Vanhustyö erityisryhmien parissaLaajuus (3 op)
Tunnus: BC00BS92
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa vammaisuuden takia erityisryhmiin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden erityistarpeita ja osaa huomioida ne tukiessaan hänen arkeaan. Opiskelija on tietoinen vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvistä yleisimmistä sairauksista ja vanhuksen arjen ja hyvinvoinnin erityistarpeista ja haasteista. Hän osaa huomioida ne asiakastilanteissa ja arjen toiminnoissa siten, että vanhuksen osallisuus omaa elämäänsä koskevaan päätöksentekoon saa tukea ja varmistuu.
Opiskelija tuntee erityistä tukea antavia keskeisiä tiedontuottajia ja kolmannen sektorin toimijoita ja osaa hyödyntää niitä ohjatessaan erityisryhmiin kuuluvia ikääntyneitä. Opiskelija kykenee hahmottamaan tämän hetkistä vammaispalveluiden palvelujärjestelmää ja tuntee keskeisimmät lait ja suositukset. Hän osaa asiakasryhmiä koskevat palveluohjaukseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja tietää omia kehittymistarpeitaan työssä.
Sisältö
- vammaisuus vanhuusiässä, kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus
- vammaisuuteen yleisimmin liittyvät sairaudet
- vammaisen ikääntyneen henkilön asema ja oikeudet
- ikääntynyt vammainen henkilö asiakkaana
- ikääntyneen vammaisen henkilön asuminen ja palveluntarpeet
- ikääntyneen vammaisen tilanteessa käytettävissä olevat tukimuodot ja lainsäädäntö
- yleisimmät kommunikaatiota tukevat menetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää miten vammaisuus (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) ilmenee ikääntymisessä ja miten se pitäisi huomioida työtehtävissä. Opiskelija osaa etsiä tietoa erityisryhmistä joistakin tietolähteistä. Opiskelija on kiinnostunut erityisryhmien ikääntymisestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin ikääntyneiden vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvät tiedot ja hän osaa soveltaa tietojaan muuttuvissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella toimintaa turvallisuusnäkökohdat ja työn erityispiirteet huomioiden. Hän osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti moniammatillisessa yhteistyössä ja kehittämisessä erityisryhmiin suuntautuvassa vanhustyössä. Opiskelija osaa arvioida kehittymistarpeita ja -mahdollisuuksia omassa toiminnassaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti ikääntyneiden vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvät tiedot ja hän osaa soveltaa tietojaan muuttuvissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa käyttää teoreettista tietoa asiantuntevasti ja perustella sekä analysoida toimintaa niiden kautta. Opiskelija osaa arvioida toimintaa kriittisesti, hän osaa soveltaa tietoa ratkaisujen löytämiseen uusissa tilanteissa. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden. Opiskelija kykenee perustelemaan toimintaa eettisten periaatteiden mukaisesti ja sitoutuu oman toimintansa, työyhteisönsä ja alan kehittämiseen. Opiskelija osaa organisoida moniammatillista yhteistyötä ja kehittämistä erityisryhmiin kohdistuvassa vanhustyössä.
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.07.2023
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
-
MGERO20Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa vammaisuuden takia erityisryhmiin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden erityistarpeita ja osaa huomioida ne tukiessaan hänen arkeaan. Opiskelija on tietoinen vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvistä yleisimmistä sairauksista ja vanhuksen arjen ja hyvinvoinnin erityistarpeista ja haasteista. Hän osaa huomioida ne asiakastilanteissa ja arjen toiminnoissa siten, että vanhuksen osallisuus omaa elämäänsä koskevaan päätöksentekoon saa tukea ja varmistuu.
Opiskelija tuntee erityistä tukea antavia keskeisiä tiedontuottajia ja kolmannen sektorin toimijoita ja osaa hyödyntää niitä ohjatessaan erityisryhmiin kuuluvia ikääntyneitä. Opiskelija kykenee hahmottamaan tämän hetkistä vammaispalveluiden palvelujärjestelmää ja tuntee keskeisimmät lait ja suositukset. Hän osaa asiakasryhmiä koskevat palveluohjaukseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja tietää omia kehittymistarpeitaan työssä.
Sisältö
- vammaisuus vanhuusiässä, kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus
- vammaisuuteen yleisimmin liittyvät sairaudet
- vammaisen ikääntyneen henkilön asema ja oikeudet
- ikääntynyt vammainen henkilö asiakkaana
- ikääntyneen vammaisen henkilön asuminen ja palveluntarpeet
- ikääntyneen vammaisen tilanteessa käytettävissä olevat tukimuodot ja lainsäädäntö
- yleisimmät kommunikaatiota tukevat menetelmät
Oppimateriaalit
materiaalit moodlessa
Opetusmenetelmät
itsenäinen opiskelu ja verkko-opetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
noin 80 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää miten vammaisuus (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) ilmenee ikääntymisessä ja miten se pitäisi huomioida työtehtävissä. Opiskelija osaa etsiä tietoa erityisryhmistä joistakin tietolähteistä. Opiskelija on kiinnostunut erityisryhmien ikääntymisestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin ikääntyneiden vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvät tiedot ja hän osaa soveltaa tietojaan muuttuvissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella toimintaa turvallisuusnäkökohdat ja työn erityispiirteet huomioiden. Hän osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti moniammatillisessa yhteistyössä ja kehittämisessä erityisryhmiin suuntautuvassa vanhustyössä. Opiskelija osaa arvioida kehittymistarpeita ja -mahdollisuuksia omassa toiminnassaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti ikääntyneiden vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvät tiedot ja hän osaa soveltaa tietojaan muuttuvissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa käyttää teoreettista tietoa asiantuntevasti ja perustella sekä analysoida toimintaa niiden kautta. Opiskelija osaa arvioida toimintaa kriittisesti, hän osaa soveltaa tietoa ratkaisujen löytämiseen uusissa tilanteissa. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden. Opiskelija kykenee perustelemaan toimintaa eettisten periaatteiden mukaisesti ja sitoutuu oman toimintansa, työyhteisönsä ja alan kehittämiseen. Opiskelija osaa organisoida moniammatillista yhteistyötä ja kehittämistä erityisryhmiin kohdistuvassa vanhustyössä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää miten vammaisuus (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) ilmenee ikääntymisessä ja miten se pitäisi huomioida työtehtävissä. Opiskelija osaa etsiä tietoa erityisryhmistä joistakin tietolähteistä. Opiskelija on kiinnostunut erityisryhmien ikääntymisestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin ikääntyneiden vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvät tiedot ja hän osaa soveltaa tietojaan muuttuvissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella toimintaa turvallisuusnäkökohdat ja työn erityispiirteet huomioiden. Hän osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti moniammatillisessa yhteistyössä ja kehittämisessä erityisryhmiin suuntautuvassa vanhustyössä. Opiskelija osaa arvioida kehittymistarpeita ja -mahdollisuuksia omassa toiminnassaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti ikääntyneiden vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvät tiedot ja hän osaa soveltaa tietojaan muuttuvissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa käyttää teoreettista tietoa asiantuntevasti ja perustella sekä analysoida toimintaa niiden kautta. Opiskelija osaa arvioida toimintaa kriittisesti, hän osaa soveltaa tietoa ratkaisujen löytämiseen uusissa tilanteissa. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden. Opiskelija kykenee perustelemaan toimintaa eettisten periaatteiden mukaisesti ja sitoutuu oman toimintansa, työyhteisönsä ja alan kehittämiseen. Opiskelija osaa organisoida moniammatillista yhteistyötä ja kehittämistä erityisryhmiin kohdistuvassa vanhustyössä
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 20.09.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 11.03.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 37
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
-
MGERO19Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa vammaisuuden takia erityisryhmiin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden erityistarpeita ja osaa huomioida ne tukiessaan hänen arkeaan. Opiskelija on tietoinen vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvistä yleisimmistä sairauksista ja vanhuksen arjen ja hyvinvoinnin erityistarpeista ja haasteista. Hän osaa huomioida ne asiakastilanteissa ja arjen toiminnoissa siten, että vanhuksen osallisuus omaa elämäänsä koskevaan päätöksentekoon saa tukea ja varmistuu.
Opiskelija tuntee erityistä tukea antavia keskeisiä tiedontuottajia ja kolmannen sektorin toimijoita ja osaa hyödyntää niitä ohjatessaan erityisryhmiin kuuluvia ikääntyneitä. Opiskelija kykenee hahmottamaan tämän hetkistä vammaispalveluiden palvelujärjestelmää ja tuntee keskeisimmät lait ja suositukset. Hän osaa asiakasryhmiä koskevat palveluohjaukseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja tietää omia kehittymistarpeitaan työssä.
Sisältö
- vammaisuus vanhuusiässä, kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus
- vammaisuuteen yleisimmin liittyvät sairaudet
- vammaisen ikääntyneen henkilön asema ja oikeudet
- ikääntynyt vammainen henkilö asiakkaana
- ikääntyneen vammaisen henkilön asuminen ja palveluntarpeet
- ikääntyneen vammaisen tilanteessa käytettävissä olevat tukimuodot ja lainsäädäntö
- yleisimmät kommunikaatiota tukevat menetelmät
Oppimateriaalit
Ohjeistetaan ointojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Materiaaliehin perehtyminen itsenäisesti Moodlen tukemana. Pienryhmätehtävät.
Kontaktitunneilla reflektota, vierailijoita, vierailuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3x 26,5 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää miten vammaisuus (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) ilmenee ikääntymisessä ja miten se pitäisi huomioida työtehtävissä. Opiskelija osaa etsiä tietoa erityisryhmistä joistakin tietolähteistä. Opiskelija on kiinnostunut erityisryhmien ikääntymisestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin ikääntyneiden vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvät tiedot ja hän osaa soveltaa tietojaan muuttuvissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella toimintaa turvallisuusnäkökohdat ja työn erityispiirteet huomioiden. Hän osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti moniammatillisessa yhteistyössä ja kehittämisessä erityisryhmiin suuntautuvassa vanhustyössä. Opiskelija osaa arvioida kehittymistarpeita ja -mahdollisuuksia omassa toiminnassaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti ikääntyneiden vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvät tiedot ja hän osaa soveltaa tietojaan muuttuvissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa käyttää teoreettista tietoa asiantuntevasti ja perustella sekä analysoida toimintaa niiden kautta. Opiskelija osaa arvioida toimintaa kriittisesti, hän osaa soveltaa tietoa ratkaisujen löytämiseen uusissa tilanteissa. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden. Opiskelija kykenee perustelemaan toimintaa eettisten periaatteiden mukaisesti ja sitoutuu oman toimintansa, työyhteisönsä ja alan kehittämiseen. Opiskelija osaa organisoida moniammatillista yhteistyötä ja kehittämistä erityisryhmiin kohdistuvassa vanhustyössä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintopäiväkirja