Ikäystävällinen ympäristö ja ajatteluLaajuus (3 op)
Tunnus: BC00CG29
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan aktiivisesti keskusteluun asenteiden, viestinnän ja median merkityksestä vanhuskuvan luomisessa. Hänellä on taidot viestiä vanhenemisesta, vanhuudesta ja vanhenemiseen liittyvistä sairauksista käyttäen asiallisia ja positiivisia ilmaisuja. Hän osaa tunnistaa ikääntymiseen liittyvät negatiiviset ja syrjivät ilmaukset ja välttää niitä viestinnässään. Hän kykenee huomioimaan toiminnassaan ikäihmisten yksilöllisyyden ja tukemaan ikääntyneen itsemääräämisoikeuden ja persoonan säilymistä. Opiskelijalla on taidot havaita ympäristössään paikkoja ja tilanteita, joita tulisi kehittää ikääntyvien kannalta toimivammiksi ja turvallisemmiksi. Hän osaa ohjata organisaatioita ja yrityksiä kohti ikäystävällistä palvelu- ja toiminta- ja ajattelutapaa. Opiskelijalla on valmiudet tehdä aktiivisesti kehittämisehdotuksia tavoitteena entistä ikäystävällisempi ja kestävämpi yhteiskunta.
Sisältö
- Ikäystävällisen ja kestävän ympäristön elementit
- Ikäystävällisyyttä tukevat puhe- ja ajattelumallit
- Ikäsyrjinnän ehkäisy
- Ikäystävällinen palvelu yrityksissä ja organisaatioissa
- Ikäystävällisyys mediassa ja julkisessa puheessa
- Ikääntymiskeskustelun ajankohtaiset teemat
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ikäystävällisen ajattelun keskeiset periaatteet ja kykenee tarkkailemaan ageismiin liittyviä käytänteitä ympäristössään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija pystyy soveltamaan ikäystävälliseen ajatteluun liittyviä hyviä käytänteitä omaan ympäristöönsä ja tuntee aiheeseen liittyvää keskustelua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee tarkastelemaan kriittisesti omaa ympäristöään ja ajatteluaan ikäyställisyyteen liittyvistä näkökulmista. Hän on valmiuksia ryhtyä toimenpiteisiin ikäystävällisyyteen liittyvien tavoitteiden edistämiseksi omassa elinympäristössään. Hänellä on kykyä luovaan ajatteluun, jossa opiskeltuja näkökulmia kehitellään eteenpäin.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 09.05.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
-
MGERO24Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan aktiivisesti keskusteluun asenteiden, viestinnän ja median merkityksestä vanhuskuvan luomisessa. Hänellä on taidot viestiä vanhenemisesta, vanhuudesta ja vanhenemiseen liittyvistä sairauksista käyttäen asiallisia ja positiivisia ilmaisuja. Hän osaa tunnistaa ikääntymiseen liittyvät negatiiviset ja syrjivät ilmaukset ja välttää niitä viestinnässään. Hän kykenee huomioimaan toiminnassaan ikäihmisten yksilöllisyyden ja tukemaan ikääntyneen itsemääräämisoikeuden ja persoonan säilymistä. Opiskelijalla on taidot havaita ympäristössään paikkoja ja tilanteita, joita tulisi kehittää ikääntyvien kannalta toimivammiksi ja turvallisemmiksi. Hän osaa ohjata organisaatioita ja yrityksiä kohti ikäystävällistä palvelu- ja toiminta- ja ajattelutapaa. Opiskelijalla on valmiudet tehdä aktiivisesti kehittämisehdotuksia tavoitteena entistä ikäystävällisempi ja kestävämpi yhteiskunta.
Sisältö
- Ikäystävällisen ja kestävän ympäristön elementit
- Ikäystävällisyyttä tukevat puhe- ja ajattelumallit
- Ikäsyrjinnän ehkäisy
- Ikäystävällinen palvelu yrityksissä ja organisaatioissa
- Ikäystävällisyys mediassa ja julkisessa puheessa
- Ikääntymiskeskustelun ajankohtaiset teemat
Oppimateriaalit
Luennoitsijan antama materiaali
Antti Eskola: Vanhuus
Antti Eskola: Vanhanakin voi ajatella
Hendrik Groen: Viimeiset villitykset
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 18 tuntia, itsenäinen opiskelu 63 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ikäystävällisen ajattelun keskeiset periaatteet ja kykenee tarkkailemaan ageismiin liittyviä käytänteitä ympäristössään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija pystyy soveltamaan ikäystävälliseen ajatteluun liittyviä hyviä käytänteitä omaan ympäristöönsä ja tuntee aiheeseen liittyvää keskustelua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee tarkastelemaan kriittisesti omaa ympäristöään ja ajatteluaan ikäyställisyyteen liittyvistä näkökulmista. Hän on valmiuksia ryhtyä toimenpiteisiin ikäystävällisyyteen liittyvien tavoitteiden edistämiseksi omassa elinympäristössään. Hänellä on kykyä luovaan ajatteluun, jossa opiskeltuja näkökulmia kehitellään eteenpäin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSallistumisen aktiivisuus, ryhmätehtävässä onnistuminen, opintopäiväkirja.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
29.08.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.05.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
-
MGERO23Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan aktiivisesti keskusteluun asenteiden, viestinnän ja median merkityksestä vanhuskuvan luomisessa. Hänellä on taidot viestiä vanhenemisesta, vanhuudesta ja vanhenemiseen liittyvistä sairauksista käyttäen asiallisia ja positiivisia ilmaisuja. Hän osaa tunnistaa ikääntymiseen liittyvät negatiiviset ja syrjivät ilmaukset ja välttää niitä viestinnässään. Hän kykenee huomioimaan toiminnassaan ikäihmisten yksilöllisyyden ja tukemaan ikääntyneen itsemääräämisoikeuden ja persoonan säilymistä. Opiskelijalla on taidot havaita ympäristössään paikkoja ja tilanteita, joita tulisi kehittää ikääntyvien kannalta toimivammiksi ja turvallisemmiksi. Hän osaa ohjata organisaatioita ja yrityksiä kohti ikäystävällistä palvelu- ja toiminta- ja ajattelutapaa. Opiskelijalla on valmiudet tehdä aktiivisesti kehittämisehdotuksia tavoitteena entistä ikäystävällisempi ja kestävämpi yhteiskunta.
Sisältö
- Ikäystävällisen ja kestävän ympäristön elementit
- Ikäystävällisyyttä tukevat puhe- ja ajattelumallit
- Ikäsyrjinnän ehkäisy
- Ikäystävällinen palvelu yrityksissä ja organisaatioissa
- Ikäystävällisyys mediassa ja julkisessa puheessa
- Ikääntymiskeskustelun ajankohtaiset teemat
Oppimateriaalit
Luennoitsijan antama materiaali
Antti Eskola: Vanhuus
Antti Eskola: Vanhanakin voi ajatella
Hendrik Groen: Viimeiset villitykset
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 18 tuntia, itsenäinen opiskelu 63 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ikäystävällisen ajattelun keskeiset periaatteet ja kykenee tarkkailemaan ageismiin liittyviä käytänteitä ympäristössään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija pystyy soveltamaan ikäystävälliseen ajatteluun liittyviä hyviä käytänteitä omaan ympäristöönsä ja tuntee aiheeseen liittyvää keskustelua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee tarkastelemaan kriittisesti omaa ympäristöään ja ajatteluaan ikäyställisyyteen liittyvistä näkökulmista. Hän on valmiuksia ryhtyä toimenpiteisiin ikäystävällisyyteen liittyvien tavoitteiden edistämiseksi omassa elinympäristössään. Hänellä on kykyä luovaan ajatteluun, jossa opiskeltuja näkökulmia kehitellään eteenpäin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSallistumisen aktiivisuus, ryhmätehtävässä onnistuminen, opintopäiväkirja.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 22.02.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 17.05.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
-
MGERO22Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan aktiivisesti keskusteluun asenteiden, viestinnän ja median merkityksestä vanhuskuvan luomisessa. Hänellä on taidot viestiä vanhenemisesta, vanhuudesta ja vanhenemiseen liittyvistä sairauksista käyttäen asiallisia ja positiivisia ilmaisuja. Hän osaa tunnistaa ikääntymiseen liittyvät negatiiviset ja syrjivät ilmaukset ja välttää niitä viestinnässään. Hän kykenee huomioimaan toiminnassaan ikäihmisten yksilöllisyyden ja tukemaan ikääntyneen itsemääräämisoikeuden ja persoonan säilymistä. Opiskelijalla on taidot havaita ympäristössään paikkoja ja tilanteita, joita tulisi kehittää ikääntyvien kannalta toimivammiksi ja turvallisemmiksi. Hän osaa ohjata organisaatioita ja yrityksiä kohti ikäystävällistä palvelu- ja toiminta- ja ajattelutapaa. Opiskelijalla on valmiudet tehdä aktiivisesti kehittämisehdotuksia tavoitteena entistä ikäystävällisempi ja kestävämpi yhteiskunta.
Sisältö
- Ikäystävällisen ja kestävän ympäristön elementit
- Ikäystävällisyyttä tukevat puhe- ja ajattelumallit
- Ikäsyrjinnän ehkäisy
- Ikäystävällinen palvelu yrityksissä ja organisaatioissa
- Ikäystävällisyys mediassa ja julkisessa puheessa
- Ikääntymiskeskustelun ajankohtaiset teemat
Oppimateriaalit
Luennoitsijan antama materiaali
Antti Eskola: Vanhuus
Antti Eskola: Vanhanakin voi ajatella
Hendrik Groen: Viimeiset villitykset
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 18 tuntia, itsenäinen opiskelu 63 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ikäystävällisen ajattelun keskeiset periaatteet ja kykenee tarkkailemaan ageismiin liittyviä käytänteitä ympäristössään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija pystyy soveltamaan ikäystävälliseen ajatteluun liittyviä hyviä käytänteitä omaan ympäristöönsä ja tuntee aiheeseen liittyvää keskustelua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee tarkastelemaan kriittisesti omaa ympäristöään ja ajatteluaan ikäyställisyyteen liittyvistä näkökulmista. Hän on valmiuksia ryhtyä toimenpiteisiin ikäystävällisyyteen liittyvien tavoitteiden edistämiseksi omassa elinympäristössään. Hänellä on kykyä luovaan ajatteluun, jossa opiskeltuja näkökulmia kehitellään eteenpäin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSallistumisen aktiivisuus, ryhmätehtävässä onnistuminen, opintopäiväkirja.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
30.08.2021 - 21.03.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 20.05.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
-
MGERO21Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan aktiivisesti keskusteluun asenteiden, viestinnän ja median merkityksestä vanhuskuvan luomisessa. Hänellä on taidot viestiä vanhenemisesta, vanhuudesta ja vanhenemiseen liittyvistä sairauksista käyttäen asiallisia ja positiivisia ilmaisuja. Hän osaa tunnistaa ikääntymiseen liittyvät negatiiviset ja syrjivät ilmaukset ja välttää niitä viestinnässään. Hän kykenee huomioimaan toiminnassaan ikäihmisten yksilöllisyyden ja tukemaan ikääntyneen itsemääräämisoikeuden ja persoonan säilymistä. Opiskelijalla on taidot havaita ympäristössään paikkoja ja tilanteita, joita tulisi kehittää ikääntyvien kannalta toimivammiksi ja turvallisemmiksi. Hän osaa ohjata organisaatioita ja yrityksiä kohti ikäystävällistä palvelu- ja toiminta- ja ajattelutapaa. Opiskelijalla on valmiudet tehdä aktiivisesti kehittämisehdotuksia tavoitteena entistä ikäystävällisempi ja kestävämpi yhteiskunta.
Sisältö
- Ikäystävällisen ja kestävän ympäristön elementit
- Ikäystävällisyyttä tukevat puhe- ja ajattelumallit
- Ikäsyrjinnän ehkäisy
- Ikäystävällinen palvelu yrityksissä ja organisaatioissa
- Ikäystävällisyys mediassa ja julkisessa puheessa
- Ikääntymiskeskustelun ajankohtaiset teemat
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ikäystävällisen ajattelun keskeiset periaatteet ja kykenee tarkkailemaan ageismiin liittyviä käytänteitä ympäristössään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija pystyy soveltamaan ikäystävälliseen ajatteluun liittyviä hyviä käytänteitä omaan ympäristöönsä ja tuntee aiheeseen liittyvää keskustelua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee tarkastelemaan kriittisesti omaa ympäristöään ja ajatteluaan ikäyställisyyteen liittyvistä näkökulmista. Hän on valmiuksia ryhtyä toimenpiteisiin ikäystävällisyyteen liittyvien tavoitteiden edistämiseksi omassa elinympäristössään. Hänellä on kykyä luovaan ajatteluun, jossa opiskeltuja näkökulmia kehitellään eteenpäin.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.