Varhaiskasvatuksen oppimisympäristötLaajuus (4 op)
Tunnus: BE00CI07
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata oppimisympäristön vaikutuksia lapsen kehitykseen ja oppimiseen. Hän osaa käyttää menetelmiä, jotka auttavat suunnittelemaan ja kehittämään lapsen kehitystä ja oppimista tukevia oppimisympäristöjä. Opiskelija osaa suunnitella pedagogisia tukitoimia oppimisympäristöihin.
Sisältö
- oppimisympäristön käsite, monimuotoiset oppimisympäristöt
- lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen erilaisissa oppimisympäristöissä
- oppimisympäristöjen suunnittelu ja kehittäminen
- pedagogiset tukitoimet oppimisympäristössä
Esitietovaatimukset
Lapsen kehitys- ja oppiminen -opintojakson suorittaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata joitakin oppimisympäristöjen piirteitä. Hän tietää oppimisympäristöjen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata pedagogisia tukitoimia, joita oppimisympäristöissä voidaan käyttää. .
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata oppimisympäristön vaikutuksia lapsen kehitykseen ja oppimiseen. Hän osaa käyttää menetelmiä, joiden avulla voidaan suunnitella oppimisympäristöjä. Opiskelija osaa suunnitella pedagogisia tukitoimia oppimisympäristöihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa analysoida oppimisympäristön vaikutuksia lapsen kehitykseen ja oppimiseen. Hän osaa käyttää menetelmiä, jotka auttavat suunnittelemaan ja kehittämään lapsen kehitystä ja oppimista tukevia oppimisympäristöjä. Opiskelija osaa suunnitella pedagogisia tukitoimia oppimisympäristöihin ja arvioida niiden soveltuvuutta.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 22.02.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 21.05.2023
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
- Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata oppimisympäristön vaikutuksia lapsen kehitykseen ja oppimiseen. Hän osaa käyttää menetelmiä, jotka auttavat suunnittelemaan ja kehittämään lapsen kehitystä ja oppimista tukevia oppimisympäristöjä. Opiskelija osaa suunnitella pedagogisia tukitoimia oppimisympäristöihin.
Sisältö
- oppimisympäristön käsite, monimuotoiset oppimisympäristöt
- lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen erilaisissa oppimisympäristöissä
- oppimisympäristöjen suunnittelu ja kehittäminen
- pedagogiset tukitoimet oppimisympäristössä
Oppimateriaalit
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Lisäksi muu opintojakson Moodlessa esitelty materiaali.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu Moodle-materiaaleja, kirjallisuutta ja muuta lähdemateriaalia hyödyntäen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on neljä (4) opintopistettä eli 108 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata joitakin oppimisympäristöjen piirteitä. Hän tietää oppimisympäristöjen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata pedagogisia tukitoimia, joita oppimisympäristöissä voidaan käyttää. .
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata oppimisympäristön vaikutuksia lapsen kehitykseen ja oppimiseen. Hän osaa käyttää menetelmiä, joiden avulla voidaan suunnitella oppimisympäristöjä. Opiskelija osaa suunnitella pedagogisia tukitoimia oppimisympäristöihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa analysoida oppimisympäristön vaikutuksia lapsen kehitykseen ja oppimiseen. Hän osaa käyttää menetelmiä, jotka auttavat suunnittelemaan ja kehittämään lapsen kehitystä ja oppimista tukevia oppimisympäristöjä. Opiskelija osaa suunnitella pedagogisia tukitoimia oppimisympäristöihin ja arvioida niiden soveltuvuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä varhaiskasvatuksen oppimisympäristön käsitteeseen ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin liittyviä asioita. Hän tunnistaa varhaiskasvatuksen oppimisenalueet. Opiskelija osaa määritellä lapsen osallisuuden merkityksen leikissä ja oppimisessa jossakin määrin. Hän tunnistaa varhaiskasvattajan roolin merkityksen lapsen osallisuuden tukijana varhaiskasvatuksessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää keskeisimmät varhaiskasvatuksen oppimisympäristön käsitteeseen sekä toimintakulttuuriin liittyviä asiat ja osaa kuvata ja selittää niitä käyttäen teoriatietoa. Opiskelija osaa arvioida keskeisiä asioita varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisen kannalta. Hän osaa kuvata varhaiskasvatuksen oppimisen alueet ja osaa perustella niiden merkitystä varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Hän osaa perustella ja arvioida lapsen osallisuuden merkityksen leikissä ja oppimisessa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa arvioida varhaiskasvattajan roolin merkitystä lapsen osallisuuden tukijana varhaiskasvatuksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa laaja-alaisesti analysoida keskeisiä varhaiskasvatuksen oppimisympäristön käsitteeseen ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin liittyviä asioita teoriatiedon avulla. Hän osaa monipuolisesti arvioida keskeisiä asioita varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisen kannalta.
Opiskelija osaa pohtien tarkastella varhaiskasvatuksen oppimisen alueita ja osaa laaja-alaisesti selittää niiden merkitystä varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Opiskelija osaa selittää ja analysoida lapsen osallisuuden merkityksen leikissä ja oppimisessa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä. Opiskelijalla on kyky arvioida monipuolisesti varhaiskasvattajan roolin merkitystä lapsen osallisuuden tukijana varhaiskasvatuksessa.
Esitietovaatimukset
Lapsen kehitys- ja oppiminen -opintojakson suorittaminen