Harjoittelu: Psykososiaaliset ja toiminnalliset sosiaalityön menetelmät (15op)
Toteutuksen tunnus: SOSAPT70-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.05.2018 - 13.05.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.12.2018 - 24.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Mari Ahokas
- Elina Kangasluoma
- Opintojakso
- SOSAPT70
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Sisällön jaksotus
Harjoittelujakso on viikoilla 12-21. Harjoittelun jälkeen pidetään Harjoittelun palaute samanaikaisesti harjoittelussa olleiden ja heidän ohjaavan opettajansa kesken. Harjoittelun aikana pidetään yksi ohjauskeskustelu.
Tavoitteet
Opiskelija osaa luoda ammatillisen vuorovaikutussuhteen yksittäisen asiakkaan ja ja asiakasryhmän kanssa. Opiskelija osaa arvioida asiakaslähtöisesti tuen ja palveluiden tarpeen. Hän osaa kuvata tavoitteellisen ammattityön prosessin sekä osallistuu sen toteuttamiseen harjoittelupaikan mahdollistamissa puitteissa. Opiskelija harjaantuu soveltamaan psykososiaalisia, pedagogisia ja toiminnallisia sosiaalityön menetelmiä yksilön, ryhmän tai yhteisön ohjaamisessa, aktivoimisessa ja innostamisessa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten työmenetelmien soveltuvuutta asiakkaan tilanteen kannalta ja osaa käyttää niitä tukiessaan ja ohjatessaan asiakkaita heidän arjessaan. Hänellä on taidot hankkia tietoa työskentelyprosessien vaatimalla tavalla. Opiskelija osaa arvioida ammattieettisiä näkökulmia sosiaalialan työssä ja omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti työyhteisön jäsenenä. Hän osaa arvioida omaa toimintaansa ja ammatillisia kehittämistarpeitaan sekä oman urasuunnittelunsa suuntaa.
Sisältö
- ammatillinen vuorovaikutussuhde
- asiakkaan ja asiakasryhmän sosiaalisen tilanteen ja tarpeiden arviointi
- tavoitteellisen psykososiaalisen ja toiminnallisen sosiaalityön prosessin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- oman toiminnan arviointi
- oma ammattieettinen pohdinta
Oppimateriaalit
Edeltävien teoriaopintojaksojen materiaali ja harjoittelupaikoissa käytetty materiaali soveltuvin osin.
Opetusmenetelmät
Orientoiva opetus, harjoittelujakson suorittaminen, oppimistehtävien tekeminen ja palautetilaisuuksiin osallistuminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso koostuu harjoittelusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
398 tuntia, 10 viikkoa harjoittelu ja lisäksi oppimistehtävien tuottaminen. Harjoittelun päätyttyä yhteiseen palautekeskusteluun osallistuminen oman ohjaavan opettajan ja hänen ohjauksessaan olleiden opiskelijoiden kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalisia, pedagogisia ja toiminnallisia sosiaalityön menetelmiä. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti sekä arvioida asiakkaan/asiakasryhmän tarpeet. Hän osaa ohjata tavoitteellisesti asiakkaita ja/tai asiakasryhmää. Opiskelija osaa kuvata tavoitteellisen asiakastyön prosessin, soveltaa sitä toiminnassaan ja arvioida työmenetelmien vaikutuksia asiakkaan tilanteen kannalta. Opiskelija osaa tukea ja ohjata asiakasta/asiakasryhmää heidän arjessaan. Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti yhtenä työyhteisön jäsenenä.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen tehtäviin tähtäävän opiskelijan tulee suorittaa yksi pedagoginen harjoittelu opintojensa aikana. Pedagoginen harjoittelu tarkoittaa lastentarhanopettajan työtehtävien harjoittelemista alle kouluikäisten lasten ohjaajana.