Siirry suoraan sisältöön

PalveluohjausLaajuus (4 op)

Tunnus: GERAPJ500

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen, sen periaatteet ja prosessit sekä palveluohjauksen erilaisia tasoja ja menetelmiä. Hän osaa tunnistaa palveluohjaajan koordinoivan roolin sekä jäsentää teoriatasolla miten ohjata, neuvoa ja tukea ikäihmistä sekä hänen läheisiään. Hän osaa hyödyntää sekä julkisia, yksityisiä että yhteisöllisiä palveluita ja tukitoimia palveluohjauksessa. Opiskelija ymmärtää ja osaa toteuttaa eettistä ja osallistavaa kirjaamista.

Sisältö

- palveluohjaus työmenetelmänä
- palveluohjaus prosessina
- palveluohjaajan rooli
- moniammatillisuus ja verkostotyö palveluohjauksessa
- erilaiset palveluohjausmallit ja tasot
- kirjaaminen palveluohjauksessa

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen teoreettisia periaatteita, mutta käytäntöön soveltaminen on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriaa käytäntöön. Hän osaa kuvata palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita ja perustella ne tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää ja perustella palveluohjauksen toimintaperiaatteita ja soveltaa palveluohjauksen teoriaa monipuolisesti. Hän osaa analysoida palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Gero Nimeämätön
  • Maria Valli
  • Tua Niemelä
Opiskelijaryhmät
  • MGERO23
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen, sen periaatteet ja prosessit sekä palveluohjauksen erilaisia tasoja ja menetelmiä. Hän osaa tunnistaa palveluohjaajan koordinoivan roolin sekä jäsentää teoriatasolla miten ohjata, neuvoa ja tukea ikäihmistä sekä hänen läheisiään. Hän osaa hyödyntää sekä julkisia, yksityisiä että yhteisöllisiä palveluita ja tukitoimia palveluohjauksessa. Opiskelija ymmärtää ja osaa toteuttaa eettistä ja osallistavaa kirjaamista.

Sisältö

- palveluohjaus työmenetelmänä
- palveluohjaus prosessina
- palveluohjaajan rooli
- moniammatillisuus ja verkostotyö palveluohjauksessa
- erilaiset palveluohjausmallit ja tasot
- kirjaaminen palveluohjauksessa

Oppimateriaalit

- Hänninen, K. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä palvelua vauvasta vaariin. Stakes, FinSoc. Raportteja 20/2007. http://www.julkari.fi/handle/10024/75697
- Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytännöistä
Kanta-Hämeen Pitsi-hanke. Saatavissa:http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
- Patronen M., Hämäläinen J., Sola J., Leisio J., Koistinen T. & Holja T. Palvelutori – Ohjaus- ja neuvontapalvelu ikäihmisille. 2015. 2. uudistettu laitos. Sitran selvityksiä 82. https://media.sitra.fi/2017/02/27174904/Selvityksia82_uud_p-2.pdf
- Ikäneuvo- käsikirja neuvonnan ja asiakasohjauksen suunnitteluun. Lokakuu 2018. Saatavissa: https://www.tampere.fi/tiedostot/i/suGxPrFw3/ikaneuvo_kasikirja_neuvonnan_ja_asiakasohjauksen_suunnitteluun_1218.pdf
- sekä muu mahdollisesti opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, asiantuntijavierailut, itsenäiset tehtävät, essee tai tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen teoreettisia periaatteita, mutta käytäntöön soveltaminen on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriaa käytäntöön. Hän osaa kuvata palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita ja perustella ne tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää ja perustella palveluohjauksen toimintaperiaatteita ja soveltaa palveluohjauksen teoriaa monipuolisesti. Hän osaa analysoida palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, itsenäinen tehtävä, tuntitehtävät ja aktiivinen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 27.10.2023

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Katariina Perttula
Opiskelijaryhmät
  • MGERO22
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen, sen periaatteet ja prosessit sekä palveluohjauksen erilaisia tasoja ja menetelmiä. Hän osaa tunnistaa palveluohjaajan koordinoivan roolin sekä jäsentää teoriatasolla miten ohjata, neuvoa ja tukea ikäihmistä sekä hänen läheisiään. Hän osaa hyödyntää sekä julkisia, yksityisiä että yhteisöllisiä palveluita ja tukitoimia palveluohjauksessa. Opiskelija ymmärtää ja osaa toteuttaa eettistä ja osallistavaa kirjaamista.

Sisältö

- palveluohjaus työmenetelmänä
- palveluohjaus prosessina
- palveluohjaajan rooli
- moniammatillisuus ja verkostotyö palveluohjauksessa
- erilaiset palveluohjausmallit ja tasot
- kirjaaminen palveluohjauksessa

Oppimateriaalit

- Hänninen, K. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä palvelua vauvasta vaariin. Stakes, FinSoc. Raportteja 20/2007. http://www.julkari.fi/handle/10024/75697
- Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytännöistä
Kanta-Hämeen Pitsi-hanke. Saatavissa:http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
- Patronen M., Hämäläinen J., Sola J., Leisio J., Koistinen T. & Holja T. Palvelutori – Ohjaus- ja neuvontapalvelu ikäihmisille. 2015. 2. uudistettu laitos. Sitran selvityksiä 82. https://media.sitra.fi/2017/02/27174904/Selvityksia82_uud_p-2.pdf
- Ikäneuvo- käsikirja neuvonnan ja asiakasohjauksen suunnitteluun. Lokakuu 2018. Saatavissa: https://www.tampere.fi/tiedostot/i/suGxPrFw3/ikaneuvo_kasikirja_neuvonnan_ja_asiakasohjauksen_suunnitteluun_1218.pdf
- sekä muu mahdollisesti opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, asiantuntijavierailut, itsenäiset tehtävät, essee tai tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen teoreettisia periaatteita, mutta käytäntöön soveltaminen on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriaa käytäntöön. Hän osaa kuvata palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita ja perustella ne tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää ja perustella palveluohjauksen toimintaperiaatteita ja soveltaa palveluohjauksen teoriaa monipuolisesti. Hän osaa analysoida palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, itsenäinen tehtävä, tuntitehtävät ja aktiivinen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 28.10.2022

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Tua Niemelä
Opiskelijaryhmät
  • MGERO21
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen, sen periaatteet ja prosessit sekä palveluohjauksen erilaisia tasoja ja menetelmiä. Hän osaa tunnistaa palveluohjaajan koordinoivan roolin sekä jäsentää teoriatasolla miten ohjata, neuvoa ja tukea ikäihmistä sekä hänen läheisiään. Hän osaa hyödyntää sekä julkisia, yksityisiä että yhteisöllisiä palveluita ja tukitoimia palveluohjauksessa. Opiskelija ymmärtää ja osaa toteuttaa eettistä ja osallistavaa kirjaamista.

Sisältö

- palveluohjaus työmenetelmänä
- palveluohjaus prosessina
- palveluohjaajan rooli
- moniammatillisuus ja verkostotyö palveluohjauksessa
- erilaiset palveluohjausmallit ja tasot
- kirjaaminen palveluohjauksessa

Oppimateriaalit

- Hänninen, K. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä palvelua vauvasta vaariin. Stakes, FinSoc. Raportteja 20/2007. http://www.julkari.fi/handle/10024/75697
- Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytännöistä
Kanta-Hämeen Pitsi-hanke. Saatavissa:http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
- Patronen M., Hämäläinen J., Sola J., Leisio J., Koistinen T. & Holja T. Palvelutori – Ohjaus- ja neuvontapalvelu ikäihmisille. 2015. 2. uudistettu laitos. Sitran selvityksiä 82. https://media.sitra.fi/2017/02/27174904/Selvityksia82_uud_p-2.pdf
- Ikäneuvo- käsikirja neuvonnan ja asiakasohjauksen suunnitteluun. Lokakuu 2018. Saatavissa: https://www.tampere.fi/tiedostot/i/suGxPrFw3/ikaneuvo_kasikirja_neuvonnan_ja_asiakasohjauksen_suunnitteluun_1218.pdf
- sekä muu mahdollisesti opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, asiantuntijavierailut, itsenäiset tehtävät, essee tai tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen teoreettisia periaatteita, mutta käytäntöön soveltaminen on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriaa käytäntöön. Hän osaa kuvata palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita ja perustella ne tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää ja perustella palveluohjauksen toimintaperiaatteita ja soveltaa palveluohjauksen teoriaa monipuolisesti. Hän osaa analysoida palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, itsenäinen tehtävä, tuntitehtävät ja aktiivinen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 13.11.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 16.12.2022

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Tua Niemelä
Opiskelijaryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen, sen periaatteet ja prosessit sekä palveluohjauksen erilaisia tasoja ja menetelmiä. Hän osaa tunnistaa palveluohjaajan koordinoivan roolin sekä jäsentää teoriatasolla miten ohjata, neuvoa ja tukea ikäihmistä sekä hänen läheisiään. Hän osaa hyödyntää sekä julkisia, yksityisiä että yhteisöllisiä palveluita ja tukitoimia palveluohjauksessa. Opiskelija ymmärtää ja osaa toteuttaa eettistä ja osallistavaa kirjaamista.

Sisältö

- palveluohjaus työmenetelmänä
- palveluohjaus prosessina
- palveluohjaajan rooli
- moniammatillisuus ja verkostotyö palveluohjauksessa
- erilaiset palveluohjausmallit ja tasot
- kirjaaminen palveluohjauksessa

Oppimateriaalit

- Hänninen, K. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä palvelua vauvasta vaariin. Stakes, FinSoc. Raportteja 20/2007. http://www.julkari.fi/handle/10024/75697
- Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytännöistä
Kanta-Hämeen Pitsi-hanke. Saatavissa:http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
- Patronen M., Hämäläinen J., Sola J., Leisio J., Koistinen T. & Holja T. Palvelutori – Ohjaus- ja neuvontapalvelu ikäihmisille. 2015. 2. uudistettu laitos. Sitran selvityksiä 82. https://media.sitra.fi/2017/02/27174904/Selvityksia82_uud_p-2.pdf
- Ikäneuvo- käsikirja neuvonnan ja asiakasohjauksen suunnitteluun. Lokakuu 2018. Saatavissa: https://www.tampere.fi/tiedostot/i/suGxPrFw3/ikaneuvo_kasikirja_neuvonnan_ja_asiakasohjauksen_suunnitteluun_1218.pdf
- sekä muu mahdollisesti opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Verkko-opinnot; luentodiat, verkkomateriaali, itsenäiset tehtävät, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen teoreettisia periaatteita, mutta käytäntöön soveltaminen on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriaa käytäntöön. Hän osaa kuvata palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita ja perustella ne tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää ja perustella palveluohjauksen toimintaperiaatteita ja soveltaa palveluohjauksen teoriaa monipuolisesti. Hän osaa analysoida palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, itsenäinen tehtävä, tuntitehtävät ja aktiivinen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita