Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö (4 op)

Toteutuksen tunnus: BE00DC31-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 12.05.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.10.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 32

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Pia-Christine Sainio

Opiskelijaryhmät

  • SOS22C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS22B
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman käsitteet ja näiden merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisöissä tehtävän yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa määritellä ja vertailla yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä ja osaa perustella niiden käyttöä sosiaalityön toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa määritellä ja arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisösosiaalityön menetelmiä soveltaen.

Sisältö

- yhteisön, toimijuuden, osallisuuden ja sosiaalisen pääoman käsitteet
- yhteisösosiaalityö, sosiaalipedagoginen aktivoiminen
- valtaistava ja voimaannuttava näkökulma
- Ekososiaalinen sosiaalityö
- kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
-

Oppimateriaalit

Suomeksi
-Sosiaalipedagogiikka (2019). Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Nivala, Elina & Sanna Ryynänen (toim.). Gaudeamus. TAI UUDEMPI 2023.
-Yhteisöt ja sosiaalityö - Kansalaisen vai asiakkaan asialla? (2016). Roivainen, Nylund, Korkiamäki & Raitakari (toim.) PS-kustannus.
-Väyrynen, Kostamo-Pääkkö, Ojaniemi& Arnkil (2017): Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. Unipress. 3. painos
-Kananoja, Aulikki (2017). Kansalaistoiminta osana sosiaalipolitiikkaa. Teoksessa: Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, Lähteinen & Marjamäki (toim.). Tietosanoma. Helsinki. (Luku 5).
-Lisäksi muu mahdollinen opettajan ilmoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus.
Sis: pienryhmätehtävät, luennot, yhteisölliset tuntialustukset, tutustumiskäynnit mahdollisuuksien mukaan, teoriaan liittyvä tehtävä sekä opintojakson kokonaisuuteen liittyvä soveltava tehtävä. Opintojaksolla käytetään Moodle-alustaa oppimistehtävissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opintokäynti toimipisteeseen mahdollisuuksien mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa opinnollistamalla tai Living Labin toiminnassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

108 tuntia, sisältäen kontaktiopetusta, mahdollisen opintokäynnin, verkko- ja ryhmätyöskentelyä, tuntien avauksen suunnittelun, itsenäisen ja opintojakson kokoavan lopputehtävän.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa nimetä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tunnistaa yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisösosiaalityön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa arvioida kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teoriat. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisösosiaalityöntyön menetelmiä. Hän osaa valita yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä yhteisön tarpeiden mukaisesti. Opiskelija tietää yhteisösosiaalityön menetelmiä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa perustellen analysoida kansalaisten toimijuuden, osallisuuden, valtaistamisen ja valtaistumisen sekä sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa arvioiden vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teoriat. Opiskelija osaa perustellen arvioida ja analysoida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisösosiaalityön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja analysoida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityössä käytettäviä menetelmiä ja niiden tarpeita sekä tietää niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu aktiiviseen opintojakson suorittamiseen ja osallisuuteen, opintokäyntiraporttiin sekä lopputehtävän hyväksyttyyn suorittamiseen.

Esitietovaatimukset

tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö