Siirry suoraan sisältöön

Harjoittelu: Psykososiaaliset ja toiminnalliset sosiaalityön menetelmät (15op)

Toteutuksen tunnus: SOSAPT70-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.05.2018 - 13.05.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.12.2018 - 24.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Lähiosuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Mari Ahokas
Elina Kangasluoma
Opintojakso
SOSAPT70

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Sisällön jaksotus

Harjoittelujakso on viikoilla 12-21. Harjoittelun jälkeen pidetään Harjoittelun palaute samanaikaisesti harjoittelussa olleiden ja heidän ohjaavan opettajansa kesken. Harjoittelun aikana pidetään yksi ohjauskeskustelu.

Tavoitteet

Opiskelija osaa luoda ammatillisen vuorovaikutussuhteen yksittäisen asiakkaan ja ja asiakasryhmän kanssa. Opiskelija osaa arvioida asiakaslähtöisesti tuen ja palveluiden tarpeen. Hän osaa kuvata tavoitteellisen ammattityön prosessin sekä osallistuu sen toteuttamiseen harjoittelupaikan mahdollistamissa puitteissa. Opiskelija harjaantuu soveltamaan psykososiaalisia, pedagogisia ja toiminnallisia sosiaalityön menetelmiä yksilön, ryhmän tai yhteisön ohjaamisessa, aktivoimisessa ja innostamisessa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten työmenetelmien soveltuvuutta asiakkaan tilanteen kannalta ja osaa käyttää niitä tukiessaan ja ohjatessaan asiakkaita heidän arjessaan. Hänellä on taidot hankkia tietoa työskentelyprosessien vaatimalla tavalla. Opiskelija osaa arvioida ammattieettisiä näkökulmia sosiaalialan työssä ja omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti työyhteisön jäsenenä. Hän osaa arvioida omaa toimintaansa ja ammatillisia kehittämistarpeitaan sekä oman urasuunnittelunsa suuntaa.

Sisältö

- ammatillinen vuorovaikutussuhde
- asiakkaan ja asiakasryhmän sosiaalisen tilanteen ja tarpeiden arviointi
- tavoitteellisen psykososiaalisen ja toiminnallisen sosiaalityön prosessin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- oman toiminnan arviointi
- oma ammattieettinen pohdinta

Oppimateriaalit

Edeltävien teoriaopintojaksojen materiaali ja harjoittelupaikoissa käytetty materiaali soveltuvin osin.

Opetusmenetelmät

Orientoiva opetus, harjoittelujakson suorittaminen, oppimistehtävien tekeminen ja palautetilaisuuksiin osallistuminen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso koostuu harjoittelusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

398 tuntia, 10 viikkoa harjoittelu ja lisäksi oppimistehtävien tuottaminen. Harjoittelun päätyttyä yhteiseen palautekeskusteluun osallistuminen oman ohjaavan opettajan ja hänen ohjauksessaan olleiden opiskelijoiden kanssa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalisia, pedagogisia ja toiminnallisia sosiaalityön menetelmiä. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti sekä arvioida asiakkaan/asiakasryhmän tarpeet. Hän osaa ohjata tavoitteellisesti asiakkaita ja/tai asiakasryhmää. Opiskelija osaa kuvata tavoitteellisen asiakastyön prosessin, soveltaa sitä toiminnassaan ja arvioida työmenetelmien vaikutuksia asiakkaan tilanteen kannalta. Opiskelija osaa tukea ja ohjata asiakasta/asiakasryhmää heidän arjessaan. Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti yhtenä työyhteisön jäsenenä.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen tehtäviin tähtäävän opiskelijan tulee suorittaa yksi pedagoginen harjoittelu opintojensa aikana. Pedagoginen harjoittelu tarkoittaa lastentarhanopettajan työtehtävien harjoittelemista alle kouluikäisten lasten ohjaajana.

Siirry alkuun