PalveluohjausLaajuus (4 op)
Tunnus: GERAPJ500
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen, sen periaatteet ja prosessit sekä palveluohjauksen erilaisia tasoja ja menetelmiä. Hän osaa tunnistaa palveluohjaajan koordinoivan roolin sekä jäsentää teoriatasolla miten ohjata, neuvoa ja tukea ikäihmistä sekä hänen läheisiään. Hän osaa hyödyntää sekä julkisia, yksityisiä että yhteisöllisiä palveluita ja tukitoimia palveluohjauksessa. Opiskelija ymmärtää ja osaa toteuttaa eettistä ja osallistavaa kirjaamista.
Sisältö
- palveluohjaus työmenetelmänä
- palveluohjaus prosessina
- palveluohjaajan rooli
- moniammatillisuus ja verkostotyö palveluohjauksessa
- erilaiset palveluohjausmallit ja tasot
- kirjaaminen palveluohjauksessa
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen teoreettisia periaatteita, mutta käytäntöön soveltaminen on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriaa käytäntöön. Hän osaa kuvata palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita ja perustella ne tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää ja perustella palveluohjauksen toimintaperiaatteita ja soveltaa palveluohjauksen teoriaa monipuolisesti. Hän osaa analysoida palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Gero Nimeämätön
- Maria Valli
- Tua Niemelä
Opiskelijaryhmät
-
MGERO23Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen, sen periaatteet ja prosessit sekä palveluohjauksen erilaisia tasoja ja menetelmiä. Hän osaa tunnistaa palveluohjaajan koordinoivan roolin sekä jäsentää teoriatasolla miten ohjata, neuvoa ja tukea ikäihmistä sekä hänen läheisiään. Hän osaa hyödyntää sekä julkisia, yksityisiä että yhteisöllisiä palveluita ja tukitoimia palveluohjauksessa. Opiskelija ymmärtää ja osaa toteuttaa eettistä ja osallistavaa kirjaamista.
Sisältö
- palveluohjaus työmenetelmänä
- palveluohjaus prosessina
- palveluohjaajan rooli
- moniammatillisuus ja verkostotyö palveluohjauksessa
- erilaiset palveluohjausmallit ja tasot
- kirjaaminen palveluohjauksessa
Oppimateriaalit
- Hänninen, K. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä palvelua vauvasta vaariin. Stakes, FinSoc. Raportteja 20/2007. http://www.julkari.fi/handle/10024/75697
- Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytännöistä
Kanta-Hämeen Pitsi-hanke. Saatavissa:http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
- Patronen M., Hämäläinen J., Sola J., Leisio J., Koistinen T. & Holja T. Palvelutori – Ohjaus- ja neuvontapalvelu ikäihmisille. 2015. 2. uudistettu laitos. Sitran selvityksiä 82. https://media.sitra.fi/2017/02/27174904/Selvityksia82_uud_p-2.pdf
- Ikäneuvo- käsikirja neuvonnan ja asiakasohjauksen suunnitteluun. Lokakuu 2018. Saatavissa: https://www.tampere.fi/tiedostot/i/suGxPrFw3/ikaneuvo_kasikirja_neuvonnan_ja_asiakasohjauksen_suunnitteluun_1218.pdf
- sekä muu mahdollisesti opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, asiantuntijavierailut, itsenäiset tehtävät, essee tai tentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen teoreettisia periaatteita, mutta käytäntöön soveltaminen on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriaa käytäntöön. Hän osaa kuvata palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita ja perustella ne tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää ja perustella palveluohjauksen toimintaperiaatteita ja soveltaa palveluohjauksen teoriaa monipuolisesti. Hän osaa analysoida palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti, itsenäinen tehtävä, tuntitehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 27.10.2023
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Katariina Perttula
Opiskelijaryhmät
-
MGERO22Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen, sen periaatteet ja prosessit sekä palveluohjauksen erilaisia tasoja ja menetelmiä. Hän osaa tunnistaa palveluohjaajan koordinoivan roolin sekä jäsentää teoriatasolla miten ohjata, neuvoa ja tukea ikäihmistä sekä hänen läheisiään. Hän osaa hyödyntää sekä julkisia, yksityisiä että yhteisöllisiä palveluita ja tukitoimia palveluohjauksessa. Opiskelija ymmärtää ja osaa toteuttaa eettistä ja osallistavaa kirjaamista.
Sisältö
- palveluohjaus työmenetelmänä
- palveluohjaus prosessina
- palveluohjaajan rooli
- moniammatillisuus ja verkostotyö palveluohjauksessa
- erilaiset palveluohjausmallit ja tasot
- kirjaaminen palveluohjauksessa
Oppimateriaalit
- Hänninen, K. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä palvelua vauvasta vaariin. Stakes, FinSoc. Raportteja 20/2007. http://www.julkari.fi/handle/10024/75697
- Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytännöistä
Kanta-Hämeen Pitsi-hanke. Saatavissa:http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
- Patronen M., Hämäläinen J., Sola J., Leisio J., Koistinen T. & Holja T. Palvelutori – Ohjaus- ja neuvontapalvelu ikäihmisille. 2015. 2. uudistettu laitos. Sitran selvityksiä 82. https://media.sitra.fi/2017/02/27174904/Selvityksia82_uud_p-2.pdf
- Ikäneuvo- käsikirja neuvonnan ja asiakasohjauksen suunnitteluun. Lokakuu 2018. Saatavissa: https://www.tampere.fi/tiedostot/i/suGxPrFw3/ikaneuvo_kasikirja_neuvonnan_ja_asiakasohjauksen_suunnitteluun_1218.pdf
- sekä muu mahdollisesti opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, asiantuntijavierailut, itsenäiset tehtävät, essee tai tentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen teoreettisia periaatteita, mutta käytäntöön soveltaminen on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriaa käytäntöön. Hän osaa kuvata palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita ja perustella ne tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää ja perustella palveluohjauksen toimintaperiaatteita ja soveltaa palveluohjauksen teoriaa monipuolisesti. Hän osaa analysoida palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti, itsenäinen tehtävä, tuntitehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 28.10.2022
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Tua Niemelä
Opiskelijaryhmät
-
MGERO21Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen, sen periaatteet ja prosessit sekä palveluohjauksen erilaisia tasoja ja menetelmiä. Hän osaa tunnistaa palveluohjaajan koordinoivan roolin sekä jäsentää teoriatasolla miten ohjata, neuvoa ja tukea ikäihmistä sekä hänen läheisiään. Hän osaa hyödyntää sekä julkisia, yksityisiä että yhteisöllisiä palveluita ja tukitoimia palveluohjauksessa. Opiskelija ymmärtää ja osaa toteuttaa eettistä ja osallistavaa kirjaamista.
Sisältö
- palveluohjaus työmenetelmänä
- palveluohjaus prosessina
- palveluohjaajan rooli
- moniammatillisuus ja verkostotyö palveluohjauksessa
- erilaiset palveluohjausmallit ja tasot
- kirjaaminen palveluohjauksessa
Oppimateriaalit
- Hänninen, K. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä palvelua vauvasta vaariin. Stakes, FinSoc. Raportteja 20/2007. http://www.julkari.fi/handle/10024/75697
- Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytännöistä
Kanta-Hämeen Pitsi-hanke. Saatavissa:http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
- Patronen M., Hämäläinen J., Sola J., Leisio J., Koistinen T. & Holja T. Palvelutori – Ohjaus- ja neuvontapalvelu ikäihmisille. 2015. 2. uudistettu laitos. Sitran selvityksiä 82. https://media.sitra.fi/2017/02/27174904/Selvityksia82_uud_p-2.pdf
- Ikäneuvo- käsikirja neuvonnan ja asiakasohjauksen suunnitteluun. Lokakuu 2018. Saatavissa: https://www.tampere.fi/tiedostot/i/suGxPrFw3/ikaneuvo_kasikirja_neuvonnan_ja_asiakasohjauksen_suunnitteluun_1218.pdf
- sekä muu mahdollisesti opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, asiantuntijavierailut, itsenäiset tehtävät, essee tai tentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen teoreettisia periaatteita, mutta käytäntöön soveltaminen on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriaa käytäntöön. Hän osaa kuvata palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita ja perustella ne tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää ja perustella palveluohjauksen toimintaperiaatteita ja soveltaa palveluohjauksen teoriaa monipuolisesti. Hän osaa analysoida palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti, itsenäinen tehtävä, tuntitehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 13.11.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 16.12.2022
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Tua Niemelä
Opiskelijaryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen, sen periaatteet ja prosessit sekä palveluohjauksen erilaisia tasoja ja menetelmiä. Hän osaa tunnistaa palveluohjaajan koordinoivan roolin sekä jäsentää teoriatasolla miten ohjata, neuvoa ja tukea ikäihmistä sekä hänen läheisiään. Hän osaa hyödyntää sekä julkisia, yksityisiä että yhteisöllisiä palveluita ja tukitoimia palveluohjauksessa. Opiskelija ymmärtää ja osaa toteuttaa eettistä ja osallistavaa kirjaamista.
Sisältö
- palveluohjaus työmenetelmänä
- palveluohjaus prosessina
- palveluohjaajan rooli
- moniammatillisuus ja verkostotyö palveluohjauksessa
- erilaiset palveluohjausmallit ja tasot
- kirjaaminen palveluohjauksessa
Oppimateriaalit
- Hänninen, K. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä palvelua vauvasta vaariin. Stakes, FinSoc. Raportteja 20/2007. http://www.julkari.fi/handle/10024/75697
- Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytännöistä
Kanta-Hämeen Pitsi-hanke. Saatavissa:http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
- Patronen M., Hämäläinen J., Sola J., Leisio J., Koistinen T. & Holja T. Palvelutori – Ohjaus- ja neuvontapalvelu ikäihmisille. 2015. 2. uudistettu laitos. Sitran selvityksiä 82. https://media.sitra.fi/2017/02/27174904/Selvityksia82_uud_p-2.pdf
- Ikäneuvo- käsikirja neuvonnan ja asiakasohjauksen suunnitteluun. Lokakuu 2018. Saatavissa: https://www.tampere.fi/tiedostot/i/suGxPrFw3/ikaneuvo_kasikirja_neuvonnan_ja_asiakasohjauksen_suunnitteluun_1218.pdf
- sekä muu mahdollisesti opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot; luentodiat, verkkomateriaali, itsenäiset tehtävät, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen teoreettisia periaatteita, mutta käytäntöön soveltaminen on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriaa käytäntöön. Hän osaa kuvata palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita ja perustella ne tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää ja perustella palveluohjauksen toimintaperiaatteita ja soveltaa palveluohjauksen teoriaa monipuolisesti. Hän osaa analysoida palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti, itsenäinen tehtävä, tuntitehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita