Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteetLaajuus (2 op)

Tunnus: LT00DR42

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen tiedon ja arkitiedon eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä

Sisältö

- tieteellinen tieto ja arkitieto
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote

Esitietovaatimukset

Aikaisempia opintoja ei tarvita

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija tunnistaa arkitiedon ja tieteellisen tiedon välisen eron ja tieteellisen tiedon merkityksen kehittämistyössä. Hän osaa selittää tutkimusprosessien vaiheita ja tunnistaa raportoinnin eri vaiheet. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyviä peruskäsitteitä. Hän tunnistaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteen ja näiden välisen eron sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osaa määritellä eettisesti kestävän tutkimuksen peruspiirteet ja ymmärtää sen merkityksen tutkimustyössä.

Oppimateriaalit

Heikkilä, Tarja (2014): Tilastollinen tutkimus. 9.uud.p.;
Hirsjärvi, Remes, Sajavaara (2008): Tutki ja kirjoita;
Kananen Jorma (2008). Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet.;
Opettajan opintojaksolla ilmoittama materiaali