RavitsemusviestintäLaajuus (5 op)
Tunnus: CA00CX27
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä mediakentän erityispiirteitä, analysoida alaan liittyviä tekstejä ja osaa soveltaa oppimaansa omassa tekstissään. Hän osaa analysoida tekstejä tekstin rakenteen, kielen ja sisällön osalta. Hän perehtyy mediakenttään ja median käyttöön ravitsemusviestinnässä ja osaa kirjoittaa alaansa liittyvistä aiheista mediaan. Hän osaa perustella tekemänsä valinnat asiantuntevasti ja uskottavasti sekä osaa antaa rakentavaa palautetta. Hän osaa arvioida tiedon luotettavuutta.
Sisältö
Ravitsemus- ja mediaviestinnän erityispiirteitä
Ravitsemusaiheisten mediatekstien analysointi
Ravitsemusaiheinen mediajuttu (tiedonhaku, suunnittelu, toteutus, itse- ja vertaisarviointi)
Esitietovaatimukset
Elintarvikkeet ja ravitsemus (suoritettu)
Ravitsemuslaatu ruokapalveluissa (suoritettu)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee joitakin periaatteita, miten analysoida ja tuottaa alaansa liittyviä mediatekstejä ohjatusti. Opiskelija osaa avustettuna analysoida mediavalintaa, tekstin kohderyhmää ja mediajutun koostamisen kriteereitä. Hän osaa analysoida satunnaisesti tekstin rakennetta, kieltä ja sisältöä. Opiskelija osaa käyttää luotettavia tiedonlähteitä ohjatusti. Hän osaa perustella joiltakin osin tekemänsä valinnat. Hän osaa antaa palautetta muille. Opiskelija osoittaa kiinnostusta opintojakson aihealueeseen. Hän osaa vain joiltakin osin noudattaa annettuja ohjeita ja toimia annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee periaatteet, miten analysoida tai tuottaa alaansa liittyviä mediatekstejä. Hän ymmärtää tekstin kohderyhmän merkityksen. Hän tietää mediajutun koostamisen kriteerit ja osaa analysoida tekstejä rakenteen, kielen ja sisällön osalta suurimmalta osin. Opiskelija osaa käyttää luotettavia tiedonlähteitä. Hän osaa perustella tekemänsä valinnat uskottavasti ja osaa antaa rakentavaa palautetta. Hän osoittaa toiminnassaan näkemyksellisyyttä ja analysointikykyä ja kykenee havaitsemaan kehittymistarpeita omassa toiminnassaan. Hän osaa pääosin noudattaa annettuja ohjeita ja toimia annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee periaatteet, miten analysoida ja tuottaa alaansa liittyviä mediatekstejä. Hän tietää tekstin kohderyhmän ja median valinnan merkityksen ja osaa analysoida tekstejä tästä näkökulmasta. Hän tietää mediajutun koostamisen kriteerit ja osaa analysoida tekstejä rakenteen, kielen ja sisällön osalta. Opiskelija osaa käyttää luotettavia tiedonlähteitä perustellusti. Hän osaa perustella tekemänsä valinnat asiantuntevasti ja uskottavasti sekä pystyy antamaan rakentavaa palautetta muille. Opiskelija on aloitteellinen, osaa analysoida toimintaansa ja kykenee havaitsemaan kehittämismahdollisuuksia. Hän on osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön. Hän osaa noudattaa annettuja ohjeita ja toimia prosessin aikana annetussa aikataulussa täsmällisesti.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 09.10.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
- Ulla-Maaria Paukkunen
- Leena Arjanne
Opiskelijaryhmät
-
RESTO22Restonomi (AMK)
-
MRESTO23Restonomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä mediakentän erityispiirteitä, analysoida alaan liittyviä tekstejä ja osaa soveltaa oppimaansa omassa tekstissään. Hän osaa analysoida tekstejä tekstin rakenteen, kielen ja sisällön osalta. Hän perehtyy mediakenttään ja median käyttöön ravitsemusviestinnässä ja osaa kirjoittaa alaansa liittyvistä aiheista mediaan. Hän osaa perustella tekemänsä valinnat asiantuntevasti ja uskottavasti sekä osaa antaa rakentavaa palautetta. Hän osaa arvioida tiedon luotettavuutta.
Sisältö
Ravitsemus- ja mediaviestinnän erityispiirteitä
Ravitsemusaiheisten mediatekstien analysointi
Ravitsemusaiheinen mediajuttu (tiedonhaku, suunnittelu, toteutus, itse- ja vertaisarviointi)
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson aikana Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Hybridiopetus
- luennot
- kirjalliset tehtävät (mediajuttu, analyysi, vertaisarviointi, oma ravitsemusjuttu vertaisarviointeineen)
- verkkotentti
- itsearviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssin aikana
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilla on sekä kontaktiopetusta että työskentelyä omalla ajalla. Kurssi on laajuudeltaan 5 opintopistettä eli se vaatii opiskelijalta noin 135 tunnin työtä. Työaika jakautuu karkeasti näin:
15 h kontaktiopetusta
15 h analyysitehtävä
75 h ravitsemusjuttutehtävä
5 h tentti
25 h itsenäistä opiskelua osoitettujen materiaalien parissa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee joitakin periaatteita, miten analysoida ja tuottaa alaansa liittyviä mediatekstejä ohjatusti. Opiskelija osaa avustettuna analysoida mediavalintaa, tekstin kohderyhmää ja mediajutun koostamisen kriteereitä. Hän osaa analysoida satunnaisesti tekstin rakennetta, kieltä ja sisältöä. Opiskelija osaa käyttää luotettavia tiedonlähteitä ohjatusti. Hän osaa perustella joiltakin osin tekemänsä valinnat. Hän osaa antaa palautetta muille. Opiskelija osoittaa kiinnostusta opintojakson aihealueeseen. Hän osaa vain joiltakin osin noudattaa annettuja ohjeita ja toimia annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee periaatteet, miten analysoida tai tuottaa alaansa liittyviä mediatekstejä. Hän ymmärtää tekstin kohderyhmän merkityksen. Hän tietää mediajutun koostamisen kriteerit ja osaa analysoida tekstejä rakenteen, kielen ja sisällön osalta suurimmalta osin. Opiskelija osaa käyttää luotettavia tiedonlähteitä. Hän osaa perustella tekemänsä valinnat uskottavasti ja osaa antaa rakentavaa palautetta. Hän osoittaa toiminnassaan näkemyksellisyyttä ja analysointikykyä ja kykenee havaitsemaan kehittymistarpeita omassa toiminnassaan. Hän osaa pääosin noudattaa annettuja ohjeita ja toimia annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee periaatteet, miten analysoida ja tuottaa alaansa liittyviä mediatekstejä. Hän tietää tekstin kohderyhmän ja median valinnan merkityksen ja osaa analysoida tekstejä tästä näkökulmasta. Hän tietää mediajutun koostamisen kriteerit ja osaa analysoida tekstejä rakenteen, kielen ja sisällön osalta. Opiskelija osaa käyttää luotettavia tiedonlähteitä perustellusti. Hän osaa perustella tekemänsä valinnat asiantuntevasti ja uskottavasti sekä pystyy antamaan rakentavaa palautetta muille. Opiskelija on aloitteellinen, osaa analysoida toimintaansa ja kykenee havaitsemaan kehittämismahdollisuuksia. Hän on osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön. Hän osaa noudattaa annettuja ohjeita ja toimia prosessin aikana annetussa aikataulussa täsmällisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- kirjalliset tehtävät
- verkkotentti (-tentit)
- itsearviointi ja vertaisarviointi
Esitietovaatimukset
Elintarvikkeet ja ravitsemus (suoritettu)
Ravitsemuslaatu ruokapalveluissa (suoritettu)
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
- Minni Keskimäki
- Leena Arjanne
Opiskelijaryhmät
-
MRESTO22Restonomi (AMK), monimuotototeutus
-
RESTO21Restonomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä mediakentän erityispiirteitä, analysoida alaan liittyviä tekstejä ja osaa soveltaa oppimaansa omassa tekstissään. Hän osaa analysoida tekstejä tekstin rakenteen, kielen ja sisällön osalta. Hän perehtyy mediakenttään ja median käyttöön ravitsemusviestinnässä ja osaa kirjoittaa alaansa liittyvistä aiheista mediaan. Hän osaa perustella tekemänsä valinnat asiantuntevasti ja uskottavasti sekä osaa antaa rakentavaa palautetta. Hän osaa arvioida tiedon luotettavuutta.
Sisältö
Ravitsemus- ja mediaviestinnän erityispiirteitä
Ravitsemusaiheisten mediatekstien analysointi
Ravitsemusaiheinen mediajuttu (tiedonhaku, suunnittelu, toteutus, itse- ja vertaisarviointi)
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
-lähi-, hybridi- ja etäopetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssin aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yhteensä 135 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee joitakin periaatteita, miten analysoida ja tuottaa alaansa liittyviä mediatekstejä ohjatusti. Opiskelija osaa avustettuna analysoida mediavalintaa, tekstin kohderyhmää ja mediajutun koostamisen kriteereitä. Hän osaa analysoida satunnaisesti tekstin rakennetta, kieltä ja sisältöä. Opiskelija osaa käyttää luotettavia tiedonlähteitä ohjatusti. Hän osaa perustella joiltakin osin tekemänsä valinnat. Hän osaa antaa palautetta muille. Opiskelija osoittaa kiinnostusta opintojakson aihealueeseen. Hän osaa vain joiltakin osin noudattaa annettuja ohjeita ja toimia annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee periaatteet, miten analysoida tai tuottaa alaansa liittyviä mediatekstejä. Hän ymmärtää tekstin kohderyhmän merkityksen. Hän tietää mediajutun koostamisen kriteerit ja osaa analysoida tekstejä rakenteen, kielen ja sisällön osalta suurimmalta osin. Opiskelija osaa käyttää luotettavia tiedonlähteitä. Hän osaa perustella tekemänsä valinnat uskottavasti ja osaa antaa rakentavaa palautetta. Hän osoittaa toiminnassaan näkemyksellisyyttä ja analysointikykyä ja kykenee havaitsemaan kehittymistarpeita omassa toiminnassaan. Hän osaa pääosin noudattaa annettuja ohjeita ja toimia annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee periaatteet, miten analysoida ja tuottaa alaansa liittyviä mediatekstejä. Hän tietää tekstin kohderyhmän ja median valinnan merkityksen ja osaa analysoida tekstejä tästä näkökulmasta. Hän tietää mediajutun koostamisen kriteerit ja osaa analysoida tekstejä rakenteen, kielen ja sisällön osalta. Opiskelija osaa käyttää luotettavia tiedonlähteitä perustellusti. Hän osaa perustella tekemänsä valinnat asiantuntevasti ja uskottavasti sekä pystyy antamaan rakentavaa palautetta muille. Opiskelija on aloitteellinen, osaa analysoida toimintaansa ja kykenee havaitsemaan kehittämismahdollisuuksia. Hän on osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön. Hän osaa noudattaa annettuja ohjeita ja toimia prosessin aikana annetussa aikataulussa täsmällisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- kirjalliset tehtävät
- verkkotentti (-tentit)
- itsearviointi ja vertaisarviointi
Esitietovaatimukset
Elintarvikkeet ja ravitsemus (suoritettu)
Ravitsemuslaatu ruokapalveluissa (suoritettu)