Siirry suoraan sisältöön

Ruokaketjun toimintaLaajuus (3 op)

Tunnus: XX00CX20

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa raportoida ruoan alkuperän ja reitin maataloustuotannosta kuluttajalle. Hän osaa yhdistää tulevissa opinnoissaan alkutuotannon, elintarviketeollisuuden, kaupan ja ruokapalveluiden prosessien tuntemustaan. Opiskelija osaa myöhemmin opinnoissaan ratkaista oman erityisalueensa kehittämisen ongelmia osana kokonaisuutta ja pystyy toimimaan yhteistyössä ketjun muiden asiantuntijoiden kanssa. Opiskelija osaa nimetä ruokaketjun toiminnassa tapahtuneita muutoksia ja muutosten merkityksiä. Opiskelija pystyy myös nimeämään elintarvikeketjun eri vaiheissa toimivia yrityksiä.

Sisältö

-suomalaisen maataloustuotannon tärkeimmät viljelykasvit ja niiden elintarvikekäyttö sekä laatutekijät
-kotieläintuotannon toimintatapa, merkittävimmät rehut, keskeiset tuotteet sekä näitten tuotteiden tärkeimmät laatutekijät
-merkittävimmät globaalit elintarvikeraaka-aineet ja niiden tuoteominaisuuksia
-leipomo-, meijeri- ja lihateknologiset perusprosessit, raaka-aineen laatu ja sen merkitys tuotantoprosesseille
-ruokapalveluiden tuottamisen toimintatavat, vaikuttavuus yksilölle ja yhteiskunnalle, ruokapalveluihin vaikuttavat laatutekijät ja laatutekijöiden vaikutus hankittaviin elintarvikkeisiin
-ruoka-alan keskeiset toimijat, taloudellinen koko ja työllistävyys Suomessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata kotimaisten peruselintarvikkeiden tuotantoprosesseja maataloudessa ja elintarviketeollisuudessa sekä tyypillisten ruokapalvelujen toimintatapoja. Opiskelija osaa käyttää ruokaketjun eri alojen toiminnan ja niiden rajapintojen kuvailulle keskeistä ammattimaista terminologiaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa huomioida omaan opiskelualaansa liittyvien ruokaketjun muiden toimintojen yhteyksiä. Opiskelija osaa perustasolla vertailla tuotantoprosesseja eri elintarvikkeiden ja tuotanto- ja palvelumuotojen välillä ja antaa esimerkkejä kunkin ruokaketjun osan merkityksestä laadun muodostumisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa kokonaisnäkemyksen ruokaketjun toiminnasta ottaen huomioon tuotannon luonnontieteelliset ja yhteiskunnalliset edellytykset ja tavoitteet ja osaa suunnitella ketjun toimintaa nämä lähtökohdat huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa kotimaisen ruokaketjun ja sen laatuvaatimusten tuntemustaan ja yhdistää ketjuun esimerkkejä globaalien markkinoiden tunnetuista ruoan raaka-aineista.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
  • Anu Latva-Reinikka
  • Samu Palander
  • Leena Arjanne
  • Matti-Pekka Pasto
Opiskelijaryhmät
  • RESTO23
    Restonomi (AMK), Päivätoteutus
  • BIELI23
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, Päivätoteutus
  • AGRO23
    Agrologi (AMK)
  • AGRO23A
    Agrologi (AMK)
  • AGRO23B
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa raportoida ruoan alkuperän ja reitin maataloustuotannosta kuluttajalle. Hän osaa yhdistää tulevissa opinnoissaan alkutuotannon, elintarviketeollisuuden, kaupan ja ruokapalveluiden prosessien tuntemustaan. Opiskelija osaa myöhemmin opinnoissaan ratkaista oman erityisalueensa kehittämisen ongelmia osana kokonaisuutta ja pystyy toimimaan yhteistyössä ketjun muiden asiantuntijoiden kanssa. Opiskelija osaa nimetä ruokaketjun toiminnassa tapahtuneita muutoksia ja muutosten merkityksiä. Opiskelija pystyy myös nimeämään elintarvikeketjun eri vaiheissa toimivia yrityksiä.

Sisältö

-suomalaisen maataloustuotannon tärkeimmät viljelykasvit ja niiden elintarvikekäyttö sekä laatutekijät
-kotieläintuotannon toimintatapa, merkittävimmät rehut, keskeiset tuotteet sekä näitten tuotteiden tärkeimmät laatutekijät
-merkittävimmät globaalit elintarvikeraaka-aineet ja niiden tuoteominaisuuksia
-leipomo-, meijeri- ja lihateknologiset perusprosessit, raaka-aineen laatu ja sen merkitys tuotantoprosesseille
-ruokapalveluiden tuottamisen toimintatavat, vaikuttavuus yksilölle ja yhteiskunnalle, ruokapalveluihin vaikuttavat laatutekijät ja laatutekijöiden vaikutus hankittaviin elintarvikkeisiin
-ruoka-alan keskeiset toimijat, taloudellinen koko ja työllistävyys Suomessa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa ja haetaan tietoa itsenäisesti

Opetusmenetelmät

Luennot
Tehtävät
Pienryhmätyöskentely
Verkossa oleva materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon laajuus on 134 tuntia, joka sisältää:
- luentoja
- työpajoja
- itsenäistä työskentelyä
- ryhmätyöskentelyä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata kotimaisten peruselintarvikkeiden tuotantoprosesseja maataloudessa ja elintarviketeollisuudessa sekä tyypillisten ruokapalvelujen toimintatapoja. Opiskelija osaa käyttää ruokaketjun eri alojen toiminnan ja niiden rajapintojen kuvailulle keskeistä ammattimaista terminologiaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa huomioida omaan opiskelualaansa liittyvien ruokaketjun muiden toimintojen yhteyksiä. Opiskelija osaa perustasolla vertailla tuotantoprosesseja eri elintarvikkeiden ja tuotanto- ja palvelumuotojen välillä ja antaa esimerkkejä kunkin ruokaketjun osan merkityksestä laadun muodostumisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa kokonaisnäkemyksen ruokaketjun toiminnasta ottaen huomioon tuotannon luonnontieteelliset ja yhteiskunnalliset edellytykset ja tavoitteet ja osaa suunnitella ketjun toimintaa nämä lähtökohdat huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa kotimaisen ruokaketjun ja sen laatuvaatimusten tuntemustaan ja yhdistää ketjuun esimerkkejä globaalien markkinoiden tunnetuista ruoan raaka-aineista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu tehtyihin tehtäviin ja opiskelijan aktiivisuuteen

Hylätty (0)

Opiskelija ei osoita osaamistaan opintojakson tavoitteisiin nähden. Opiskelija ei osallistu aktiivisesti opintojakson aikana tehtävien tekemiseen.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
  • Samu Palander
  • Anu Latva-Reinikka
  • Leena Arjanne
  • Matti-Pekka Pasto
Opiskelijaryhmät
  • MRESTO24
    Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
  • MAGRO24
    Agrologi (AMK)
  • MBIELI24
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa raportoida ruoan alkuperän ja reitin maataloustuotannosta kuluttajalle. Hän osaa yhdistää tulevissa opinnoissaan alkutuotannon, elintarviketeollisuuden, kaupan ja ruokapalveluiden prosessien tuntemustaan. Opiskelija osaa myöhemmin opinnoissaan ratkaista oman erityisalueensa kehittämisen ongelmia osana kokonaisuutta ja pystyy toimimaan yhteistyössä ketjun muiden asiantuntijoiden kanssa. Opiskelija osaa nimetä ruokaketjun toiminnassa tapahtuneita muutoksia ja muutosten merkityksiä. Opiskelija pystyy myös nimeämään elintarvikeketjun eri vaiheissa toimivia yrityksiä.

Sisältö

-suomalaisen maataloustuotannon tärkeimmät viljelykasvit ja niiden elintarvikekäyttö sekä laatutekijät
-kotieläintuotannon toimintatapa, merkittävimmät rehut, keskeiset tuotteet sekä näitten tuotteiden tärkeimmät laatutekijät
-merkittävimmät globaalit elintarvikeraaka-aineet ja niiden tuoteominaisuuksia
-leipomo-, meijeri- ja lihateknologiset perusprosessit, raaka-aineen laatu ja sen merkitys tuotantoprosesseille
-ruokapalveluiden tuottamisen toimintatavat, vaikuttavuus yksilölle ja yhteiskunnalle, ruokapalveluihin vaikuttavat laatutekijät ja laatutekijöiden vaikutus hankittaviin elintarvikkeisiin
-ruoka-alan keskeiset toimijat, taloudellinen koko ja työllistävyys Suomessa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa. Itsenäinen tiedonhaku on keskeisessä roolissa

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot online
Tehtävät
Pienryhmätyöskentely
Verkossa oleva materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon laajuus on 134 tuntia, joka sisältää:
- luentoja
- työpajoja
- itsenäistä työskentelyä
- ryhmätyöskentelyä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata kotimaisten peruselintarvikkeiden tuotantoprosesseja maataloudessa ja elintarviketeollisuudessa sekä tyypillisten ruokapalvelujen toimintatapoja. Opiskelija osaa käyttää ruokaketjun eri alojen toiminnan ja niiden rajapintojen kuvailulle keskeistä ammattimaista terminologiaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa huomioida omaan opiskelualaansa liittyvien ruokaketjun muiden toimintojen yhteyksiä. Opiskelija osaa perustasolla vertailla tuotantoprosesseja eri elintarvikkeiden ja tuotanto- ja palvelumuotojen välillä ja antaa esimerkkejä kunkin ruokaketjun osan merkityksestä laadun muodostumisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa kokonaisnäkemyksen ruokaketjun toiminnasta ottaen huomioon tuotannon luonnontieteelliset ja yhteiskunnalliset edellytykset ja tavoitteet ja osaa suunnitella ketjun toimintaa nämä lähtökohdat huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa kotimaisen ruokaketjun ja sen laatuvaatimusten tuntemustaan ja yhdistää ketjuun esimerkkejä globaalien markkinoiden tunnetuista ruoan raaka-aineista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu tehtyihin tehtäviin ja opiskelijan aktiivisuuteen

Hylätty (0)

Opiskelija ei osoita osaamistaan opintojakson tavoitteisiin nähden. Opiskelija ei osallistu aktiivisesti opintojakson aikana tehtävien tekemiseen.

Ilmoittautumisaika

16.01.2023 - 01.03.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK)
  • Agrologi (AMK)
Opettaja
  • Samu Palander
  • Anu Latva-Reinikka
  • Ilkka Latomäki
  • Leena Arjanne
  • Merja Kyntäjä
Opiskelijaryhmät
  • MAGRO23
    Agrologi (AMK)
  • MRESTO23
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa raportoida ruoan alkuperän ja reitin maataloustuotannosta kuluttajalle. Hän osaa yhdistää tulevissa opinnoissaan alkutuotannon, elintarviketeollisuuden, kaupan ja ruokapalveluiden prosessien tuntemustaan. Opiskelija osaa myöhemmin opinnoissaan ratkaista oman erityisalueensa kehittämisen ongelmia osana kokonaisuutta ja pystyy toimimaan yhteistyössä ketjun muiden asiantuntijoiden kanssa. Opiskelija osaa nimetä ruokaketjun toiminnassa tapahtuneita muutoksia ja muutosten merkityksiä. Opiskelija pystyy myös nimeämään elintarvikeketjun eri vaiheissa toimivia yrityksiä.

Sisältö

-suomalaisen maataloustuotannon tärkeimmät viljelykasvit ja niiden elintarvikekäyttö sekä laatutekijät
-kotieläintuotannon toimintatapa, merkittävimmät rehut, keskeiset tuotteet sekä näitten tuotteiden tärkeimmät laatutekijät
-merkittävimmät globaalit elintarvikeraaka-aineet ja niiden tuoteominaisuuksia
-leipomo-, meijeri- ja lihateknologiset perusprosessit, raaka-aineen laatu ja sen merkitys tuotantoprosesseille
-ruokapalveluiden tuottamisen toimintatavat, vaikuttavuus yksilölle ja yhteiskunnalle, ruokapalveluihin vaikuttavat laatutekijät ja laatutekijöiden vaikutus hankittaviin elintarvikkeisiin
-ruoka-alan keskeiset toimijat, taloudellinen koko ja työllistävyys Suomessa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa. Itsenäinen tiedonhaku on keskeisessä roolissa

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot online
Tehtävät
Pienryhmätyöskentely
Verkossa oleva materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon laajuus on 134 tuntia, joka sisältää:
- luentoja
- työpajoja
- itsenäistä työskentelyä
- ryhmätyöskentelyä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata kotimaisten peruselintarvikkeiden tuotantoprosesseja maataloudessa ja elintarviketeollisuudessa sekä tyypillisten ruokapalvelujen toimintatapoja. Opiskelija osaa käyttää ruokaketjun eri alojen toiminnan ja niiden rajapintojen kuvailulle keskeistä ammattimaista terminologiaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa huomioida omaan opiskelualaansa liittyvien ruokaketjun muiden toimintojen yhteyksiä. Opiskelija osaa perustasolla vertailla tuotantoprosesseja eri elintarvikkeiden ja tuotanto- ja palvelumuotojen välillä ja antaa esimerkkejä kunkin ruokaketjun osan merkityksestä laadun muodostumisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa kokonaisnäkemyksen ruokaketjun toiminnasta ottaen huomioon tuotannon luonnontieteelliset ja yhteiskunnalliset edellytykset ja tavoitteet ja osaa suunnitella ketjun toimintaa nämä lähtökohdat huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa kotimaisen ruokaketjun ja sen laatuvaatimusten tuntemustaan ja yhdistää ketjuun esimerkkejä globaalien markkinoiden tunnetuista ruoan raaka-aineista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu tehtyihin tehtäviin ja opiskelijan aktiivisuuteen

Hylätty (0)

Opiskelija ei osoita osaamistaan opintojakson tavoitteisiin nähden. Opiskelija ei osallistu aktiivisesti opintojakson aikana tehtävien tekemiseen.

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 09.04.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK)
  • Agrologi (AMK)
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
  • Samu Palander
  • Anu Latva-Reinikka
  • Ilkka Latomäki
  • Leena Arjanne
  • Merja Kyntäjä
Vastuuhenkilö

Merja Kyntäjä

Opiskelijaryhmät
  • RESTO22
    Restonomi (AMK)
  • BIELI22
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • AGRO22A
    Agrologi (AMK)
  • AGRO22B
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa raportoida ruoan alkuperän ja reitin maataloustuotannosta kuluttajalle. Hän osaa yhdistää tulevissa opinnoissaan alkutuotannon, elintarviketeollisuuden, kaupan ja ruokapalveluiden prosessien tuntemustaan. Opiskelija osaa myöhemmin opinnoissaan ratkaista oman erityisalueensa kehittämisen ongelmia osana kokonaisuutta ja pystyy toimimaan yhteistyössä ketjun muiden asiantuntijoiden kanssa. Opiskelija osaa nimetä ruokaketjun toiminnassa tapahtuneita muutoksia ja muutosten merkityksiä. Opiskelija pystyy myös nimeämään elintarvikeketjun eri vaiheissa toimivia yrityksiä.

Sisältö

-suomalaisen maataloustuotannon tärkeimmät viljelykasvit ja niiden elintarvikekäyttö sekä laatutekijät
-kotieläintuotannon toimintatapa, merkittävimmät rehut, keskeiset tuotteet sekä näitten tuotteiden tärkeimmät laatutekijät
-merkittävimmät globaalit elintarvikeraaka-aineet ja niiden tuoteominaisuuksia
-leipomo-, meijeri- ja lihateknologiset perusprosessit, raaka-aineen laatu ja sen merkitys tuotantoprosesseille
-ruokapalveluiden tuottamisen toimintatavat, vaikuttavuus yksilölle ja yhteiskunnalle, ruokapalveluihin vaikuttavat laatutekijät ja laatutekijöiden vaikutus hankittaviin elintarvikkeisiin
-ruoka-alan keskeiset toimijat, taloudellinen koko ja työllistävyys Suomessa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa ja haetaan tietoa itsenäisesti

Opetusmenetelmät

Luennot
Tehtävät
Pienryhmätyöskentely
Verkossa oleva materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon laajuus on 134 tuntia, joka sisältää:
- luentoja
- työpajoja
- itsenäistä työskentelyä
- ryhmätyöskentelyä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata kotimaisten peruselintarvikkeiden tuotantoprosesseja maataloudessa ja elintarviketeollisuudessa sekä tyypillisten ruokapalvelujen toimintatapoja. Opiskelija osaa käyttää ruokaketjun eri alojen toiminnan ja niiden rajapintojen kuvailulle keskeistä ammattimaista terminologiaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa huomioida omaan opiskelualaansa liittyvien ruokaketjun muiden toimintojen yhteyksiä. Opiskelija osaa perustasolla vertailla tuotantoprosesseja eri elintarvikkeiden ja tuotanto- ja palvelumuotojen välillä ja antaa esimerkkejä kunkin ruokaketjun osan merkityksestä laadun muodostumisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa kokonaisnäkemyksen ruokaketjun toiminnasta ottaen huomioon tuotannon luonnontieteelliset ja yhteiskunnalliset edellytykset ja tavoitteet ja osaa suunnitella ketjun toimintaa nämä lähtökohdat huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa kotimaisen ruokaketjun ja sen laatuvaatimusten tuntemustaan ja yhdistää ketjuun esimerkkejä globaalien markkinoiden tunnetuista ruoan raaka-aineista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu tehtyihin tehtäviin ja opiskelijan aktiivisuuteen

Hylätty (0)

Opiskelija ei osoita osaamistaan opintojakson tavoitteisiin nähden. Opiskelija ei osallistu aktiivisesti opintojakson aikana tehtävien tekemiseen.

Ilmoittautumisaika

19.04.2021 - 23.01.2022

Ajoitus

24.01.2022 - 08.04.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Ruoka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
  • Anu Latva-Reinikka
  • Samu Palander
  • Ilkka Latomäki
  • Merja Kyntäjä
Vastuuhenkilö

Ilkka Latomäki

Opiskelijaryhmät
  • RESTO21A
    Restonomi (AMK)
  • AGRO21A
    Agrologi (AMK)
  • BIELI21
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
  • RESTO21
    Restonomi (AMK)
  • BIELI21A
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa raportoida ruoan alkuperän ja reitin maataloustuotannosta kuluttajalle. Hän osaa yhdistää tulevissa opinnoissaan alkutuotannon, elintarviketeollisuuden, kaupan ja ruokapalveluiden prosessien tuntemustaan. Opiskelija osaa myöhemmin opinnoissaan ratkaista oman erityisalueensa kehittämisen ongelmia osana kokonaisuutta ja pystyy toimimaan yhteistyössä ketjun muiden asiantuntijoiden kanssa. Opiskelija osaa nimetä ruokaketjun toiminnassa tapahtuneita muutoksia ja muutosten merkityksiä. Opiskelija pystyy myös nimeämään elintarvikeketjun eri vaiheissa toimivia yrityksiä.

Sisältö

-suomalaisen maataloustuotannon tärkeimmät viljelykasvit ja niiden elintarvikekäyttö sekä laatutekijät
-kotieläintuotannon toimintatapa, merkittävimmät rehut, keskeiset tuotteet sekä näitten tuotteiden tärkeimmät laatutekijät
-merkittävimmät globaalit elintarvikeraaka-aineet ja niiden tuoteominaisuuksia
-leipomo-, meijeri- ja lihateknologiset perusprosessit, raaka-aineen laatu ja sen merkitys tuotantoprosesseille
-ruokapalveluiden tuottamisen toimintatavat, vaikuttavuus yksilölle ja yhteiskunnalle, ruokapalveluihin vaikuttavat laatutekijät ja laatutekijöiden vaikutus hankittaviin elintarvikkeisiin
-ruoka-alan keskeiset toimijat, taloudellinen koko ja työllistävyys Suomessa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa ja etsitään itse

Opetusmenetelmät

Luennot
Tehtävät
Pienryhmätyöskentely
Verkossa oleva materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon laajuus on 134 oh, joka sisältää
- luentoja ja muuta johdettua toimintaa
- työpajoja
- Itseinäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata kotimaisten peruselintarvikkeiden tuotantoprosesseja maataloudessa ja elintarviketeollisuudessa sekä tyypillisten ruokapalvelujen toimintatapoja. Opiskelija osaa käyttää ruokaketjun eri alojen toiminnan ja niiden rajapintojen kuvailulle keskeistä ammattimaista terminologiaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa huomioida omaan opiskelualaansa liittyvien ruokaketjun muiden toimintojen yhteyksiä. Opiskelija osaa perustasolla vertailla tuotantoprosesseja eri elintarvikkeiden ja tuotanto- ja palvelumuotojen välillä ja antaa esimerkkejä kunkin ruokaketjun osan merkityksestä laadun muodostumisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa kokonaisnäkemyksen ruokaketjun toiminnasta ottaen huomioon tuotannon luonnontieteelliset ja yhteiskunnalliset edellytykset ja tavoitteet ja osaa suunnitella ketjun toimintaa nämä lähtökohdat huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa kotimaisen ruokaketjun ja sen laatuvaatimusten tuntemustaan ja yhdistää ketjuun esimerkkejä globaalien markkinoiden tunnetuista ruoan raaka-aineista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu tehtyihin tehtäviin ja opiskelijan aktiivisuuteen

Ilmoittautumisaika

19.04.2021 - 23.01.2022

Ajoitus

24.01.2022 - 08.04.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Ruoka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
  • Anu Latva-Reinikka
  • Samu Palander
  • Ilkka Latomäki
  • Merja Kyntäjä
Vastuuhenkilö

Ilkka Latomäki

Opiskelijaryhmät
  • RESTO21B
    Restonomi (AMK)
  • AGRO21B
    Agrologi (AMK)
  • BIELI21B
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa raportoida ruoan alkuperän ja reitin maataloustuotannosta kuluttajalle. Hän osaa yhdistää tulevissa opinnoissaan alkutuotannon, elintarviketeollisuuden, kaupan ja ruokapalveluiden prosessien tuntemustaan. Opiskelija osaa myöhemmin opinnoissaan ratkaista oman erityisalueensa kehittämisen ongelmia osana kokonaisuutta ja pystyy toimimaan yhteistyössä ketjun muiden asiantuntijoiden kanssa. Opiskelija osaa nimetä ruokaketjun toiminnassa tapahtuneita muutoksia ja muutosten merkityksiä. Opiskelija pystyy myös nimeämään elintarvikeketjun eri vaiheissa toimivia yrityksiä.

Sisältö

-suomalaisen maataloustuotannon tärkeimmät viljelykasvit ja niiden elintarvikekäyttö sekä laatutekijät
-kotieläintuotannon toimintatapa, merkittävimmät rehut, keskeiset tuotteet sekä näitten tuotteiden tärkeimmät laatutekijät
-merkittävimmät globaalit elintarvikeraaka-aineet ja niiden tuoteominaisuuksia
-leipomo-, meijeri- ja lihateknologiset perusprosessit, raaka-aineen laatu ja sen merkitys tuotantoprosesseille
-ruokapalveluiden tuottamisen toimintatavat, vaikuttavuus yksilölle ja yhteiskunnalle, ruokapalveluihin vaikuttavat laatutekijät ja laatutekijöiden vaikutus hankittaviin elintarvikkeisiin
-ruoka-alan keskeiset toimijat, taloudellinen koko ja työllistävyys Suomessa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa ja etsitään itse

Opetusmenetelmät

Luennot
Tehtävät
Pienryhmätyöskentely
Verkossa oleva materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon laajuus on 134 oh, joka sisältää
- luentoja ja muuta johdettua toimintaa
- työpajoja
- Itseinäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata kotimaisten peruselintarvikkeiden tuotantoprosesseja maataloudessa ja elintarviketeollisuudessa sekä tyypillisten ruokapalvelujen toimintatapoja. Opiskelija osaa käyttää ruokaketjun eri alojen toiminnan ja niiden rajapintojen kuvailulle keskeistä ammattimaista terminologiaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa huomioida omaan opiskelualaansa liittyvien ruokaketjun muiden toimintojen yhteyksiä. Opiskelija osaa perustasolla vertailla tuotantoprosesseja eri elintarvikkeiden ja tuotanto- ja palvelumuotojen välillä ja antaa esimerkkejä kunkin ruokaketjun osan merkityksestä laadun muodostumisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa kokonaisnäkemyksen ruokaketjun toiminnasta ottaen huomioon tuotannon luonnontieteelliset ja yhteiskunnalliset edellytykset ja tavoitteet ja osaa suunnitella ketjun toimintaa nämä lähtökohdat huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa kotimaisen ruokaketjun ja sen laatuvaatimusten tuntemustaan ja yhdistää ketjuun esimerkkejä globaalien markkinoiden tunnetuista ruoan raaka-aineista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu tehtyihin tehtäviin ja opiskelijan aktiivisuuteen

Ilmoittautumisaika

19.04.2021 - 30.01.2022

Ajoitus

19.01.2022 - 24.04.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Ruoka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
  • Samu Palander
  • Anu Latva-Reinikka
  • Ilkka Latomäki
  • Merja Kyntäjä
Vastuuhenkilö

Ilkka Latomäki

Opiskelijaryhmät
  • MAGRO22
    Agrologi (AMK)
  • MBIELI22
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, monimuotototeutus
  • MRESTO22
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa raportoida ruoan alkuperän ja reitin maataloustuotannosta kuluttajalle. Hän osaa yhdistää tulevissa opinnoissaan alkutuotannon, elintarviketeollisuuden, kaupan ja ruokapalveluiden prosessien tuntemustaan. Opiskelija osaa myöhemmin opinnoissaan ratkaista oman erityisalueensa kehittämisen ongelmia osana kokonaisuutta ja pystyy toimimaan yhteistyössä ketjun muiden asiantuntijoiden kanssa. Opiskelija osaa nimetä ruokaketjun toiminnassa tapahtuneita muutoksia ja muutosten merkityksiä. Opiskelija pystyy myös nimeämään elintarvikeketjun eri vaiheissa toimivia yrityksiä.

Sisältö

-suomalaisen maataloustuotannon tärkeimmät viljelykasvit ja niiden elintarvikekäyttö sekä laatutekijät
-kotieläintuotannon toimintatapa, merkittävimmät rehut, keskeiset tuotteet sekä näitten tuotteiden tärkeimmät laatutekijät
-merkittävimmät globaalit elintarvikeraaka-aineet ja niiden tuoteominaisuuksia
-leipomo-, meijeri- ja lihateknologiset perusprosessit, raaka-aineen laatu ja sen merkitys tuotantoprosesseille
-ruokapalveluiden tuottamisen toimintatavat, vaikuttavuus yksilölle ja yhteiskunnalle, ruokapalveluihin vaikuttavat laatutekijät ja laatutekijöiden vaikutus hankittaviin elintarvikkeisiin
-ruoka-alan keskeiset toimijat, taloudellinen koko ja työllistävyys Suomessa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa ja etsitään itse

Opetusmenetelmät

Luennot
Tehtävät
Pienryhmätyöskentely
Verkossa oleva materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon laajuus on 134 oh, joka sisältää
- luentoja ja muuta johdettua toimintaa
- työpajoja
- Itseinäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata kotimaisten peruselintarvikkeiden tuotantoprosesseja maataloudessa ja elintarviketeollisuudessa sekä tyypillisten ruokapalvelujen toimintatapoja. Opiskelija osaa käyttää ruokaketjun eri alojen toiminnan ja niiden rajapintojen kuvailulle keskeistä ammattimaista terminologiaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa huomioida omaan opiskelualaansa liittyvien ruokaketjun muiden toimintojen yhteyksiä. Opiskelija osaa perustasolla vertailla tuotantoprosesseja eri elintarvikkeiden ja tuotanto- ja palvelumuotojen välillä ja antaa esimerkkejä kunkin ruokaketjun osan merkityksestä laadun muodostumisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa kokonaisnäkemyksen ruokaketjun toiminnasta ottaen huomioon tuotannon luonnontieteelliset ja yhteiskunnalliset edellytykset ja tavoitteet ja osaa suunnitella ketjun toimintaa nämä lähtökohdat huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa kotimaisen ruokaketjun ja sen laatuvaatimusten tuntemustaan ja yhdistää ketjuun esimerkkejä globaalien markkinoiden tunnetuista ruoan raaka-aineista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu tehtyihin tehtäviin ja opiskelijan aktiivisuuteen