Opintoihin ja työhön valmentaminen (4op)
Toteutuksen tunnus: SOSAPS40-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.01.2019 - 08.03.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.03.2019 - 17.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 25
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Asta Pohjola
- Opintojakso
- SOSAPS40
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta opintoihin ja työhön valmentamisen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija osaa nimetä nuorten, maahanmuuttajien, pitkäaikaistyöttömien ja eri syistä vammaisten henkilöiden opintoihin ja työelämään tukemisessa huomioitavia erityistarpeita. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa työympäristöissä opinto- ja työvalmennusta toteutetaan. Lisäksi opiskelija osaa kuvata kuntouttavan työtoiminnan ideat ja prosessit. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Sisältö
- opiskelun ja työelämässä toimimisen haasteet eri asiakasryhmillä
- opinto- ja työvalmennuksen toteuttamisympäristöt, työorientaatiot, toimintatavat
- opinto- ja työvalmennuksen yhteistyötahot ja niiden toimintalogiikka
- kuntouttava työtoiminta
- ohjaajan/ valmentajan rooli
- motivoiva keskustelu
Oppimateriaalit
Eronen, A.ym.2014.Maahanmuuttajien työllistyminen. Taustatekijät, työnhaku ja työvoimapalvelut. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisu.
Karjalainen, V. & Keskitalo, E. (toim.) 2013. Kaikki työuralle! Työttömien aktivointipolitiikkaa Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja https://www.thl.fi/fi/web/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja
Lämsä, A-L.2015.Erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistyminen.
Oksanen, J.2014.Motivointi työvälineenä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan verkkototeutuksena. Opintojakso sisältää kaksi toimipistevierailua.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää kaksi toimipistevierailua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.