Siirry suoraan sisältöön

Hoitotieteelliset tutkimus- sekä kehittämismenetelmätLaajuus (4 op)

Tunnus: SH00DM88

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen sairaanhoitajan työssä ja osaa hyödyntää tutkimustietoa työssään.
- saa valmiudet kehittää näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
- ymmärtää tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet.
- tietää tutkimusetiikan keskeiset periaatteet.
- osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
- tuntee keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Hoitotieteen tuottama tieto näyttöön perustuvan hoitotyön perustana
Tieteellisten julkaisujen hyödyntäminen ja niiden kriittinen arviointi
Tutkimusprosessin ja -raportoinnin vaiheet
Tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä niiden analyysimenetelmät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja sen soveltamisen
-osaa jonkin verran arvioida tieteellisiä raportteja.
-oppimistehtävät on palautettu annetussa aikataulussa ja/tai niissä opintojakson sisältöön liittyviä nostoja
-tuntee joitakin tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, arvioi jonkin verran tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
-ymmärtää hyvin hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja sen soveltamisen
-osaa arvioida tieteellisiä raportteja ja hyödyntää niitä.
-oppimistehtävät on palautettu annetussa aikataulussa ja niissä on hyödynnetty opintojakson keskeisiä sisältöjä.
-tuntee hyvin tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä kykenee arvioimaan tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- ymmärtää kiitettävästi hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja sen sovaltamisen.
- osaa arvioida erinomaisesti tieteellisiä raportteja ja hyödyntää niitä.
- tehtävät on palautettu annetussa aikataulussa ja niissä on hyödynnetty laajasti opintojakson keskeisiä sisältöjä.
- tuntee erinomaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä kykenee arvioimaan tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osoita hoitotieteellisen tiedon merkityksen ymmärtämistä.
-ei osaa arvioida tieteellisiä raportteja.
-oppimistehtäviä ei ole palautettu annetussa aikataulussa ja/tai ne eivät osoita opintojakson sisällön tuntemusta.
-ei tunne riittävästi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.

Oppimateriaalit

Tuomi, J., & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus.
Vilkka, H. (2023). Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina.
Kostamo, P., Airaksinen, T., & Vilkka, H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi -Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.