Siirry suoraan sisältöön

Eettisyys hoitotyössäLaajuus (2 op)

Tunnus: SH00DN08

Osaamistavoitteet

Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti

Sisältö

- Hoitotyön filosofiset perusteet
- Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
- Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
- Autonomia ja itsemääräämisoikeus
- Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.

Ilmoittautumisaika

06.01.2025 - 19.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 27.04.2025

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Pasi Alanen
Opiskelijaryhmät
  • MSH25K
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti

Sisältö

- Hoitotyön filosofiset perusteet
- Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
- Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
- Autonomia ja itsemääräämisoikeus
- Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus (vähintään toinen teos pakollinen seminaaritehtävässä, tunneilla kirjoja ei tarvita):
Leino-Kilpi, H., & Välimäki, M. (2014 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. WSOY.
Sarvimäki, A., & Stenbock-Hult, B. (2009). Hoitotyön etiikka. Edita.

Opetusmenetelmät

Kontaktitunnit
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly koetta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opettajan ohjeistama esseetehtävä
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2x27h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaarityö
Aktiivinen osallistuminen tunneilla

Hylätty (0)

Oppimistehtävän aihetta ja keskeisiä käsitteitä ei ole määritelty lainkaan tai sisältö ei vastaa tehtävänannon mukaista otsikkoa. Lähteitä on käytetty erittäin vähän (minimi 8 ei määrällisesti täyty), eikä kumpaakaan vaadituista oppikirjoista ole käytetty. Lähteet on valittu kritiikittömästi ja yksipuolisesti. Oppimistehtävän rakenne on jäsentymätön ja epäyhtenäinen, ulkoasu viimeistelemätön. Pari- tai ryhmätyöskentely on satunnaista ja passiivista. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, etteivät he ole perehtyneet vertaiseen työhön. Opponointiin ei ole valmistauduttu. Opiskelijan osallistuminen seminaarityöskentelyyn on passiivista ja motivoitumatonta. Kirjallisessa työssä eivät kirjoittajan oma teksti ja lähteistä peräisin oleva tieto erotu toisistaan. Lähdemerkinnöissä (tekstiviitteet ja lähdeluettelo) ei noudateta SeAMKin Kirjallisten töiden APA7-ohjetta. Ryhmän oma pohdinta puuttuu työstä kokonaan eikä työstä selviä pohdinnan lopputulos tai -tulokset. SeAMKin ohjeisiin sisältyvää harjoitustyön mallipohjaa ei käytetä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävässä aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja hatarasti, jolloin
johdonmukaisuus kärsii. Käsiteltävän aiheen määrittelyssä on käytetty niukasti lähteitä ja
lähdekritiikki puuttuu. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on suunnittelematonta.
Pari- tai ryhmätyöskentely ei ole yhteistoiminnallista, vaan ryhmän jäsenet toimivat erillään. Oppimistehtävän esitys on pintapuolista, havainnollistamatonta ja suoraan paperista lukua. Opponentin kysymyksiin vastaaminen on epävarmaa. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, että he ovat heikosti perehtyneet käsiteltävään työhön ja esitetyt kysymykset jäävät pinnallisiksi. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn kuunnellen. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on epäjohdonmukainen ja koostuu yksittäisistä poiminnoista ilman pohdiskelua ja analyysiä. Lähdemerkinnät sisältävät puutteita SeAMKin ohjeisiin nähden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu analyyttisesti, hyvin esitellen ja riittävän
johdonmukaisesti. Käsiteltävä aihe on määritelty riittävässä määrin ja oppimistehtävässä on
käytetty lähteitä, mutta lähdekritiikki ”takertelee”. Lähteiden valinta on yksipuolista. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista ja sujuvaa. Oppimistehtävän esitys on sujuvaa, valmisteltua ja opponentin kysymyksiin osataan vastata. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa perehtyneisyyttä esittäen monipuolisia kysymyksiä. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarityöskentelyn ja selittää esitettyä aihetta osoittaen esitetyn aiheen olennaisten asioiden erottamista. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on johdonmukainen, esitystapa on sujuva, mutta tekstin viimeistelyssä on puutteita. Lähdemerkinnät ovat pääosin SeAMKin ohjeistuksen mukaiset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu arvioivasti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
Käsiteltävä aihe on selvästi määritelty ja rajattu. ja oppimistehtävässä on hyödynnetty kriittisesti
monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista, sujuvaa ja toimivaa. Oppimistehtävän esitys on valmisteltu, havainnollistava ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Opponenttien ja yleisön kysymyksiin vastataan paikkansapitävästi ja perustellusti. Opiskelijaparin tai -ryhmän opponointi osoittaa perehtyneisyyttä ja uusia näkökulmia esitettyyn aiheeseen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä aiheesta. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on hyvin johdonmukainen, selkeä ja sujuva. Lähteitä on käytetty sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppimistehtävän lähdemerkinnät ovat SeAMKin harjoitustöiden ohjeiden mukaiset.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

23.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 31.12.2024

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Virpi Rantanen
Vastuuhenkilö

Virpi Rantanen

Opiskelijaryhmät
  • SH24S
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti

Sisältö

- Hoitotyön filosofiset perusteet
- Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
- Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
- Autonomia ja itsemääräämisoikeus
- Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus (vähintään toinen teos pakollinen seminaaritehtävässä, tunneilla kirjoja ei tarvita):
Leino-Kilpi, H., & Välimäki, M. (2014 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. WSOY.
Sarvimäki, A., & Stenbock-Hult, B. (2009). Hoitotyön etiikka. Edita.

Opetusmenetelmät

Kontaktitunnit
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly koetta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opettajan ohjeistama esseetehtävä
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2x27h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaarityö
Aktiivinen osallistuminen tunneilla

Hylätty (0)

Oppimistehtävän aihetta ja keskeisiä käsitteitä ei ole määritelty lainkaan tai sisältö ei vastaa tehtävänannon mukaista otsikkoa. Lähteitä on käytetty erittäin vähän (minimi 8 ei määrällisesti täyty), eikä kumpaakaan vaadituista oppikirjoista ole käytetty. Lähteet on valittu kritiikittömästi ja yksipuolisesti. Oppimistehtävän rakenne on jäsentymätön ja epäyhtenäinen, ulkoasu viimeistelemätön. Pari- tai ryhmätyöskentely on satunnaista ja passiivista. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, etteivät he ole perehtyneet vertaiseen työhön. Opponointiin ei ole valmistauduttu. Opiskelijan osallistuminen seminaarityöskentelyyn on passiivista ja motivoitumatonta. Kirjallisessa työssä eivät kirjoittajan oma teksti ja lähteistä peräisin oleva tieto erotu toisistaan. Lähdemerkinnöissä (tekstiviitteet ja lähdeluettelo) ei noudateta SeAMKin Kirjallisten töiden APA7-ohjetta. Ryhmän oma pohdinta puuttuu työstä kokonaan eikä työstä selviä pohdinnan lopputulos tai -tulokset. SeAMKin ohjeisiin sisältyvää harjoitustyön mallipohjaa ei käytetä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävässä aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja hatarasti, jolloin
johdonmukaisuus kärsii. Käsiteltävän aiheen määrittelyssä on käytetty niukasti lähteitä ja
lähdekritiikki puuttuu. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on suunnittelematonta.
Pari- tai ryhmätyöskentely ei ole yhteistoiminnallista, vaan ryhmän jäsenet toimivat erillään. Oppimistehtävän esitys on pintapuolista, havainnollistamatonta ja suoraan paperista lukua. Opponentin kysymyksiin vastaaminen on epävarmaa. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, että he ovat heikosti perehtyneet käsiteltävään työhön ja esitetyt kysymykset jäävät pinnallisiksi. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn kuunnellen. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on epäjohdonmukainen ja koostuu yksittäisistä poiminnoista ilman pohdiskelua ja analyysiä. Lähdemerkinnät sisältävät puutteita SeAMKin ohjeisiin nähden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu analyyttisesti, hyvin esitellen ja riittävän
johdonmukaisesti. Käsiteltävä aihe on määritelty riittävässä määrin ja oppimistehtävässä on
käytetty lähteitä, mutta lähdekritiikki ”takertelee”. Lähteiden valinta on yksipuolista. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista ja sujuvaa. Oppimistehtävän esitys on sujuvaa, valmisteltua ja opponentin kysymyksiin osataan vastata. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa perehtyneisyyttä esittäen monipuolisia kysymyksiä. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarityöskentelyn ja selittää esitettyä aihetta osoittaen esitetyn aiheen olennaisten asioiden erottamista. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on johdonmukainen, esitystapa on sujuva, mutta tekstin viimeistelyssä on puutteita. Lähdemerkinnät ovat pääosin SeAMKin ohjeistuksen mukaiset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu arvioivasti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
Käsiteltävä aihe on selvästi määritelty ja rajattu. ja oppimistehtävässä on hyödynnetty kriittisesti
monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista, sujuvaa ja toimivaa. Oppimistehtävän esitys on valmisteltu, havainnollistava ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Opponenttien ja yleisön kysymyksiin vastataan paikkansapitävästi ja perustellusti. Opiskelijaparin tai -ryhmän opponointi osoittaa perehtyneisyyttä ja uusia näkökulmia esitettyyn aiheeseen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä aiheesta. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on hyvin johdonmukainen, selkeä ja sujuva. Lähteitä on käytetty sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppimistehtävän lähdemerkinnät ovat SeAMKin harjoitustöiden ohjeiden mukaiset.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

26.08.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 27.10.2024

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
  • MSH24S
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti

Sisältö

- Hoitotyön filosofiset perusteet
- Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
- Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
- Autonomia ja itsemääräämisoikeus
- Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus (vähintään toinen teos pakollinen seminaaritehtävässä, tunneilla kirjoja ei tarvita):
Leino-Kilpi, H., & Välimäki, M. (2014 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. WSOY.
Sarvimäki, A., & Stenbock-Hult, B. (2009). Hoitotyön etiikka. Edita.

Opetusmenetelmät

Kontaktitunnit
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly koetta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opettajan ohjeistama esseetehtävä
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2x27h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaarityö
Aktiivinen osallistuminen tunneilla

Hylätty (0)

Oppimistehtävän aihetta ja keskeisiä käsitteitä ei ole määritelty lainkaan tai sisältö ei vastaa tehtävänannon mukaista otsikkoa. Lähteitä on käytetty erittäin vähän (minimi 8 ei määrällisesti täyty), eikä kumpaakaan vaadituista oppikirjoista ole käytetty. Lähteet on valittu kritiikittömästi ja yksipuolisesti. Oppimistehtävän rakenne on jäsentymätön ja epäyhtenäinen, ulkoasu viimeistelemätön. Pari- tai ryhmätyöskentely on satunnaista ja passiivista. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, etteivät he ole perehtyneet vertaiseen työhön. Opponointiin ei ole valmistauduttu. Opiskelijan osallistuminen seminaarityöskentelyyn on passiivista ja motivoitumatonta. Kirjallisessa työssä eivät kirjoittajan oma teksti ja lähteistä peräisin oleva tieto erotu toisistaan. Lähdemerkinnöissä (tekstiviitteet ja lähdeluettelo) ei noudateta SeAMKin Kirjallisten töiden APA7-ohjetta. Ryhmän oma pohdinta puuttuu työstä kokonaan eikä työstä selviä pohdinnan lopputulos tai -tulokset. SeAMKin ohjeisiin sisältyvää harjoitustyön mallipohjaa ei käytetä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävässä aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja hatarasti, jolloin
johdonmukaisuus kärsii. Käsiteltävän aiheen määrittelyssä on käytetty niukasti lähteitä ja
lähdekritiikki puuttuu. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on suunnittelematonta.
Pari- tai ryhmätyöskentely ei ole yhteistoiminnallista, vaan ryhmän jäsenet toimivat erillään. Oppimistehtävän esitys on pintapuolista, havainnollistamatonta ja suoraan paperista lukua. Opponentin kysymyksiin vastaaminen on epävarmaa. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, että he ovat heikosti perehtyneet käsiteltävään työhön ja esitetyt kysymykset jäävät pinnallisiksi. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn kuunnellen. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on epäjohdonmukainen ja koostuu yksittäisistä poiminnoista ilman pohdiskelua ja analyysiä. Lähdemerkinnät sisältävät puutteita SeAMKin ohjeisiin nähden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu analyyttisesti, hyvin esitellen ja riittävän
johdonmukaisesti. Käsiteltävä aihe on määritelty riittävässä määrin ja oppimistehtävässä on
käytetty lähteitä, mutta lähdekritiikki ”takertelee”. Lähteiden valinta on yksipuolista. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista ja sujuvaa. Oppimistehtävän esitys on sujuvaa, valmisteltua ja opponentin kysymyksiin osataan vastata. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa perehtyneisyyttä esittäen monipuolisia kysymyksiä. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarityöskentelyn ja selittää esitettyä aihetta osoittaen esitetyn aiheen olennaisten asioiden erottamista. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on johdonmukainen, esitystapa on sujuva, mutta tekstin viimeistelyssä on puutteita. Lähdemerkinnät ovat pääosin SeAMKin ohjeistuksen mukaiset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu arvioivasti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
Käsiteltävä aihe on selvästi määritelty ja rajattu. ja oppimistehtävässä on hyödynnetty kriittisesti
monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista, sujuvaa ja toimivaa. Oppimistehtävän esitys on valmisteltu, havainnollistava ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Opponenttien ja yleisön kysymyksiin vastataan paikkansapitävästi ja perustellusti. Opiskelijaparin tai -ryhmän opponointi osoittaa perehtyneisyyttä ja uusia näkökulmia esitettyyn aiheeseen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä aiheesta. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on hyvin johdonmukainen, selkeä ja sujuva. Lähteitä on käytetty sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppimistehtävän lähdemerkinnät ovat SeAMKin harjoitustöiden ohjeiden mukaiset.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.