Ikäystävällinen ympäristö ja ajatteluLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: BC00CG29
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan aktiivisesti keskusteluun asenteiden, viestinnän ja median merkityksestä vanhuskuvan luomisessa. Hänellä on taidot viestiä vanhenemisesta, vanhuudesta ja vanhenemiseen liittyvistä sairauksista käyttäen asiallisia ja positiivisia ilmaisuja. Hän osaa tunnistaa ikääntymiseen liittyvät negatiiviset ja syrjivät ilmaukset ja välttää niitä viestinnässään. Hän kykenee huomioimaan toiminnassaan ikäihmisten yksilöllisyyden ja tukemaan ikääntyneen itsemääräämisoikeuden ja persoonan säilymistä. Opiskelijalla on taidot havaita ympäristössään paikkoja ja tilanteita, joita tulisi kehittää ikääntyvien kannalta toimivammiksi ja turvallisemmiksi. Hän osaa ohjata organisaatioita ja yrityksiä kohti ikäystävällistä palvelu- ja toiminta- ja ajattelutapaa. Opiskelijalla on valmiudet tehdä aktiivisesti kehittämisehdotuksia tavoitteena entistä ikäystävällisempi ja kestävämpi yhteiskunta.
Sisältö
- Ikäystävällisen ja kestävän ympäristön elementit
- Ikäystävällisyyttä tukevat puhe- ja ajattelumallit
- Ikäsyrjinnän ehkäisy
- Ikäystävällinen palvelu yrityksissä ja organisaatioissa
- Ikäystävällisyys mediassa ja julkisessa puheessa
- Ikääntymiskeskustelun ajankohtaiset teemat
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ikäystävällisen ajattelun keskeiset periaatteet ja kykenee tarkkailemaan ageismiin liittyviä käytänteitä ympäristössään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija pystyy soveltamaan ikäystävälliseen ajatteluun liittyviä hyviä käytänteitä omaan ympäristöönsä ja tuntee aiheeseen liittyvää keskustelua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee tarkastelemaan kriittisesti omaa ympäristöään ja ajatteluaan ikäyställisyyteen liittyvistä näkökulmista. Hän on valmiuksia ryhtyä toimenpiteisiin ikäystävällisyyteen liittyvien tavoitteiden edistämiseksi omassa elinympäristössään. Hänellä on kykyä luovaan ajatteluun, jossa opiskeltuja näkökulmia kehitellään eteenpäin.