Pienryhmätoiminta ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessaLaajuus (3 op)
Tunnus: BE00CG22
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
MSOS24KSosionomi (AMK), Monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
02.12.2024 - 30.05.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
SOS23CSosionomi (AMK)
-
SOS23BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Itsenäisten tehtävien arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 28.04.2024
Ajoitus
29.04.2024 - 31.12.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
SOS23ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana ja pakollinen palauteseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Itsenäisten tehtävien arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.05.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
MSOS23KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Itsenäisten tehtävien arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
01.11.2023 - 22.03.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana ja palauteseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Itsenäisten tehtävien arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
01.11.2023 - 31.07.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Itsenäisten tehtävien arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
02.10.2023 - 08.12.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
-
MSOS22SVSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Itsenäisten tehtävien arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
24.04.2023 - 10.11.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
SOS22ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 05.05.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
- Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
-
SOS21BSosionomi (AMK)
-
SOS21CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 05.05.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 17.05.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
- Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
-
MSOS22KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 05.05.2022
Ajoitus
01.11.2022 - 30.05.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
- Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
-
SOS21BSosionomi (AMK)
-
SOS21CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 05.05.2022
Ajoitus
02.05.2022 - 18.11.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
-
SOS21ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
05.05.2021 - 09.05.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
-
SOS20BSosionomi (AMK)
-
SOS20CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.
Ilmoittautumisaika
05.05.2021 - 09.05.2021
Ajoitus
13.12.2021 - 30.04.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
-
MSOS21KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon kulttuurien moninaisuuden. Hän tietää kestävän kehityksen toteuttamistapoja ja osaa huomioida niitä toiminnassaan. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään, yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu.
Sisältö
- pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- havainnointi varhaispedagogiikassa
- pedagoginen dokumentointi
- pienryhmätoiminta varhaiskasvatuksessa
- yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
- monikulttuurisuus
- kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen ohjauskokemuksia hyödyntäen
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus. Lisäksi opiskelijan valitsema kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Orientaatio, itsenäiset oppimistehtävät pedagogisen harjoittelujakson aikana, palauteseminaari.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta. Opintojakso suoritetaan pedagogisen harjoittelun aikana. Opintojaksolla toteutetaan Living lab-menetelmää, jossa toimitaan aidossa työelämäympäristössä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille ohjatusti. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan ohjatusti. Hän tietää joitakin lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä. Opiskelija tietää joitakin pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita. Hän tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja varhaiskasvatustoiminnan yhteyksiä ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan. Hän tietää lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja huomioi niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija tietää pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita ja osaa huomioida niitä omassa toiminnassaan. Hän tietää kestävän kehityksen toimintatapoja ja ymmärtää varhaiskasvatustoiminnan integraation merkityksen ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista varhaispedagogista pienryhmätoimintaa lapsille sekä arvioida sitä. Opiskelija osaa havainnoida lasta ja lapsiryhmää sensitiivisesti sekä dokumentoida havaintojaan monipuolisesti. Hän osaa analysoida lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä ja soveltaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti. Opiskelija on sisäistänyt pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet, hän osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan monipuolisesti. Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen toimintatapoja ja edistää varhaiskasvatustoiminnan integraatiota ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.