Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityöLaajuus (4 op)
Tunnus: BE00DC31
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman käsitteet ja näiden merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisöissä tehtävän yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa määritellä ja vertailla yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä ja osaa perustella niiden käyttöä sosiaalityön toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa määritellä ja arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisösosiaalityön menetelmiä soveltaen.
Sisältö
- yhteisön, toimijuuden, osallisuuden ja sosiaalisen pääoman käsitteet
- yhteisösosiaalityö, sosiaalipedagoginen aktivoiminen
- valtaistava ja voimaannuttava näkökulma
- Ekososiaalinen sosiaalityö
- kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
-
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa nimetä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tunnistaa yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisösosiaalityön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teoriat. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisösosiaalityöntyön menetelmiä. Hän osaa valita yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä yhteisön tarpeiden mukaisesti. Opiskelija tietää yhteisösosiaalityön menetelmiä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustellen analysoida kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa arvioiden vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teoriat. Opiskelija osaa perustellen arvioida ja analysoida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisösosiaalityön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja analysoida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä ja niiden tarpeita sekä tietää niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 14.03.2025
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
-
MSOS23KSosionomi (AMK)
-
SOS23ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman käsitteet ja näiden merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisöissä tehtävän yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa määritellä ja vertailla yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä ja osaa perustella niiden käyttöä sosiaalityön toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa määritellä ja arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisösosiaalityön menetelmiä soveltaen.
Sisältö
- yhteisön, toimijuuden, osallisuuden ja sosiaalisen pääoman käsitteet
- yhteisösosiaalityö, sosiaalipedagoginen aktivoiminen
- valtaistava ja voimaannuttava näkökulma
- Ekososiaalinen sosiaalityö
- kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
-
Oppimateriaalit
Suomeksi
-Sosiaalipedagogiikka (2019). Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Nivala, Elina & Sanna Ryynänen (toim.). Gaudeamus. TAI UUDEMPI 2023.
-Yhteisöt ja sosiaalityö - Kansalaisen vai asiakkaan asialla? (2016). Roivainen, Nylund, Korkiamäki & Raitakari (toim.) PS-kustannus.
-Väyrynen, Kostamo-Pääkkö, Ojaniemi& Arnkil (2017): Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. Unipress. 3. painos
-Kananoja, Aulikki (2017). Kansalaistoiminta osana sosiaalipolitiikkaa. Teoksessa: Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, Lähteinen & Marjamäki (toim.). Tietosanoma. Helsinki. (Luku 5).
-Lisäksi muu mahdollinen opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus.
Sis: pienryhmätehtävät, luennot, yhteisölliset tuntialustukset, tutustumiskäynnit mahdollisuuksien mukaan, teoriaan liittyvä tehtävä sekä opintojakson kokonaisuuteen liittyvä soveltava tehtävä. Opintojaksolla käytetään Moodle-alustaa oppimistehtävissä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opintokäynti toimipisteeseen mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa opinnollistamalla tai Living Labin toiminnassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 tuntia, sisältäen kontaktiopetusta, mahdollisen opintokäynnin, verkko- ja ryhmätyöskentelyä, tuntien avauksen suunnittelun, itsenäisen ja opintojakson kokoavan lopputehtävän.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa nimetä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tunnistaa yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisösosiaalityön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teoriat. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisösosiaalityöntyön menetelmiä. Hän osaa valita yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä yhteisön tarpeiden mukaisesti. Opiskelija tietää yhteisösosiaalityön menetelmiä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustellen analysoida kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa arvioiden vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teoriat. Opiskelija osaa perustellen arvioida ja analysoida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisösosiaalityön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja analysoida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä ja niiden tarpeita sekä tietää niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu aktiiviseen opintojakson suorittamiseen ja osallisuuteen, opintokäyntiraporttiin sekä lopputehtävän hyväksyttyyn suorittamiseen.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.10.2024
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 32
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman käsitteet ja näiden merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisöissä tehtävän yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa määritellä ja vertailla yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä ja osaa perustella niiden käyttöä sosiaalityön toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa määritellä ja arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisösosiaalityön menetelmiä soveltaen.
Sisältö
- yhteisön, toimijuuden, osallisuuden ja sosiaalisen pääoman käsitteet
- yhteisösosiaalityö, sosiaalipedagoginen aktivoiminen
- valtaistava ja voimaannuttava näkökulma
- Ekososiaalinen sosiaalityö
- kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
-
Oppimateriaalit
Suomeksi
-Sosiaalipedagogiikka (2019). Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Nivala, Elina & Sanna Ryynänen (toim.). Gaudeamus. TAI UUDEMPI 2023.
-Yhteisöt ja sosiaalityö - Kansalaisen vai asiakkaan asialla? (2016). Roivainen, Nylund, Korkiamäki & Raitakari (toim.) PS-kustannus.
-Väyrynen, Kostamo-Pääkkö, Ojaniemi& Arnkil (2017): Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. Unipress. 3. painos
-Kananoja, Aulikki (2017). Kansalaistoiminta osana sosiaalipolitiikkaa. Teoksessa: Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, Lähteinen & Marjamäki (toim.). Tietosanoma. Helsinki. (Luku 5).
-Lisäksi muu mahdollinen opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus.
Sis: pienryhmätehtävät, luennot, yhteisölliset tuntialustukset, tutustumiskäynnit mahdollisuuksien mukaan, teoriaan liittyvä tehtävä sekä opintojakson kokonaisuuteen liittyvä soveltava tehtävä. Opintojaksolla käytetään Moodle-alustaa oppimistehtävissä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opintokäynti toimipisteeseen mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa opinnollistamalla tai Living Labin toiminnassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 tuntia, sisältäen kontaktiopetusta, mahdollisen opintokäynnin, verkko- ja ryhmätyöskentelyä, tuntien avauksen suunnittelun, itsenäisen ja opintojakson kokoavan lopputehtävän.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa nimetä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tunnistaa yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisösosiaalityön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teoriat. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisösosiaalityöntyön menetelmiä. Hän osaa valita yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä yhteisön tarpeiden mukaisesti. Opiskelija tietää yhteisösosiaalityön menetelmiä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustellen analysoida kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa arvioiden vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teoriat. Opiskelija osaa perustellen arvioida ja analysoida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisösosiaalityön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja analysoida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä ja niiden tarpeita sekä tietää niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu aktiiviseen opintojakson suorittamiseen ja osallisuuteen, opintokäyntiraporttiin sekä lopputehtävän hyväksyttyyn suorittamiseen.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 08.03.2024
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
-
MSOS22SVSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman käsitteet ja näiden merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisöissä tehtävän yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa määritellä ja vertailla yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä ja osaa perustella niiden käyttöä sosiaalityön toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa määritellä ja arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisösosiaalityön menetelmiä soveltaen.
Sisältö
- yhteisön, toimijuuden, osallisuuden ja sosiaalisen pääoman käsitteet
- yhteisösosiaalityö, sosiaalipedagoginen aktivoiminen
- valtaistava ja voimaannuttava näkökulma
- Ekososiaalinen sosiaalityö
- kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
-
Oppimateriaalit
-Sosiaalipedagogiikka (2019). Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Nivala, Elina & Sanna Ryynänen (toim.). Gaudeamus.
-Yhteisöt ja sosiaalityö - Kansalaisen vai asiakkaan asialla? (2016). Roivainen, Nylund, Korkiamäki & Raitakari (toim.) PS-kustannus.
-Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä (2013). Laitinen & Niskala (toim.). Vastapaino.
-Väyrynen, Kostamo-Pääkkö, Ojaniemi& Arnkil (2017): Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. Unipress. 3. painos
-Kananoja, Aulikki (2017). Kansalaistoiminta osana sosiaalipolitiikkaa. Teoksessa: Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, Lähteinen & Marjamäki (toim.). Tietosanoma. Helsinki. (Luku 5).
-Lisäksi muu mahdollinen opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Pääosin itsenäistä verkko-opiskelua. Kontaktiviikolla 10 lähiopetusta ja lopputehtävä pienryhmissä. Lisäksi tutustumiskäyntejä, ryhmätöitä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa nimetä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tunnistaa yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisösosiaalityön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teoriat. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisösosiaalityöntyön menetelmiä. Hän osaa valita yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä yhteisön tarpeiden mukaisesti. Opiskelija tietää yhteisösosiaalityön menetelmiä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustellen analysoida kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa arvioiden vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teoriat. Opiskelija osaa perustellen arvioida ja analysoida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisösosiaalityön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja analysoida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä ja niiden tarpeita sekä tietää niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö