Ruoka ja terveys 1 (3op)
Toteutuksen tunnus: YELRUOTER1-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.08.2018 - 14.10.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.10.2018 - 18.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Opettajat
- Eija Putula-Hautala
- Mari Kinnunen
- Ryhmät
-
VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
- Opintojakso
- YELRUOTER1
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä elintarvikeryhmät ja niiden ominaisuudet. Hän osaa arvioida ruokaa ravintoaineiden lähteenä ja hänellä on valmiuksia laskea ravinnon saantia erilaisista aterioista.
Opiskelija osaa tulkita suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja niiden toteuttamista käytännössä.
Sisältö
- elintarvikeryhmät ja niiden ominaisuudet
- elintarvikeryhmät ravintoaineiden lähteenä
- ruoka ravintoaineiden lähteenä ja terveyteen vaikuttavana tekijänä
- suomalaisten ruoankäyttö ja ravintoaineiden saanti
- ravitsemussuositukset
Oppimateriaalit
Parkkinen, K. ja Rautavirta, K. 2010. Utelias kokki. Elintarviketietoa ruoanvalmistajalle. Restamark Oy. Vantaa. (tai uudempi painos)
Helldán, A., Raulio, S., Kosola, M., Tapanainen, H., Ovaskainen, M-L. ja Virtanen, S. 2013. Finravinto 2012 -tutkimus - The National FINDIET 2012 Survey. Raportteja 16/2013. THL. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-951-0
Fogelholm M, Voutilainen E. 2015. Ravitsemustaito. SamonaPro.
Muu jaksolla osoitettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustyöt, oppimistehtävä, verkko-opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h opiskelijan tekemää työtä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1: Opiskelija osaa kaavamaisesti hyödyntää tietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa antaa esimerkkejä ruoasta ravintoaineiden lähteenä. Opiskelija osaa kaavamaisesti hyödyntää tietoaan ravinnon ja terveyden välisestä vuorovaikutuksesta kehittäessään ravitsemispalveluja ja elintarvikkeita ja koostaessaan omaa ruokavaliotansa. Hän osaa nimetä suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä ruoasta ravintoaineiden lähteenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3: Opiskelija osaa tulkita tietoaan valitessaan raaka-aineita sekä erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa arvioida ruokaa ravintoaineiden lähteenä ja hän osaa laskea erilaisten aterioiden ravintosisällön. Opiskelija osaa tulkita tietoaan ihmisen ravitsemuksesta sekä ravinnon ja terveyden välisestä vuorovaikutuksesta kehittäessään ravitsemispalveluja ja elintarvikkeita ja koostaessaan omaa ruokavaliotansa. Hän osaa tunnistaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja niiden toteuttamista käytännössä. Opiskelija osaa arvioida ruokaa ravintoaineiden lähteenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5: Opiskelija osaa soveltaa tietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa vertailla ruokaa ravintoaineiden lähteenä sekä osaa laskea ja arvioida erilaisten aterioiden ravintosisältöä. Opiskelija osaa soveltaa tietoaan ihmisen ravitsemuksesta sekä ravinnon ja terveyden välisestä vuorovaikutuksesta kehittäessään ravitsemispalveluja ja elintarvikkeita ja koostaessaan ruokavalioita. Hän osaa soveltaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja niiden toteuttamista käytännössä. Opiskelija osaa arvioida ja vertailla ruokaa ravintoaineiden lähteenä.
Lisätiedot
Opintojaksoon kuuluu kontaktiopetusta 2 + 3 h, vk 44 ti 30.10. klo 16-18 ja vk 47 ke 21.11. klo 16-19, tämän lisäksi verkkotyöskentelyä.