Siirry suoraan sisältöön

NuortenkirjastotyöLaajuus (5 op)

Tunnus: 4A00CW77

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kertoa nuortenkirjastotoiminnan kansalliset ja kansainväliset tavoitteet. Hänellä on yleiskuva kotimaisen nuortenkirjastotoiminnan kehityksestä ja nykytilanteesta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hänellä on käsitys nuortenosaston aineistoista. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita nuortenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä nuortenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot ja hän osaa analysoida moniammatillisen yhteistyön merkitystä nuortenkirjastotyössä.

Sisältö

nuortenkirjastotyön kansalliset ja kansainväliset tavoitteet sekä kehittäminen alueellisesti ja valtakunnallisesti
nuortenkirjaston kokoelmat ja aineistot
nuortenkirjastotoiminnan työmuotoja
Nuoret ja nuoret aikuiset asiakkaina ja yhteistyökumppaneina ja osallistaminen palvelujen suunnitteluun ja toteuttamiseen
Moniammatillinen yhteistyö ja nuortenkirjastotoiminnan yhteistyötahot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa kertoa nuortenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja hän osaa kertoa moniammatillisesta yhteistyöstä nuorten ja nuorten aikuisten parissa. Hän osaa toteuttaa joitakin nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Opiskelija osaa nimetä menetelmiä, joilla nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida nuortenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä nuortenosaston aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä, joilla nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida nuortenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja nuorille suunnattuja palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä nuortenosaston aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida moniammatillista yhteistyötä ja toimintaa eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää uusia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Sari Mäkinen-Laitila
Opiskelijaryhmät
  • KITI22
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa kertoa nuortenkirjastotoiminnan kansalliset ja kansainväliset tavoitteet. Hänellä on yleiskuva kotimaisen nuortenkirjastotoiminnan kehityksestä ja nykytilanteesta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hänellä on käsitys nuortenosaston aineistoista. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita nuortenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä nuortenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot ja hän osaa analysoida moniammatillisen yhteistyön merkitystä nuortenkirjastotyössä.

Sisältö

nuortenkirjastotyön kansalliset ja kansainväliset tavoitteet sekä kehittäminen alueellisesti ja valtakunnallisesti
nuortenkirjaston kokoelmat ja aineistot
nuortenkirjastotoiminnan työmuotoja
Nuoret ja nuoret aikuiset asiakkaina ja yhteistyökumppaneina ja osallistaminen palvelujen suunnitteluun ja toteuttamiseen
Moniammatillinen yhteistyö ja nuortenkirjastotoiminnan yhteistyötahot

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Teoriatunnit, ryhmätehtävät, yksilötehtävät, käytännön harjoittelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Nuortenkirjastotyön harjoittelu kirjaston nuortenpalveluissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaiskuormitus 135 h, mistä 40 h ajoitettua verkko-opetusta ja 95 h itsenäistä työskentelyä, harjoittelua ja ryhmätyöskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa kertoa nuortenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja hän osaa kertoa moniammatillisesta yhteistyöstä nuorten ja nuorten aikuisten parissa. Hän osaa toteuttaa joitakin nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Opiskelija osaa nimetä menetelmiä, joilla nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida nuortenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä nuortenosaston aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä, joilla nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida nuortenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja nuorille suunnattuja palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä nuortenosaston aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida moniammatillista yhteistyötä ja toimintaa eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää uusia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan tehtävien ja aktiivisuuden perusteella.