Siirry suoraan sisältöön

Svenska 2Laajuus (2 op)

Tunnus: YE00DT09

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
-osaa oman erityisalansa terminologiaa ja fraseologiaa
-osaa soveltaa yllämainittuja taitojaan käytännön tilanteissa eri työtehtävissään
-osaa hankkia uutta tietoa alaltaan ruotsinkielisistä lähteistä ja soveltaa sitä suullisessa ja kirjallisessa viestinnässään

Sisältö

Oman alan erityisterminologia, alan ammattitekstit
Ammattialan työtehtävät ja työympäristöt
Palvelutilanteet
Alaan liittyvät keskustelut ja suulliset esitykset

Esitietovaatimukset

Svenska 1 -opintojakson (3 op) hyväksytty suoritus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.?

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1/B2.?

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.?

Oppimateriaalit

Jokisalo,T.,& Minni, R. (2006). Flexservice, Svenska för högskolor. Helsinki, Otava.

Lisätiedot

Läsnäolominimi 50 % kontaktitunneista. Valvottu tentti.
Opintojaksoon sisältyy restonomiopiskelijoilla ns. virkaruotsien suorittaminen (virkaruotsit = julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito). Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen asteikolla hyvä (4–5) ja tyydyttävä (1–3).