Siirry suoraan sisältöön

Vanhustyö erityisryhmien parissa (3 op)

Toteutuksen tunnus: BC00BS92-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 20.09.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 11.03.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 37

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomi (AMK)

Opettaja

  • Anna-Kaarina Koivula

Opiskelijaryhmät

  • MGERO19
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa vammaisuuden takia erityisryhmiin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden erityistarpeita ja osaa huomioida ne tukiessaan hänen arkeaan. Opiskelija on tietoinen vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvistä yleisimmistä sairauksista ja vanhuksen arjen ja hyvinvoinnin erityistarpeista ja haasteista. Hän osaa huomioida ne asiakastilanteissa ja arjen toiminnoissa siten, että vanhuksen osallisuus omaa elämäänsä koskevaan päätöksentekoon saa tukea ja varmistuu.
Opiskelija tuntee erityistä tukea antavia keskeisiä tiedontuottajia ja kolmannen sektorin toimijoita ja osaa hyödyntää niitä ohjatessaan erityisryhmiin kuuluvia ikääntyneitä. Opiskelija kykenee hahmottamaan tämän hetkistä vammaispalveluiden palvelujärjestelmää ja tuntee keskeisimmät lait ja suositukset. Hän osaa asiakasryhmiä koskevat palveluohjaukseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja tietää omia kehittymistarpeitaan työssä.

Sisältö

- vammaisuus vanhuusiässä, kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus
- vammaisuuteen yleisimmin liittyvät sairaudet
- vammaisen ikääntyneen henkilön asema ja oikeudet
- ikääntynyt vammainen henkilö asiakkaana
- ikääntyneen vammaisen henkilön asuminen ja palveluntarpeet
- ikääntyneen vammaisen tilanteessa käytettävissä olevat tukimuodot ja lainsäädäntö
- yleisimmät kommunikaatiota tukevat menetelmät

Oppimateriaalit

Ohjeistetaan ointojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Materiaaliehin perehtyminen itsenäisesti Moodlen tukemana. Pienryhmätehtävät.
Kontaktitunneilla reflektota, vierailijoita, vierailuja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3x 26,5 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää miten vammaisuus (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) ilmenee ikääntymisessä ja miten se pitäisi huomioida työtehtävissä. Opiskelija osaa etsiä tietoa erityisryhmistä joistakin tietolähteistä. Opiskelija on kiinnostunut erityisryhmien ikääntymisestä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin ikääntyneiden vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvät tiedot ja hän osaa soveltaa tietojaan muuttuvissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella toimintaa turvallisuusnäkökohdat ja työn erityispiirteet huomioiden. Hän osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti moniammatillisessa yhteistyössä ja kehittämisessä erityisryhmiin suuntautuvassa vanhustyössä. Opiskelija osaa arvioida kehittymistarpeita ja -mahdollisuuksia omassa toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti ikääntyneiden vammaisuuteen (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, neurologinen vammaisuus) liittyvät tiedot ja hän osaa soveltaa tietojaan muuttuvissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa käyttää teoreettista tietoa asiantuntevasti ja perustella sekä analysoida toimintaa niiden kautta. Opiskelija osaa arvioida toimintaa kriittisesti, hän osaa soveltaa tietoa ratkaisujen löytämiseen uusissa tilanteissa. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden. Opiskelija kykenee perustelemaan toimintaa eettisten periaatteiden mukaisesti ja sitoutuu oman toimintansa, työyhteisönsä ja alan kehittämiseen. Opiskelija osaa organisoida moniammatillista yhteistyötä ja kehittämistä erityisryhmiin kohdistuvassa vanhustyössä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintopäiväkirja