Siirry suoraan sisältöön

Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyöLaajuus (4 op)

Tunnus: SH00DF55

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa toimia moniammatillisessa lasten hoitotyössä potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen.
- osaa arvioida erilaisten lasten, nuorten, perheiden ja heidän läheistensä voimavarat.
- osaa ohjatusti arvioida hoidon tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten, nuorten ja perheiden hoitotyötä tavallisimpien lasten, nuorten ja perheiden terveysmuutosten, ongelmien ja sairauksien kohdatessa.
- osaa hoitaa eri- ikäisiä lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään käyttämällä näyttöön perustuvia auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä.
- osaa tukea ja edistää lasten, nuorten ja perheiden terveyttä ja toimintakykyä.
- osaa ohjata ja tukea lapsia, nuoria ja perheitä omahoitoon ja kuntoutumiseen.
- osaa kohdata vammaisia lapsia, nuoria ja heidän perheitään.

Sisältö

Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus lasten hoitotyössä.
Lapsen ja nuoren kasvu- ja kehitysvaiheet ja siinä tukeminen.
Vanhempien vanhemmuudessa ja varhaisessa vuorovaikutuksessa tukeminen.
Lasten ravitsemussuositukset.
Kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen, lastensuojelu.
Lasten hoitotyön periaatteet.
Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus tavallisimmissa lasten sairauksissa.
Vammaisen lapsen tai nuoren ja hänen perheensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus.
Potilaan hoidon tarpeen arviointi ja tarkkailu cABCDE-toimintamallia hyödyntäen, PEWS-pisteytysjärjestelmä, keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset lasten ja nuorten hoitotyössä.
Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi lasten, nuorten ja heidän perheidensä hoitotyössä.
Moniammatillisuus lasten hoitotyössä. Lasten, nuorten ja perheiden ohjaus ja tukeminen perhehoitotyön periaatteiden mukaisesti.
Turvallinen hoitoympäristö.
Eri-ikäisen lapsen elvytys.
Lasten lääke- ja nestehoidon sekä kivun hoidon perusteet eri-ikäisillä lapsilla, hyväksytty lääkelaskukoe.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä ovat:
Sairaanhoitajana kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen 1 ja Sairaanhoitajan näyttöön perustuva kliininen osaaminen 1. suorittaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1-2
Opiskelija
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3-4
Opiskelija
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitetävä 5
Opiskelija
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen