Inhimillinen tekijä hoitotyössä - näkökulmia potilasturvallisuuteenLaajuus (3 op)
Tunnus: XX00CD77
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-Oppii havainnoimaan inhimillisiä tekijöitä joiden vaikutuksella virheet hoitotyössä tapahtuvat.
-Osaaminen kliinisessä päätöksenteossa sekä hoitotyön etiikassa lisääntyy.
-Oppii reflektoimaan omaa toimintaansa, sekä kykenee miettimään toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää.
-Saa rohkeutta tuoda esiin hoitotyössä tapahtuvia virheitä ja saa työkaluja virheiden käsittelemiseen.
-Kykenee kehittämään omaa toimintaansa ja siten on mahdollista luoda turvallisempi hoitotyön ympäristö potilaille, läheisille ja hoitohenkilökunnalle.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija suorittaa opintojakson kaikki tehtävät hyväksytysti.
Opiskelija:
-kykenee tunnistamaan hoitotyön virhe- tai riskitilanteita toiminnassa
-osaa reflektoida inhimillisiä tekijöitä, joiden vaikutuksella virheet hoitotyössä tapahtuvat.
-osaa arvioida osaamistaan kliinisessä päätöksenteossa sekä hoitotyön etiikassa.
-kykenee miettimään erilaisia toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää.
-kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa, sekä kykenee miettimään toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 15.05.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Tiina Koskela
Tavoitteet
Opiskelija
-Oppii havainnoimaan inhimillisiä tekijöitä joiden vaikutuksella virheet hoitotyössä tapahtuvat.
-Osaaminen kliinisessä päätöksenteossa sekä hoitotyön etiikassa lisääntyy.
-Oppii reflektoimaan omaa toimintaansa, sekä kykenee miettimään toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää.
-Saa rohkeutta tuoda esiin hoitotyössä tapahtuvia virheitä ja saa työkaluja virheiden käsittelemiseen.
-Kykenee kehittämään omaa toimintaansa ja siten on mahdollista luoda turvallisempi hoitotyön ympäristö potilaille, läheisille ja hoitohenkilökunnalle.
Oppimateriaalit
Opintojakson lisätiedot (tekniset vaatimukset jne.):
Headset helpottaa videoiden äänen kuulemista
Opetusmenetelmät
Terveydenhuollossa sattuu vuosittain tuhansia läheltä piti -tilanteita, jotka heikentävät potilasturvallisuutta, vaikuttavat hoitohenkilökunnan työhyvinvointiin ja lisäävät terveydenhuollon kustannuksia. Usein virheiden taustalla ajatellaan olevan inhimillinen tekijä, kuten väsymys, nälkä, kiire, resurssit, asenne tai kliiniset taidot. Opintojakson tavoite: Opiskelija oppii havainnoimaan inhimillisiä tekijöitä joiden myötävaikutuksella virheet hoitotyössä tapahtuvat. Opintojakso lisää opiskelijan osaamista kliinisessä päätöksenteossa sekä hoitotyön etiikassa. Opintojakson tavoitteena on vaikuttaa opiskelijan omiin asenteisiin ja siihen, että opiskelija oppii reflektoimaan omaa toimintaansa, sekä miettimään toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää. Lisäksi opiskelija saa rohkeutta tuoda esiin hoitotyössä tapahtuvia virheitä ja hän saa työkaluja virheiden käsittelemiseen. Omaa toimintaa kehittämällä on mahdollista luoda turvallisempi hoitotyön ympäristö potilaille, läheisille ja hoitohenkilökunnalle. Opintojakso on tarkoitettu 2.-4. lukuvuoden opiskelijoille sekä hoitotyön ammattilaisille.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso alkaa itsenäisellä työskentelyllä, kun Moodlen verkko-oppimisympäristö aukeaa.
Oppimispäiväkirjan palautus 30.5.2024 mennessä ja opintojakso arvioidaan 11.6.2024 mennessä.
realization.localizedApproveRejectDescription
Hyväksytty/ hylätty
Hyväksytty suoritus
Opiskelija reflektoi Moodlen tarinallista sairaanhoitajan työpäivää oppimispäiväkirjassaan lähteisiin viitaten.
Lisätietoja opiskelijoille
Terveydenhuollossa sattuu vuosittain tuhansia läheltä piti -tilanteita, jotka heikentävät potilasturvallisuutta, vaikuttavat hoitohenkilökunnan työhyvinvointiin ja lisäävät terveydenhuollon kustannuksia. Usein virheiden taustalla ajatellaan olevan inhimillinen tekijä, kuten väsymys, nälkä, kiire, resurssit, asenne tai kliiniset taidot. Opintojakson tavoite: Opiskelija oppii havainnoimaan inhimillisiä tekijöitä joiden myötävaikutuksella virheet hoitotyössä tapahtuvat. Opintojakso lisää opiskelijan osaamista kliinisessä päätöksenteossa sekä hoitotyön etiikassa. Opintojakson tavoitteena on vaikuttaa opiskelijan omiin asenteisiin ja siihen, että opiskelija oppii reflektoimaan omaa toimintaansa, sekä miettimään toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää. Lisäksi opiskelija saa rohkeutta tuoda esiin hoitotyössä tapahtuvia virheitä ja hän saa työkaluja virheiden käsittelemiseen. Omaa toimintaa kehittämällä on mahdollista luoda turvallisempi hoitotyön ympäristö potilaille, läheisille ja hoitohenkilökunnalle. Opintojakso on tarkoitettu 2.-4. lukuvuoden opiskelijoille sekä hoitotyön ammattilaisille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija suorittaa opintojakson kaikki tehtävät hyväksytysti.
Opiskelija:
-kykenee tunnistamaan hoitotyön virhe- tai riskitilanteita toiminnassa
-osaa reflektoida inhimillisiä tekijöitä, joiden vaikutuksella virheet hoitotyössä tapahtuvat.
-osaa arvioida osaamistaan kliinisessä päätöksenteossa sekä hoitotyön etiikassa.
-kykenee miettimään erilaisia toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää.
-kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa, sekä kykenee miettimään toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/ hylätty
Hyväksytty suoritus
Opiskelija reflektoi Moodlen tarinallista sairaanhoitajan työpäivää oppimispäiväkirjassaan lähteisiin viitaten.