Terveydenhoitaja (AMK), Monimuotototeutus: MTH25
Tunnus: MTH25
Kuvaus
TUTKINTO-OHJELMAN KUVAUS, OSAAMISALUEET JA AMMATILLINEN OSAAMISPROFIILI
Terveydenhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelmassa (240 op) koulutuksen kokonaisuudessa on huomioitu ammattikorkeakoulujen yhteisesti sopimat yleiset kompetenssit ja terveydenhoitajan / sairaanhoitajan ammattikohtaisiin kompetenssit. Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija saa sekä yleissairaanhoitajan valmiudet (tiedot, taidot ja asenteen) että terveydenhoitajan valmiudet toimia hoitotyön asiantuntijana erilaissa hoitotyön ja terveydenhoitotyön toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä ja moniammatillisen tiimin kanssa. Koulutuksen tavoitteena on myös, että terveydenhoitaja osaa vastuullisesti kehittää omaa toimintaansa ja alaa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen.
Terveydenhoitajaopiskelija syventää ja laajentaa osaamistaan terveydenhoitotyön syventävien ammattiopintojen alueella opintojen viimeisenä lukuvuotena (=60 op). Terveydenhoitajakoulutus (240 op) oikeuttaa toimimaan paitsi laillistettuna sairaanhoitajana mm. julkisella sektorilla (perusterveydenhuollossa tai erikoissairaanhoidossa), yksityisellä tai järjestösektorilla, myös terveydenhoitotyön asiantuntijana perhesuunnittelu- ja äitiysneuvoloissa, lastenneuvoloissa, kouluterveydenhuollossa, opiskelijaterveydenhuollossa, työterveyshuollossa, ikääntyvien terveydenhoitajatyössä, kotihoidossa, avosairaanhoidon vastaanotoilla perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, sosiaalihuollossa sekä yksityisen ja 3. sektorin alueilla. Terveydenhoitaja tukee ja edistää eri ikäisten yksilöiden ja perheiden sekä ryhmien ja yhteisöjen terveyttä vahvistavia ja ylläpitäviä voimavaroja.
Kaikki Terveydenhoitaja- /sairaanhoitajakoulutukseen kuuluvat opinnot hyväksytysti suorittanut saa oikeuden harjoittaa terveydenhoitajan / sairaanhoitajan ammattia laillisesti hakemalla rekisteröitymisen Valviran ylläpitämään ammatinharjoittamisrekisteriin. Terveydenhoitajat (AMK) laillistetaan terveydenhuollon ammattihenkilöksi myös sairaanhoitajana. Koulutus täyttää Euroopan neuvoston sairaanhoitajakoulutuksesta antamien direktiivien vaatimukset sekä sisältää yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan koulutuksen.
PEDAGOGISET TOIMINTAMALLIT
Terveydenhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelmassa käytetään sosio-konstruktivistista oppimiskäsitystä pedagogisena taustateoriana. Erilaiset opiskelijakeskeiset ja kokemukselliset sekä yksilölliset ja yhteistoiminnalliset sekä tutkivan oppimisen oppimismenetelmät edistävät opiskelijan näyttöön perustuvan hoitotyön oppimista. Oppimismenetelminä käytetään monipuolisesti eri oppimismenetelmiä: teoriaopintoja, digitaalisia oppimisympäristöjä, taitopajoja, simulaatioharjoituksia ja muita harjoituksia. Verkko-opiskelu tukee hoitotyön osaamisen kehittymistä. Opinnoissa on myös itsenäistä opiskelua. Opintoja voi olla myös englannin kielellä. Opiskelija voi suorittaa opintojaan myös SeAMKin monialaisessa SeAMKPro- tai Wellbeing labs- oppimisympäristöissä henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti.
Ohjattu harjoittelu tapahtuu hoitotyön ja terveydenhoitotyön erilaissa toimintaympäristöissä tai projekteissa. Ohjatussa harjoittelussa terveydenhoitajahoitajaopiskelija liittää yhteen hoitotyön teoriatietoja ja käytännön tilanteiden tuottamia tietoja. Ohjattu harjoittelu toteutuu erilaisten harjoitteluympäristöjen hoitotyön luonteen mukaisissa työvuoroissa (esimerkiksi kolmivuorotyössä).
Terveydenhoitaja - tutkinto-ohjelman (240 op) opinnot sisältävät
- SeAMKin yhteisiä perusopintoja 15op
- Kieliopintoja 6 op
- Tutkinto-ohjelmakohtaisia ammattiopintoja 206 op, josta opinnäytetyö 15 op.
- Valinnaisen ammattiopinnot 10 op
- Vapaasti valittavia opintoja 3 op
Opinnäytetyö (15 op) toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa soveltamalla näyttöön perustuvaa hoitotieteellistä tietoa. Opinnäytetyö tehdään tavallisesti parityönä.
Terveydenhoitajatutkintoon (240 op) kuuluu yleissairaanhoitajan osaamiskoe sekä opintojaksokohtaisia kliinisen ydinosaamisen kokeita.
SeAMKin terveydenhoitajakoulutuksessa opiskelija voi osallistua kansainvälisiin opiskelijavaihtoihin eri vaihto-ohjelmien kautta. Hän voi suorittaa opintoja myös kansainvälisissä intensiiviopinnoissa. Terveydenhoitajaopiskelija voi aktiivisesti toimia yhteistyössä ulkomailta tulevien kv-opiskelijoiden ja maahanmuuttajien keskuudessa esimerkiksi keräämällä vapaasti valittavia opintoja toiminnasta heidän parissaan. Opiskelija hyödyntää vieraskielistä oppimateriaalia ja virtuaalioppimisympäristöjä osana kansainvälistä toimintaa.
Opiskelija tekee monipuolista yhteistyötä erilaisten sosiaali- ja terveyspalvelujen organisaatioiden kanssa esimerkiksi harjoittelujaksojen, projektiopintojen ja opinnäytetyön yhteydessä. Opiskelija voi tehdä yhteistyötä muiden alojen opiskelijoiden ja kv-opiskelijoiden kanssa erilaisissa projekteissa, kv-vaihdossa, SeAMKPro- / Wellbeing labs opinnoissa ja opinnäytetyön yhteydessä.
Lisätiedot
Mikäli harjoittelupaikassa hoidetaan alaikäisiä potilaita opiskelijan tulee näyttää rikostaustaote ennen harjoittelun aloittamista.
Osaamistavoitteet
Suomeksi
Terveydenhoitaja/ Sairaanhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelman osaamistavoitteet kompetenssialueittain:
Terveydenhoitajan osaamisalueet ovat:
TH1) Sairaanhoidollinen osaaminen (ks. YleisSh-kompetenssit alla)
TH2) Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö
Osaa edistää yksilön, perheen ja yhteisön terveyttä ja hyvinvointia sekä ehkäistä sairauksia
Osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi.
Osaa auttaa yksilöä, perhettä ja yhteisöä tunnistamaan voimavarojaan sekä terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä.
Osaa valita ja käyttää asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla.
Osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa työssään sekä hyödyntää monialaisuutta.
Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaan.
TH3) Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö
Osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
Pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
Toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
Pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
Osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
Ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
TH4) Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen
Osaa ottaa työssään huomioon erilaisia terveyttä vahvistavia ja uhkaavia ympäristötekijöitä.
Osaa edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä ympäristöä.
Osaa toimia työssään ekologisesti
TH5) Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö
Osaa tunnistaa yhteiskunnan haasteita ja toimia niiden edellyttämällä tavalla asiakkaidensa terveyttä edistäen.
Osaa osallistua väestön terveyttä ja hyvinvointia koskevaan keskusteluun
TH6) Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen
Osallistuu terveydenhoitotyön palveluiden arvioimiseen ja kehittämiseen yhteistyössä muiden asiantuntijoiden ja asiakkaiden kanssa.
Kehittää terveydenhoitotyötä näyttöön perustuen yhteiskunnan ja työelämän tarpeista lähtien.
Ylläpitää tietoisuuttaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään.
Arvioi ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti.
Yleissairaanhoitajan osaamisvaatimukset ja sisällöt (180 op / 210 op) (osa terveydenhoitajan koulutusta)
SH1) Ammatillisuus ja eettisyys
Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä.
Osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti.
On omaksunut sairaanhoitajan ammatti-identiteetin ja sitoutunut palveluammatin periaatteisiin.
Kykenee työskentelemään hoitotyössä asiantuntijan roolissa ja vastaamaan työskentelynsä seurauksista.
Kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistaan.
Omaa valmiudet puuttua epäammatilliseen työskentelyyn.
Tunnistaa jaksamisensa rajat, osaa hakea tukea ja käyttää saatavilla olevia tukimuotoja.
Ymmärtää sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet.
Osaa noudattaa työturvallisuusohjeita.
SH2) Asiakaslähtöisyys
Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana.
Osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä.
Osaa kohdata eri kulttuureista tulevia asiakkaita/ potilaita yksilöllisesti.
SH3) Kommunikointi ja moniammatillisuus
Osaa viestiä ammatillisesti.
Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Kykenee itsenäiseen viestintään ja vuorovaikutukseen kotimaisella, toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.
Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.
Osaa työskennellä monialaisissa työryhmissä ja toimintaympäristöissä sekä verkostoissa hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti.
SH4) Terveyden edistäminen
Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä.
Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Tunnistaa olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Sh5) Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan.
Toiminnan priorisointi ja organisointi
Itsensä johtaminen ja tilanne johtaminen
Osaa motivoida työyhteisönsä jäseniä ja antaa sekä ottaa vastaan palautetta.
Osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Osaa ohjata opiskelija- ja työtovereita.
Kykenee kehittämään ja muuttamaan työskentelyään sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti.
SH6) Informaatioteknologia ja kirjaaminen
Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/ potilaan hoitoprosessin ja arvioida potilastietojärjestelmään kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua.
Osaa käyttää asiakkaan/ potilaan hoitotyön kirjaamisessa hoitotyön prosessia; arvioida asiakkaan/ potilaan hoitotyön (hoidon) tarvetta käyttäen hoidon tarveluokitusta (SHTaL), suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen hoitotyön toimintoluokitusta (SHToL) ja arvioida hoidon tulosta käyttäen hoidon tulosluokitusta (SHTuL) sekä tuottaa hoitotyön yhteenvedon.
Osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja.
Osaa noudattaa nettietikettiä, sähköposteja koskevia sääntöjä ja menettelyjä sekä toimia sosiaalisessa mediassa hoitotyön ammattilaisena.
SH7) Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Osaa suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilö- ja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
Osaa käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus-ja ohjausmenetelmiä.
Osaa arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Osaa tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.
Tuntee asiakkaan/ potilaan hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.
SH8) Kliininen hoitotyö
Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa.
Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä toimenpiteistä osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä diagnostisista tutkimuksista osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
Hallitsee infektioiden torjunnan periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan toteuttaessaan infektioiden torjuntaa.
Osaa soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, soveltavasta farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa.
Hallitsee lääkehoitoon liittyvän lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen.
Osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
Hallitsee perhehoitotyön periaatteet ja osaa soveltaa sen menetelmiä.
Osaa käyttää erilaisia menetelmiä potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalisten ja vakaumuksellisten tarpeiden tukemiseen.
SH9) Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
Osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
Osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
Osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
SH10) Yrittäjyys ja kehittäminen
Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään.
Omaa perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä.
Hallitsee kustannustietoisuuden periaatteet omalla tehtäväalueellaan ja työskentelee taloudellisesti.
Kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita.
Kykenee osallistumaan ryhmän jäsenenä kehittämis- innovaatio – ja tutkimusprosesseihin.
SH11) Laadun varmistus
Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään.
Osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä.
Ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun.
Ymmärtää potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa.
SH12) Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Ymmärtää oman roolinsa organisaation maineen, brändin ja imagon rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa.
Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.
SH13) Potilas- ja asiakasturvallisuus
Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan
Osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
Osaa kommunikoida selkeästi varmistaakseen potilasturvallisuuden.
Osaa toimia välittömästi tilanteen vaatimalla tavalla vaaratapahtuman ilmetessä.
Osaa tunnistaa mahdollisia vaaratapahtumia ja tehdä vaaratapahtumailmoituksen.
Ymmärtää vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessin.
.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
Syksy
2027 |
Kevät
2028 |
Syksy
2028 |
3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 5. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MTH25-1001 |
SEAMKIN YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1002 |
Opiskelutaidot
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
XX00DM02 | Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00DM03 | Tieto- ja viestintätekniikka | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00DM04 | Viestintätaidot | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1003 |
Yrittäjyys ja innovaatiotoiminta
(Valitaan kaikki) |
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
XX00DM01 | Innovaatiot ja kehittäminen | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00DJ02 | Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1004 |
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN KIELIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00DP45 | Englanti | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DM74 | Ruotsi | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
VIRKARUKI | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, kirjallinen | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
VIRKARUSU | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, suullinen | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1005 |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
206 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1006 |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
BD00DM82 | Sosiaali- ja terveydenhuollon organisointi ja palvelujen tuottaminen Suomessa | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DM84 | Asiakas- ja potilasturvallisuus | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00DQ86 | Teknologia ja digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00DM86 | Johtaminen, työyhteisötaidot ja laadunhallinta sosiaali- ja terveyspalveluissa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1007 |
Näyttöön perustuva hoitotyö ja päätöksenteko
(Valitaan kaikki) |
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00DM88 | Hoitotieteelliset tutkimus- sekä kehittämismenetelmät | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00DM90 | Tiedonhankinnan perusteet | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DM92 | Tiedonhankinta ja viestintä tutkimus- ja kehittämistyössä | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1008 |
Asiakas- ja väestölähtöinen terveyden edistäminen
(Valitaan kaikki) |
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
BD00DP67 | Kansallinen ja globaali väestön terveys sekä terveyttä edistävä hoitotyö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DP71 | Harjoittelu: Terveyden edistäminen ja projektitoiminta | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1009 |
Turvallinen lääke- ja nestehoito-osaaminen
(Valitaan kaikki) |
9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN00 | Lääkehoito ja lääkelaskenta | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN02 | Lääke- ja nestehoito | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN04 | Farmakologia | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1010 |
Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen
(Valitaan kaikki) |
27 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN06 | Ammatilliset vuorovaikutus- ja ohjaustaidot | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN08 | Eettisyys hoitotyössä | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN10 | Anatomia ja fysiologia | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DO01 | Mikrobiologia ja patologia | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN12 | Ravitsemustieto | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN16 | Kliiniset tutkimukset, säteilysuojelu ja radiologiset tutkimukset | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN20 | Ensiapu, kliinisen hoitotyön perustaidot ja kuntouttava hoitotyö | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
SH00DN22 | Harjoittelu: Kliinisen hoitotyön perustaidot | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1011 |
Näyttöön perustuva kliininen osaaminen 1.
(Valitaan kaikki) |
22 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN24 | Sisätautipotilaan hoitotyö | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00DR14 | Ikääntyneen hoitotyö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN28 | Palliatiivisen ja saattohoitopotilaan hoitotyö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
BD00DN14 | Tartuntatautien hoitotyö ja rokottaminen | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DQ05 | Harjoittelu: Sisätautien hoitotyö | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DQ07 | Harjoittelu: Ikääntyneiden hoitotyö | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1012 |
Näyttöön perustuva kliininen osaaminen 2.
(Valitaan kaikki) |
23 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN36 | Kirurginen hoitotyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00DR13 | Perioperatiivinen hoitotyö | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN40 | Vastaanotto- ja polikliininen hoitotyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN42 | Hoitotyö akuuteissa ja kriittisissä tilanteissa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00DQ17 | Harjoittelu: Operatiivinen hoitotyö | 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
SH00DQ19 | Harjoittelu: Vastaanotto- / polikliinen hoitotyö tai akuuttihoitotyö | 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
MTH25-1013 |
Näyttöön perustuva kliininen osaaminen 3.
(Valitaan kaikki) |
22 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN48 | Naistentautien hoitotyö, perhesuunnittelu ja äitiyshoitotyö | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||||||
SH00DR28 | Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN52 | Mielenterveys-, kriisi - ja riippuvuushoitotyö | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DQ27 | Harjoittelu: Lasten ja nuorten hoitotyö | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
SH00DQ29 | Harjoittelu: Mielenterveys- ja riippuvuushoitotyö | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MTH25-1014 |
Kliinistä osaamista syventävät harjoittelut
(Valitaan kaikki) |
8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00DQ31 | Harjoittelu: Hoitotyön harjoittelu kansainvälisessä vaihdossa tai kotimaassa henkilökohtaisen suunnitelman mukaan | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||
SH00DQ33 | Harjoittelu: Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kehittyminen | 2 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||
MTH25-1015 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00DQ35 | Opinnäytetyön suunnitelma | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DQ37 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||
SH00DQ39 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1016 |
Terveydenhoitajatyön syventävät opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00DQ41 | Yksilön ja ympäristön terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00DQ43 | WHO:n / Unicefin imetysohjaajakoulutus | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00DQ45 | Rokotusosaamisen perusteet ja syventäminen | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH00DQ87 | Eri ikäisten mielenterveyden edistäminen | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00DQ49 | Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00DQ51 | Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitotyö | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00DQ53 | Kouluikäisen ja hänen perheensä terveydenhoitotyö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00DQ55 | Opiskeluterveydenhuolto | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00DQ57 | Työikäisen ja hänen yhteisönsä terveydenhoitotyö | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00DQ59 | Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitotyö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1017 |
Terveydenhoitajatyön harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00DQ61 | Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyön harjoittelu | 7 | 3.5 | 3.5 | 3.5 | 3.5 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.8 | 1.8 | ||||||||||||||||||||||||
TH00DQ63 | Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyön harjoittelu | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TH00DQ65 | Kouluikäisen ja opiskelijaterveydenhuollon terveydenhoitajatyön harjoittelu | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TH00DQ67 | Työikäisen ja hänen yhteisönsä terveydenhoitajatyön harjoittelu | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TH00DQ69 | Terveydenhoitajatyön kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1021 |
VALINNAISET AMMATTIOPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1024 |
Tutkinto-ohjelman valinnaiset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
BD00DN86 | Käytännön anatomiaa ja fysiologiaa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
8D00DN96 | Farmakologiaa hoitotyön arkeen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
XX00DN88 | Diabeetikon ohjaaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00DN30 | Erityistä tukea tarvitsevan hoitotyö | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
BX00DS27 | Arjen toimintakykyä tukeva teknologia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
BX00DS28 | Sosiaali- ja terveysalan etäpalvelut | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1022 |
Muut valinnaiset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
MTH25-1018 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 3) |
3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
BA00DN94 | Ready for Take Off | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
XX00DX19 | Akuuttihoitotyön virtuaaliseikkailu- hätätilapotilaat 360°-ympäristössä | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 33 | 58.5 | 62 | 69.5 | 21 | 33 | 28.5 | 30 | 31 | 31 | 32 | 37.5 | 21 | 11 | 11 | 11 | 14.3 | 14.3 | 10.1 | 10.1 | 10.1 | 15.6 | 15.6 | 10.3 | 10.3 | 10.3 | 16.2 | 16.2 | 12.7 | 12.7 | 12.7 | 10.6 | 10.6 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Terveydenhoitaja kompetenssit
amk:tutkintoon johtava koulutus
Sairaanhoitaja kompetenssit 2021
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), 2022
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), Arene 2022