MarkkinointiLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: KC00CC49
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Vastuuhenkilö
- Helena Myllymäki
Osaamistavoitteet
Opiskelija tutustuu kuluttajamarkkinoinnin peruskäsitteisiin ja oppii ymmärtämään markkinoinnin osana yrityksen liiketoimintaa. Opiskelija tunnistaa asiakassuuntaisen markkinoinnin käsitteet ja mallit, erilaisia markkinointistrategioita ja löytää keinoja niiden operatiiviseen toteuttamiseen. Opiskelija sisäistää asiakaskeskeisen markkinoinnin kriittiseksi menestystekijäksi.
Sisältö
- markkinoinnin toimintaympäristö ja toimintamuodot
- asiakaskeskeinen markkinointi, segmentointi ja yksilömarkkinointi
- sisäinen markkinointi ja markkinoinnin organisointi: rakenne ja resurssit
- markkinoinnin kilpailukeinot
- palvelutalouden uusi kilpailu ja asiakkuuden hallinta
- viestinnän rooli markkinoinninssa ja palvelukulttuuri
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2: Opiskelija osaa osaamistavoitteissa esitettyjen asioiden keskeiset seikat ja osaa nimetä sekä esittää ne. Asioiden tarkastelu on pintapuolista. Teorian ja käytännön yhteyttä ei ole ymmärretty selkeästi. Joko teoriaa tai käytäntöä on käsitelty suppeasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4: Opiskelija osaa osaamistavoitteissa esitettyjen asioiden perusteet kattavasti ja osaa yhdistellä sekä esitellä niitä. Opiskelijan toiminta osoittaa kokonaisuuksien hallintaa ja hän osaa selittää opintojakson sisältöön kuuluvat seikat. Asioiden tarkastelu on pintapuolista ja melko laajaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5: Opiskelija osaa osaamistavoitteissa esitetyt asiat laaja-alaisesti ja osaa yhdistellä niitä monipuolisesti toisiinsa sekä perustella ja arvioida toimintaansa ja päätelmiään. Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja tehdä johtopäätöksiä sekä löytää ratkaisuja uusissa tilanteissa. Jokaiseen osa-alueeseen on paneuduttu huolellisesti. Asioiden käytännön tarkastelu on erittäin hyvää, asiat nähdään laajasti. Asioihin on tutustuttu syvällisesti ja oma pohdinta on runsasta.
Oppimateriaalit
Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Lahtinen & Isoviita: Asiakaspalvelun ja markkinoinnin perusteet
Grönroos: Palveluiden johtaminen ja markkinointi