Palvelumuotoilun johtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-YH00CL78-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2025 - 10.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 15.09.2025 - 19.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 1. 18.9. 16.30-18.30 Johdatus Palvelumuotoiluun, Palvelumuotoilun perusteet, tehtävä vaihe 1 2. 9.10. 16.30-18.30 Palvelumuotoilu, caset (ohjaus?) 3. 30.10. 16.30-18.30 Esitykset vaihe 1, Palvelumuotoiluprojektin johtaminen, tehtävänanto vaihe 2 4. 13.11. 16.30-18.30 Strateginen palvelumuotoilu 5. 4.12. 16.30-18.30 Esitykset vaihe 2, palautteet ja loppukeskustelu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 15
- Opintojakso
- C-02504-YH00CL78
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
1. Johdatus Palvelumuotoiluun, Palvelumuotoilun perusteet, tehtävä vaihe 1 2. Palvelumuotoilu, caset 3. Esitykset vaihe 1, Palvelumuotoiluprojektin johtaminen, tehtävänanto vaihe 2 4. Strateginen palvelumuotoilu 5. Esitykset vaihe 2, palautteet ja loppukeskustelu
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus Opintojaksolla opit kuinka palvelumuotoilu projektia johdetaan ja miten palvelumuotoilun avulla voidaan kehittää organisaatioita asiakaslähtöisemmiksi, ihmiskeskeisemmiksi ja kilpailukykyisemmiksi. Opintojakson osaamiset Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen Hallitset palveluiden johtamisen tietoperustan ja osaat arvioida, analysoida ja soveltaa sitä kriittisesti. Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuus Kykenet kansainväliseen vuorovaikutukseen, viestintään ja toiminnan kehittämiseen omalla alallasi. Työelämässä toimiminen Hyödynnät teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä ja johtamisessa. Ennakoiva kehittäminen Tuotat uutta tietoa ja uudistat toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista. Osaat toteuttaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä sovellat erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Osaat kehittää uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden. Opintojakson osaamistavoite Osaat palvelukehityksen periaatteet ja useita palvelumuotoilumenetelmiä. Osaat palvelumuotoiluprosessin johtamisen perusteet, ja sinulla on valmiudet palvelumuotoiluprojektin johtamiseen. Ymmärrät miten monialaista luovaa tiimiä ja iteratiivista käytännön tekemistä voidaan johtaa menestyksekkäästi. Ymmärrät strategisen, käyttäjälähtöisen kehittämistyön periaatteet.
Sisältö
Palvelumuotoiluprosessin mukainen suunnittelu Palvelumuotoilumenetelmien käyttäminen Palvelumuotoilun strateginen osaaminen ja johtaminen Asiakaskokemuksen ja työntekijäkokemuksen merkitys ja johtaminen Osallisuus ja yhteiskehittämisen hyödyntäminen monialaisissa tiimeissä Luovan palvelumuotoiluprojektin johtaminen
Aika ja paikka
1. 18.9. 16.30-18.30 Johdatus Palvelumuotoiluun, Palvelumuotoilun perusteet, tehtävä vaihe 1 2. 9.10. 16.30-18.30 Palvelumuotoilu, caset (ohjaus?) 3. 30.10. 16.30-18.30 Esitykset vaihe 1, Palvelumuotoiluprojektin johtaminen, tehtävänanto vaihe 2 4. 13.11. 16.30-18.30 Strateginen palvelumuotoilu 5. 4.12. 16.30-18.30 Esitykset vaihe 2, palautteet ja loppukeskustelu
Oppimateriaalit
Penin, L. 2019. Designing the invisible. Bloomsbury Publishing.
Opetusmenetelmät
Luennot, työpajamuotoinen työskentely ja intensiivinen ryhmätyöstekentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja ohjaus 12t, ryhmätyö 123t