Siirry suoraan sisältöön

Lapsen kehitys ja oppiminen (3op)

Toteutuksen tunnus: BE00BS18-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.08.2018 - 31.08.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2019 - 31.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Virpi Nikkola
Pia-Christine Sainio
Opintojakso
BE00BS18

Tavoitteet

Opiskelija tietää lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyviä kasvatus- ja kehityspsykologisia teorioita. Hän osaa tunnistaa lapsen kehitystehtävät eri ikäkausina ja oppimisen lainalaisuudet yksilön kehityksessä. Opiskelija osaa perustella pedagogiikan merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä, oppimisessa ja hyvinvoinnissa. Opiskelija osaa arvioida sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä että kehitystä ja oppimista hidastavia tai vaarantavia tekijöitä.

Sisältö

- kehityspsykologiset teoriat ja oppiminen varhaislapsuudesta nuoruuteen
- itsesäätelytaitojen kehitys ja kehityksen tukeminen
- lapsen toimijuutta sekä oppimista edistävät tekijät

Oppimateriaalit

Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.) (2011). Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.
Kronqvist, E. & Kumpulainen, K. (2011). Lapsuuden oppimisympäristöt. Eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun. Helsinki: WSOYPro
Kronqvist, E-L & Pulkkinen, M-L. (2007). Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. Helsinki: WSOY, s. 7-181.

Opetusmenetelmät

Kirjatentti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa joitakin lapsen kehityksen ja oppimisen vaiheita ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogiikan merkityksen lapsen kehitykseen, hyvinvointiin ja oppimiseen liittyen. Hän osaa määritellä lapsen kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä jossain määrin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tietää keskeisimmät lapsen kehityksen ja oppimisen vaiheet ja niihin vaikuttavat tekijät. Hän osaa kuvata niitä käyttäen teoriatietoa. Opiskelija osaa arvioida pedagogiikan merkitystä lapsen kehitykseen, hyvinvointiin ja oppimiseen liittyen. Opiskelija osaa kuvata joitakin lapsen kehityksen ja oppimisen lainalaisuuksia. Hän osaa tunnistaa yksilöllisen kehitysprosessin elementtejä. Opiskelija osaa kuvata joitakin lapsen kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Hänellä on kyky havaita eri tekijöiden välisiä yhteyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida lapsen kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä kasvatus- ja kehityspsykologisten teorioiden avulla. Opiskelija osaa selittää pedagogiikan merkityksen lapsen kehityksessä, hyvinvoinnissa ja oppimisessa. Hän osaa analysoida lapsen kehitystä toisaalta kasvun ja oppimisen lainalaisuuksien näkökulmasta ja toisaalta yksilöllisenä kehitysprosessina. Opiskelija osaa analysoida ja perustella lapsen kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä sekä sitä hidastavia tai vaarantavia tekijöitä. Hänellä on kyky analysoida eri tekijöiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Siirry alkuun