Kulttuuri yhteiskunnassaLaajuus (2 op)
Tunnus: 2B00BP17
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee taiteen kentän keskeiset toimijat ja kulttuurituottajan aseman taiteen kentässä
Opiskelija hahmottaa kulttuurihallinnon rakenteet ja niiden roolin päätöksenteossa
Opiskelija osaa analysoida kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Sisältö
· Kulttuurihallinnon rakenteet
· Kulttuurituottajan rooli eri taiteen lajeissa
· Kulttuurin rooli yhteiskunnassa elinvoiman ja hyvinvoinnin näkökulmasta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteet
Opiskelija tunnistaa joitain kulttuurituottajan toimenkuvia eri taiteen lajeissa
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista
Opiskelija tunnistaa keskeiset kulttuurituottajan tehtät eri taiteen lajien parissa
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija tuntee kulttuurituottajan erilaisia ammattikuvia taiteen kentässä kiitettävästi ja kykenee hahmottamaan myös uusia työnkuvia taiteen kentässä
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa.
Oppimateriaalit
Kulttuuripolitiikan strategia 2021-25 (OKM 2020)
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Jussi Kareinen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
-
KUTU23Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija tuntee taiteen kentän keskeiset toimijat ja kulttuurituottajan aseman taiteen kentässä
Opiskelija hahmottaa kulttuurihallinnon rakenteet ja niiden roolin päätöksenteossa
Opiskelija osaa analysoida kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Sisältö
· Kulttuurihallinnon rakenteet
· Kulttuurituottajan rooli eri taiteen lajeissa
· Kulttuurin rooli yhteiskunnassa elinvoiman ja hyvinvoinnin näkökulmasta
Oppimateriaalit
Kulttuuripolitiikan strategia 2021-25 (OKM 2020)
Opetusmenetelmät
luennot
pienryhmätyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktia = 15 h
Itsenäinen työskentely= 15 h
Ryhmätyöskentely= 22 h
Total: 52 h
Lisätietoja opiskelijoille
jussi.kareinen@seamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteet
Opiskelija tunnistaa joitain kulttuurituottajan toimenkuvia eri taiteen lajeissa
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista
Opiskelija tunnistaa keskeiset kulttuurituottajan tehtät eri taiteen lajien parissa
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija tuntee kulttuurituottajan erilaisia ammattikuvia taiteen kentässä kiitettävästi ja kykenee hahmottamaan myös uusia työnkuvia taiteen kentässä
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A. Kulttuurihallinnon rakenteet (1 op.)
- valtio
- maakunta
- kunta
- kulttuuripolitiikan strategia 2025
- Suomen kulttuuripolitiikan kolme kehitysvaihetta
B. Kulttuurin merkitys yhteiskunnassa (1 op.)
B1. Ryhmätyö (0,75 op.)
Opiskelijat arvotaan kolmen hengen ryhmiin. Ryhmät valitsevat aiheen, ja tutustuvat siihen eri lähteiden kautta. Learning café -tunneille ryhmät valmistavat n. 15-20 minuutin mittaisen alustuksen aiheesta, jonka jälkeen presentoiva ryhmä johtaa keskustelua aiheesta 20-30 minuutin verran. Keskustelussa voi ja saa hyödyntää erilaisia sovelluksia (jamboard yms.), jotta moniäänisyys toteutuisi parhaalla mahdollisella tavalla.
Learning café:n pedagogiset tavoitteet:
1. Muut osallistujat tuottavat tutkimaanne aiheeseen / ilmiöön uutta ja tuoretta näkökulmaa, ehkä jopa vallitsevaa hegemoniaa kyseenalaistavaa näkemystä.
2. Jokainen saa oppimiskokemuksen moderoinnista
Ryhmätyöstä kootaan kirjallinen esitys SeAMK:n kirjallisten töiden ohjetta noudattaen (löytyy intrasta). Työhön tulee merkitä myös käytetyt lähteet (väh. viisi kpl). Työn viimeinen palautuspäivä on 28.2.2024. Työn laajuus on vähintään kuusi sivua.
Kirjallisen työn pedagogiset tavoitteet:
1. Asiatekstin harjoitteleminen
2. Ryhmälähtöisen kirjoittamisen harjoitteleminen.
3. Valmistaa opinnäyteprosessiin
Ryhmätyö arvioidaan asteikolla 1-5, ja siitä saa palautteen ohjaavalta opettajalta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta.
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Opiskelija kykenee hankkimaan taustatietoa ilmiöistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa ja osallistuu muiden ryhmätöiden kommentointiin.
Opiskelija osaa hankkia ja analysoida kriittisesti kulttuuria käsittelevää tietoa sekä ajatella ja argumentoida sitä vastuullisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta, sekä niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa ja osallistuu muiden ryhmätöiden kommentointiin aktiivisesti.
Opiskelija kykenee monitasoiseen dialogiin kirjallisuuden, ajankohtaisten huomioiden ja oman ajattelunsa perusteella. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida kriittisesti kulttuuria käsittelevää tietoa sekä kykenee johtamaan arvopohjaista keskustelua.
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
-
KUTU22Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija tuntee taiteen kentän keskeiset toimijat ja kulttuurituottajan aseman taiteen kentässä
Opiskelija hahmottaa kulttuurihallinnon rakenteet ja niiden roolin päätöksenteossa
Opiskelija osaa analysoida kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Sisältö
· Kulttuurihallinnon rakenteet
· Kulttuurituottajan rooli eri taiteen lajeissa
· Kulttuurin rooli yhteiskunnassa elinvoiman ja hyvinvoinnin näkökulmasta
Aika ja paikka
Tammi-helmikuu 2024 lähiopetuksena Framilla (tarkemmat luokkatiedot löytyvät lukurjärjestyksestä)
Oppimateriaalit
OKM:n Kulttuuripolitiikan strategia 2025
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79811/okm20.pdf
Opetusmenetelmät
Kolme luentokertaa, jonka jälkeen tentti (Kulttuurihallinnon osuus 1 op)
Kirjallinen harjoitustyö, joka tehdään kolmen hengen ryhmänä. Harjoitustyöhön kuuluu aiheen alustus oppintunnilla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
26.1. Forms-alustalla tentti kulttuurihallinnon osuudesta.
Mahdollisesta uusinnasta sovittava opettajan kanssa erikseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktia = 18 h
Itsenäinen työskentely= 10 h
Ryhmätyöskentely= 24 h
ajalla 12.1.-23.2.2024
Lisätietoja opiskelijoille
jussi.kareinen@seamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteet
Opiskelija tunnistaa joitain kulttuurituottajan toimenkuvia eri taiteen lajeissa
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista
Opiskelija tunnistaa keskeiset kulttuurituottajan tehtät eri taiteen lajien parissa
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija tuntee kulttuurituottajan erilaisia ammattikuvia taiteen kentässä kiitettävästi ja kykenee hahmottamaan myös uusia työnkuvia taiteen kentässä
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kulttuurihallinnon tentti 45%
Kulttuurin merkitys yhteiskunnassa kirjallinen harjoitustyö ja alustus 45%
Tuntiaktiivisuus 10%
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta.
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Opiskelija kykenee hankkimaan taustatietoa ilmiöistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa ja osallistuu muiden ryhmätöiden kommentointiin.
Opiskelija osaa hankkia ja analysoida kriittisesti kulttuuria käsittelevää tietoa sekä ajatella ja argumentoida sitä vastuullisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta, sekä niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa ja osallistuu muiden ryhmätöiden kommentointiin aktiivisesti.
Opiskelija kykenee monitasoiseen dialogiin kirjallisuuden, ajankohtaisten huomioiden ja oman ajattelunsa perusteella. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida kriittisesti kulttuuria käsittelevää tietoa sekä kykenee johtamaan arvopohjaista keskustelua.
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 26.02.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
-
KUTU21Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija tuntee taiteen kentän keskeiset toimijat ja kulttuurituottajan aseman taiteen kentässä
Opiskelija hahmottaa kulttuurihallinnon rakenteet ja niiden roolin päätöksenteossa
Opiskelija osaa analysoida kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Sisältö
· Kulttuurihallinnon rakenteet
· Kulttuurituottajan rooli eri taiteen lajeissa
· Kulttuurin rooli yhteiskunnassa elinvoiman ja hyvinvoinnin näkökulmasta
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteet
Opiskelija tunnistaa joitain kulttuurituottajan toimenkuvia eri taiteen lajeissa
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista
Opiskelija tunnistaa keskeiset kulttuurituottajan tehtät eri taiteen lajien parissa
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija tuntee kulttuurituottajan erilaisia ammattikuvia taiteen kentässä kiitettävästi ja kykenee hahmottamaan myös uusia työnkuvia taiteen kentässä
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa.
Ilmoittautumisaika
15.10.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 20.03.2022
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
-
KUTU20Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija tuntee taiteen kentän keskeiset toimijat ja kulttuurituottajan aseman taiteen kentässä
Opiskelija hahmottaa kulttuurihallinnon rakenteet ja niiden roolin päätöksenteossa
Opiskelija osaa analysoida kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Sisältö
· Kulttuurihallinnon rakenteet
· Kulttuurituottajan rooli eri taiteen lajeissa
· Kulttuurin rooli yhteiskunnassa elinvoiman ja hyvinvoinnin näkökulmasta
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteet
Opiskelija tunnistaa joitain kulttuurituottajan toimenkuvia eri taiteen lajeissa
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista
Opiskelija tunnistaa keskeiset kulttuurituottajan tehtät eri taiteen lajien parissa
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija tuntee kulttuurituottajan erilaisia ammattikuvia taiteen kentässä kiitettävästi ja kykenee hahmottamaan myös uusia työnkuvia taiteen kentässä
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa.