Siirry suoraan sisältöön

Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön osaamisen syventäminenLaajuus (4 op)

Tunnus: SH00DN66

Osaamistavoitteet

1) Ammatillisuus ja eettisyys
Opiskelija
- osaa työskennellä hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida ja kehittää niiden toteutumista omassa työskentelyssään ja työyhteisössä
- tuntee keskeisen voimassa olevan lainsäädännön ja keskeisimmät akuuttihoitotyöhön liittyvät suositukset ja strategiat
- kasvaa sairaanhoitajan ammatti-identiteettiin sekä asiantuntijaroolin mukanaan tuomaan vastuuseen
- huomioi työssään potilas- ja työturvallisuuden, kollegiaalisuuden sekä oman työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen
- arvostaa ja tukee asiakkaan/potilaan ja hänen läheisensä asiantuntijuutta, osallisuutta ja toimijuutta
- osaa toimia eri kulttuureista tulevien asiakkaiden ja työkavereiden kanssa

2) Kommunikointi ja informaatioteknologia
Opiskelija
- hallitsee ammatillisen viestinnän suullisesti ja kirjallisesti
- kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
- kykenee itsenäiseen viestintään ja vuorovaikutukseen kotimaisella, toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.
- ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.
- osaa työskennellä monialaisissa työryhmissä ja toimintaympäristöissä sekä verkostoissa hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti.
- noudattaa kaikessa työskentelyssään sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
- hallitsee tarkoituksenmukaisen kirjaamisen hoitotyön prosessin mukaisesti sekä osaa arvioida ja kehittää potilastietojärjestelmään kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua
- hyödyntää työssään terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja

3) Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen
Opiskelija
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa, ajankohtaista tutkimustietoa lasten, nuorten ja perheiden hoitotyössä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä tukevia interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä sekä pedagogisesti ja eettisesti perustellen
- osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa
- osaa tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa
- tuntee lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet

4) Johtaminen, työntekijyysosaaminen sekä yrittäjyys
Opiskelija
- kykenee itsenäiseen työskentelyyn, oman työnsä johtamiseen sekä työtehtävien organisointiin ja joustavaan priorisointiin tilanteen mukaan
- työskentelee kustannustietoisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- huomioi työyhteisön jäsenet tasa-arvoisesti ja kollegiaalisesti
- osaa ohjata opiskelija- ja työtovereita ja on valmis jakamaan omaa osaamistaan ja asiantuntemustaan
- tiedostaa oman ammattitaidon jatkuvan kehittämisen merkityksen ja kykenee kehittämään ja muuttamaan työskentelyään sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti
- ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään
- hallitsee kustannustietoisuuden periaatteet omalla tehtäväalueellaan ja työskentelee taloudellisesti.
- kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita.
- kykenee osallistumaan ryhmän jäsenenä kehittämis-, innovaatio – ja tutkimusprosesseihin.

5) Kliininen hoitotyö
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllistä, kokonaisvaltaista hoitoa yhteistyössä akuuttiasiakkaan/potilaan, hänen läheistensä ja moniammatillisen yhteistyöverkoston kanssa
- hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä toimenpiteistä osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
- hallitsee aseptiikan ja infektioiden torjunnan periaatteet eri toimintaympäristöissä
-osaa soveltaa tietoja anatomiasta, fysiologiasta, patofysiologiasta, farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa.
- hallitsee lääkehoitoon liittyvän lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen.
- osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- hallitsee perhehoitotyön periaatteet ja osaa soveltaa sen menetelmiä.
- osaa käyttää erilaisia menetelmiä siakkaan/potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalisten ja vakaumuksellisten tarpeiden tukemiseen

6) Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
Opiskelija
- ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä
- osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
- hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja
- kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
- osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa

7) Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
Opiskelija
- ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteet Suomessa
- tuntee keskeisimpien toiminta- ja palveluyksiköiden tehtävät osana lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä hoito- ja palveluketjua
- ymmärtää oman roolinsa organisaation maineen, brändin ja imagon rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa.
- osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa ja toteuttaa palveluohjausta

8) Potilas- ja asiakasturvallisuus
Opiskelija
- hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- osaa kommunikoida selkeästi varmistaakseen potilasturvallisuuden
- tunnistaa haastavat potilas- ja asiakastilanteet ja osaa toimia välittömästi tilanteen vaatimalla tavalla vaaratapahtuman ilmetessä
- saa tunnistaa mahdollisia vaaratapahtumia ja tehdä vaaratapahtumailmoituksen
- ymmärtää vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessin

Sisältö

- sairaanhoitajan asiantuntijuuden syventyminen lasten ja nuorten hoitotyössä
- ajankohtaiset lasten ja nuorten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä lainsäädäntö
- monialainen ja moniammatillinen yhteistyö, tiimityö ja tilannetietoisuus lasten ja nuorten hoitotyössä, perhehoitotyö
- akuutisti sairastuneen lapsen ja nuoren hoitotyön erityispiirteet, hoidon tarpeen arviointi ja tarkkailu cABCDE(F)-toimintamalleja hyödyntäen, PEWS-pisteytysjärjestelmä, keskeiset diagnostiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet lasten ja nuorten hoitotyössä.
- sairaan vastasyntyneen ja keskosen tehohoito sekä tarkkailu
- varhainen vuorovaikutus ja sen vaikutus lapsen kasvuun ja kehitykseen
- vanhemmuuden tukeminen
- lapsen ja nuoren tehohoito ja tarkkailu
- lapsen ja nuoren neste- ja lääkehoito, kivunhoito ja lääkelaskut
- lapsen ja nuoren pitkäaikaissairaus, hoitotyö ja omahoidon ohjaus erilaisissa sairauksissa
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen akuutissa tai pitkäaikaisessa sairaudessa
- vaikeasti sairas lapsi tai nuori perheessä
- kuolevan lapsen tai nuoren kohtaaminen, palliatiivinen hoitotyö
- eri-ikäisen lapsen hoitoelvytys

Tehtävät:
- Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyön asiantuntijuutta syventävät tehtävät
- Harjoitteluun liittyvä tehtävä

TAITOPAJA-SIMULAATIO HARJOITTELU

Esitietovaatimukset

Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen, Näyttöön perustuva kliininen osaaminen kokonaisuudet 1-3. sekä Turvallinen lääkehoito- ja nestehoito-osaaminen - opintokokonaisuudet tulisi olla suoritettuna.
Perusvaiheen opintoja vähintään 150 op:ta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön kliinisessä päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön.
-tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
-oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa
-työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä.
-osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. -
-oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset.
-työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista.
-oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
-osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti.
-osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
-soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti.
-noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset.
-työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista.
-oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä.
-osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Potilasturvallisuus vaarantuu.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
Storvik-Sydänmaa, S., Tervajärvi, L., Hammar, A., Flinck, M., Müller, E., Sinivuori, E., & Hyvärinen, H. (2019). Lapsen ja perheen hoitotyö (1. painos.). Sanoma Pro Oy.
Kröger, L., Jääskeläinen, J., Lähdesmäki, T., Nuolivirta, K., & Tapiainen, T. (2023).?Lastentautien päivystyskirja?(4. painos.). Duodecim.
Rajantie, J., Heikinheimo, M., Renko, M., & Alapulli, H. (2016).?Lastentaudit?(6., uudistettu painos.). Duodecim
Stolt, S., Yliherva, A., Parikka, V., Haataja, L., Lehtonen, L., Stengård-Nybom, H., & Schmidt, H. (2017).?Keskosen hoito ja kehitys?(1. painos.). Duodecim.
Luukkainen, P., Metsäranta, M., Sankilampi, U., & Ahola, T. (2019).?Vastasyntyneiden akuuttihoito?(1. painos.). Duodecim.
Sankilampi, U., Heiskanen, E., & Pennanen, E. (2022).?Vastasyntyneiden lääkkeet?(1. painos.). Kustannus Oy Duodecim.

Lisätiedot

ARVIOINTI
• koe (3 tuntia) + lääkelaskut sekä tehtävät, joiden arviointi hyv-täydennettävä. Kokeessa numeerinen arviointi, eli pääaineesta tulee yksi yhteinen numero.
• kokoava osaamisen arviointi harjoittelun loppuvaiheessa
• hyväksytty harjoittelu
• ensiapuharjoitus (yhteinen opetus)