Asiakaslähtöisyys kehittämisessä nonstop (5op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-YZ00CL08-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 31.03.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 20.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Ohjauswebinaarit, jotka toteutuvat Zoomissa. Kaikki opintojakson ohjauswebinaarit ovat vapaaehtoisia. Niissä käsitellään opintojakson teemoja ja saadaan ohjausta tehtävien tekemiseen opiskelijalähtöisesti.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Opintojakso
- C-02504-YZ00CL08
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Ohjauswebinaarit kevätlukukauden 2026 aikana kahden viikon välein. Opintojakson voi suorittaa omaan tahtiin. Kaikista luennoista on tallenteet.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi sinulla on kyky ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa, hallitset asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osaat soveltaa niitä omalla toimialallasi. Tunnistat asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä. Opintojakosn jälkeen sinulla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Osaat arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä. Opintojakson osaamiset: - Eettisyys - Oppimaan oppiminen - Ennakoiva kehittäminen
Sisältö
Huom! Opintojakso on tarkoitettu vain hyvinvointialojen ammattilaisille tai opiskelijoille. Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä (Muotoiluajattelu, design thinking) 1 op Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä: Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu 2 op Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op
Aika ja paikka
Ohjauswebinaarit, jotka toteutuvat Zoomissa. Kaikki opintojakson ohjauswebinaarit ovat vapaaehtoisia. Niissä käsitellään opintojakson teemoja ja saadaan ohjausta tehtävien tekemiseen opiskelijalähtöisesti.
Oppimateriaalit
Huom. Kirjoja käytetään opiskelussa soveltuvin osin ja tarvepohjaisesti. Hassi, L., Maila, R., & Paju, S. (2015). Kehitä kokeillen: Organisaation käsikirja. Talentum Pro. Hujala, A., & Taskinen, H. (2020). Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press. Koivisto, M., Säynäjäkangas, J., & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent. Pakarinen, A., & Pakarinen, A. (2023). Design thinking in healthcare: From problem to innovative solutions (1st ed. 2023.). Springer Nature Switzerland AG. https://doi.org/10.1007/978-3-031-24510-7 Poskela, J., Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H-M. 2015. Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoministeriön juklaisuja 67/2015. Saarijärvi, H., & Puustinen, P. (2020). Strategiana asiakaskokemus: Miksi, mitä, miten? Docendo. Stickdorn, M., & Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design in the real world : a practitioner's handbook (First edition.). O'Reilly Media, Inc. + muu opintojaksolla ilmoitettu aineisto.
Opetusmenetelmät
Luentotallenteet Ohjauswebinaarit Itsenäinen opiskelu Tehtävien työstäminen yksilönä ja ryhmässä Itsearviointi Reflektio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla toimitaan tutkintosäännön mukaisin periaattein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tule mukaan kehittämään omaa osaamistasi sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakaslähtöisenä kehittäjänä. Opintojakso tarjoaa sinulle monipuolisia työkaluja ja osaamista, joiden avulla viet kehittämisosaamisesi uudelle tasolle. Opintojakso on sopivan haastava, ajankohtainen ja kiinnostava kokonaisuus lisättäväksi sote-alan asiakaslähtöisen kehittäjän työkalupakkiisi. Opintojakson aikana pääset myös vahvistamaan tekoälyn lukutaitoasi ja saat osaamista siitä, miten tekoäly voi auttaa sinua asiakaslähtöisenä kehittäjänä. Opintojakson sisältö: Asiakaslähtöinen ajattelutapa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä 1 op Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä sote-palveluissa 2 op Asiakaskokemus ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 1 op Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op
Esitietovaatimukset
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto tai vastaava.