Siirry suoraan sisältöön

Matkailu- ja elämyspalvelutLaajuus (2 op)

Tunnus: CA00DA66

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa luokitella matkailuun ja ruokamatkailuun liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä. Opiskelija osaa erotella, mistä elämyskokemukset syntyvät ja mikä on asiakaskohtaamisen merkitys elämysperusteisessa ruokapalvelussa. Opiskelija osaa selittää ja soveltaa lisämyyntitekniikoita ravintolan asiakaspalvelutyössä.

Sisältö

Matkailu ilmiönä ja ruokamatkailun kehittäminen
Elämyksellisyys ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä
Ruokapalveluiden elämyksellisyys
Asiakaspalvelun rooli elämysten tuottajana ja ohjaajana
Asiakaspalvelijan keinot vaikuttaa asiakkaan palvelukokemukseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa nimetä palvelujen myyntiin sekä asiakkaiden kokemuksiin liittyvät erityispiirteet. Opiskelija osaa määritellä elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selittää matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa luokitella palvelujen myyntiin sekä palvelun kokemuksellisuuteen liittyviä erityispiirteitä. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa esitellä matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa selittää palvelujen myyntiin sekä asiakkaiden kokemuksiin liittyvät erityispiirteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti toiminnassaan. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä ja osaa soveltaa periaatteita käytäntöön.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 14.04.2025

Laajuus

2 op

Yksikkö

UUSI SeAMK Restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK)
Opettaja
  • Paula Juurakko
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
  • Ristiinopiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • MRESTO25
    Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
  • RESTO24
    Restonomi (AMK), Päivätoteutus
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
  • Ristiinopiskelu

Tavoitteet

Opiskelija osaa luokitella matkailuun ja ruokamatkailuun liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä. Opiskelija osaa erotella, mistä elämyskokemukset syntyvät ja mikä on asiakaskohtaamisen merkitys elämysperusteisessa ruokapalvelussa. Opiskelija osaa selittää ja soveltaa lisämyyntitekniikoita ravintolan asiakaspalvelutyössä.

Sisältö

Matkailu ilmiönä ja ruokamatkailun kehittäminen
Elämyksellisyys ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä
Ruokapalveluiden elämyksellisyys
Asiakaspalvelun rooli elämysten tuottajana ja ohjaajana
Asiakaspalvelijan keinot vaikuttaa asiakkaan palvelukokemukseen

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Luennot, verkossa tapahtuva opiskelu, tehtävät

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa nimetä palvelujen myyntiin sekä asiakkaiden kokemuksiin liittyvät erityispiirteet. Opiskelija osaa määritellä elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selittää matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa luokitella palvelujen myyntiin sekä palvelun kokemuksellisuuteen liittyviä erityispiirteitä. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa esitellä matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa selittää palvelujen myyntiin sekä asiakkaiden kokemuksiin liittyvät erityispiirteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti toiminnassaan. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä ja osaa soveltaa periaatteita käytäntöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät, aktiivinen osallistuminen ja tentti.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.03.2024

Laajuus

2 op

Yksikkö

VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
  • Paula Juurakko
Opiskelijaryhmät
  • RESTO23
    Restonomi (AMK), Päivätoteutus
  • MRESTO24
    Restonomi (AMK), Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa luokitella matkailuun ja ruokamatkailuun liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä. Opiskelija osaa erotella, mistä elämyskokemukset syntyvät ja mikä on asiakaskohtaamisen merkitys elämysperusteisessa ruokapalvelussa. Opiskelija osaa selittää ja soveltaa lisämyyntitekniikoita ravintolan asiakaspalvelutyössä.

Sisältö

Matkailu ilmiönä ja ruokamatkailun kehittäminen
Elämyksellisyys ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä
Ruokapalveluiden elämyksellisyys
Asiakaspalvelun rooli elämysten tuottajana ja ohjaajana
Asiakaspalvelijan keinot vaikuttaa asiakkaan palvelukokemukseen

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Luennot, verkossa tapahtuva opiskelu, tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op - 54 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa nimetä palvelujen myyntiin sekä asiakkaiden kokemuksiin liittyvät erityispiirteet. Opiskelija osaa määritellä elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selittää matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa luokitella palvelujen myyntiin sekä palvelun kokemuksellisuuteen liittyviä erityispiirteitä. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa esitellä matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa selittää palvelujen myyntiin sekä asiakkaiden kokemuksiin liittyvät erityispiirteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti toiminnassaan. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä ja osaa soveltaa periaatteita käytäntöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät, aktiivinen osallistuminen ja koe

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 22.02.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 14.05.2023

Laajuus

2 op

Yksikkö

VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
  • Paula Juurakko
Opiskelijaryhmät
  • MRESTO23
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa luokitella matkailuun ja ruokamatkailuun liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä. Opiskelija osaa erotella, mistä elämyskokemukset syntyvät ja mikä on asiakaskohtaamisen merkitys elämysperusteisessa ruokapalvelussa. Opiskelija osaa selittää ja soveltaa lisämyyntitekniikoita ravintolan asiakaspalvelutyössä.

Sisältö

Matkailu ilmiönä ja ruokamatkailun kehittäminen
Elämyksellisyys ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä
Ruokapalveluiden elämyksellisyys
Asiakaspalvelun rooli elämysten tuottajana ja ohjaajana
Asiakaspalvelijan keinot vaikuttaa asiakkaan palvelukokemukseen

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Luennot, verkossa tapahtuva opiskelu, tehtävät

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa nimetä palvelujen myyntiin sekä asiakkaiden kokemuksiin liittyvät erityispiirteet. Opiskelija osaa määritellä elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selittää matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa luokitella palvelujen myyntiin sekä palvelun kokemuksellisuuteen liittyviä erityispiirteitä. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa esitellä matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa selittää palvelujen myyntiin sekä asiakkaiden kokemuksiin liittyvät erityispiirteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti toiminnassaan. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä ja osaa soveltaa periaatteita käytäntöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät, aktivinen osallistuminen ja koe

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 09.04.2023

Laajuus

2 op

Yksikkö

VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK)
Opettaja
  • Ilkka Latomäki
  • Paula Juurakko
Opiskelijaryhmät
  • RESTO22
    Restonomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa luokitella matkailuun ja ruokamatkailuun liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä. Opiskelija osaa erotella, mistä elämyskokemukset syntyvät ja mikä on asiakaskohtaamisen merkitys elämysperusteisessa ruokapalvelussa. Opiskelija osaa selittää ja soveltaa lisämyyntitekniikoita ravintolan asiakaspalvelutyössä.

Sisältö

Matkailu ilmiönä ja ruokamatkailun kehittäminen
Elämyksellisyys ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä
Ruokapalveluiden elämyksellisyys
Asiakaspalvelun rooli elämysten tuottajana ja ohjaajana
Asiakaspalvelijan keinot vaikuttaa asiakkaan palvelukokemukseen

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Luennot, verkossa tapahtuva opiskelu, tehtävät

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa nimetä palvelujen myyntiin sekä asiakkaiden kokemuksiin liittyvät erityispiirteet. Opiskelija osaa määritellä elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selittää matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa luokitella palvelujen myyntiin sekä palvelun kokemuksellisuuteen liittyviä erityispiirteitä. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa esitellä matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa selittää palvelujen myyntiin sekä asiakkaiden kokemuksiin liittyvät erityispiirteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti toiminnassaan. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä ja osaa soveltaa periaatteita käytäntöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät, aktiivinen osallistuminen ja koe