Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen, työyhteisötaidot ja laadunhallinta sosiaali- ja terveyspalveluissaLaajuus (3 op)

Tunnus: SH00DM86

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa toimia itseään ja tiimiä johtaen
- osaa tunnistaa ja tulkita työelämään liittyvää lainsäädäntöä, normeja ja työehtosopimuksia
- osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan
- osaa arvioida hoitotyön ja hoitotyön organisaation laatua sekä ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessien eri vaiheissa.

Sisältö

Suomen työlainsäädäntö, työehtosopimukset sekä kansalliset laatusuositukset
Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta.
Kustannustietoisuus ja taloudellisen toiminnan perusteet
Rekrytointi, perehdytys, mentorointi ja opiskelijaohjaus
Kehityskeskustelut, elinikäinen oppiminen
Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
- on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
- osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
- osaa luetella laadunhallinnan menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
- käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
- osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
- osaa analysoida laadunhallinnan tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
- on osaa hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
- osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
- osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
- tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
- ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
- ei osaa tunnistaa laadunhallinnan menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Oppimateriaalit

Laaksonen, Laitinen, Hiilamo (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä.