Siirry suoraan sisältöön

Pienryhmätoiminta ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessaLaajuus (3 op)

Tunnus: BE00CG22

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 12.05.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • MSOS24K
    Sosionomi (AMK), Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 12.05.2024

Ajoitus

02.12.2024 - 30.05.2025

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS23C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23B
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Itsenäisten tehtävien arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 28.04.2024

Ajoitus

29.04.2024 - 31.12.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS23A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana ja pakollinen palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Itsenäisten tehtävien arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 17.05.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • MSOS23K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Itsenäisten tehtävien arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

01.11.2023 - 31.07.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS22C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS22B
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Itsenäisten tehtävien arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

01.11.2023 - 22.03.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS22C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS22B
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana ja palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Itsenäisten tehtävien arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 08.12.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Opintoasiainpalvelut

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
  • MSOS22SV
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Itsenäisten tehtävien arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

24.04.2023 - 10.11.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS22A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.05.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 19.05.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
  • Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
  • SOS21B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.05.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 17.05.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
  • Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.05.2022

Ajoitus

01.11.2022 - 30.05.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
  • Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
  • SOS21B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.05.2022

Ajoitus

02.05.2022 - 18.11.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
  • SOS21A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

05.05.2021 - 09.05.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
  • SOS20B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS20C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.

Ilmoittautumisaika

05.05.2021 - 09.05.2021

Ajoitus

13.12.2021 - 30.04.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
  • MSOS21K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.

Sisältö

- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.