- ja yrityseettisistä näkökulmista. Hän osaa soveltaa, arvioida ja kehittää toimintatapoja, -menetelmiä, ja malleja monitieteisen tiedon avulla ja laajentaa substanssiosaamistaan eri osa-alueilla.
Sisältö
Työterveyshuoltoyksikön johtamisosaaminen
Työterveyshuollon erityisosaaminen asiakasyrityksen kanssa
Työterveyshuollon tietoperustan syventäminen ja kehittämisosaaminen
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla työterveyshuollon toimintaa ottamalla huomioon työelämän haasteet ja muutokset. Opiskelija osaa kuvailla työterveyshuollon toimintatapoja ja -menetelmiä työntekijän työkyvyn edistämiseksi. Hän osaa tarkastella työterveyshuollon toiminnan vaikutuksia asiakkaiden ja yritysten näkökulmista työntekijöiden työkyvyn edistämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia työterveyshuollon toimintatapoja ja -menetelmiä vastata työelämän haasteisiin ja muutoksiin. Opiskelija osaa vertailla työterveyshuollon toiminnan vaikutuksia asiakkaiden ja yritysten näkökulmista työntekijöiden työkyvyn edistämiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida erilaisia työterveyshuollon toimintatapoja ja -menetelmiä vastata työelämän haasteisiin ja muutoksiin. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työterveyshuollon toiminnan vaikuttavuutta asiakkaiden ja yritysten näkökulmista työntekijöiden työkyvyn edistämiseksi.
Oppimateriaalit
Sosiaali- ja terveysministeriö 2004. Valtioneuvoston periaatepäätös Työterveys 2015. Työterveyshuollon kehittämislinjat. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2004:3. Helsinki.
Sosiaali- ja terveysministeriö 2001. Asetus hyvästä työterveyshuoltokäytännöstä 1474/2001.
Saatavana: http://tiny.cc/11nllx
Ilmoittautumisaika
01.12.2020 - 15.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Kaija Loppela
- Anita Keski-Hirvi
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS20Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Opiskelija osaa kehittää ja arvioida työterveyshuollon toimintoja, laatua ja vaikuttavuutta työelämän haasteiden ja muutosten mukaisesti. Hän osaa johtaa ja koordinoida toimintaa. Hän osaa markkinoida ja toimia yrittäjämäisesti sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksikön kehittämishankkeita ja projekteja. Opiskelija osaa tarkastella asioita asiakas- ja yrityseettisistä näkökulmista. Hän osaa soveltaa, arvioida ja kehittää toimintatapoja, -menetelmiä, ja malleja monitieteisen tiedon avulla ja laajentaa substanssiosaamistaan eri osa-alueilla.
Sisältö
Työterveyshuoltoyksikön johtamisosaaminen
Työterveyshuollon erityisosaaminen asiakasyrityksen kanssa
Työterveyshuollon tietoperustan syventäminen ja kehittämisosaaminen
Oppimateriaalit
Työterveyslaitoksen ja SeAMKin Moodle-oppimisympäristöt:
Työterveyslaitoksen osoittama kirjallisuus
Opettajien osoittamat ajankohtaiset lähteet
Opetusmenetelmät
Opintojen alussa pidetään kaikille yhteinen orientaatio, jossa käydään läpi teemojen sisältöjä ja suoritustapa sekä aikataulu.
Työterveyslaitoksen asiantuntijaluennot ja videot ja niiden perusteella sovitut kirjalliset tehtävät.
realization.localizedApproveRejectDescription
Hyväksytyn suorituksen osaamistavoitteet tulee täyttyä jokaisen tehtävän osalta (laadullinen arviointi).
Sisällön jaksotus
I Työterveyshuollon palvelujärjestelmä, kehittämislinjaukset ja strategiat (1 op)
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa ajankohtaisia kansallisia ja kansainvälisiä strategisia linjauksia, ohjeita ja suosituksia kehittäessään työterveyshuollon toimintaa.
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa tietoa kansallisesta ja kansainvälisestä työhön liittyvästä sairastavuudesta työterveyshuollon toimintaa kehittäessään.
II Terveyden edistäminen työikäisen väestön keskuudessa (2 op)
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa analysoida, soveltaa ja kehittää erilaisia menetelmiä asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi. Työssä tulee ottaa huomioon työterveyshuollon eettiset periaatteet ja kestävän kehityksen periaatteet.
III Työterveyshuoltoyksikön toiminnan suunnittelu ja arviointi (2 op)
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työterveyshuollon palvelun laatua ja vaikuttavuutta työterveysyhteistyön näkökulmasta.
Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua osaamistaan ja sen kautta osaltaan kehittää työterveyshuollon palveluja.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla työterveyshuollon toimintaa ottamalla huomioon työelämän haasteet ja muutokset. Opiskelija osaa kuvailla työterveyshuollon toimintatapoja ja -menetelmiä työntekijän työkyvyn edistämiseksi. Hän osaa tarkastella työterveyshuollon toiminnan vaikutuksia asiakkaiden ja yritysten näkökulmista työntekijöiden työkyvyn edistämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia työterveyshuollon toimintatapoja ja -menetelmiä vastata työelämän haasteisiin ja muutoksiin. Opiskelija osaa vertailla työterveyshuollon toiminnan vaikutuksia asiakkaiden ja yritysten näkökulmista työntekijöiden työkyvyn edistämiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida erilaisia työterveyshuollon toimintatapoja ja -menetelmiä vastata työelämän haasteisiin ja muutoksiin. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työterveyshuollon toiminnan vaikuttavuutta asiakkaiden ja yritysten näkökulmista työntekijöiden työkyvyn edistämiseksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokainen tehtävä tulee suorittaa hyväksytysti.
Tehtävien 1 ja 2 arviointi on laadullinen (hyväksytty/hylätty).
Tehtävä numero 3 arvioidaan numeerisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviään vähintään tyydyttävällä tasolla.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.