Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan kasvattaminen (3op)

Toteutuksen tunnus: KD07CHYR408-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.10.2018 - 07.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2019 - 31.01.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Opettajat
Petra Sippola
Opintojakso
KD07CHYR408

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja analysoida yrityksen nykytilaa sekä laatia yrityksen liiketoiminnalle kasvustrategian ja kehittämissuunnitelman. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käyttää tulevaisuuden ennakointia yrityksen strategiaprosessissa sekä erilaisia strategiatyökaluja kehittäessään yritykselle tulevaisuuden liiketoimintaa. Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää olemassa olevaa ennakointitietoa innovatiivisten liiketoimintamahdollisuuksien etsinnässä. Opiskelija osaa arvioida olemassa olevan liiketoiminnan kasvattamisen keskeiset haasteet pk-yrityksen näkökulmasta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee laatimaan kasvustrategian pk-yritykselle sekä laatimaan suunnitelman keskeisten kehittämisehdotusten toteuttamiseen.

Sisältö

Olemassa olevan liikeidean edelleen kehittäminen
Ennakointitiedon tunnistaminen ja hyödyntäminen strategiasuunnitelmassa
Innovaation kehittäminen
Kasvun lähteet
Sisäiset ja ulkoiset kasvustrategiat
Kasvun tuomat haasteet
Kasvun johtaminen

Oppimateriaalit

Varamäki, E. ym. (2007). Kasvuyrittäjyyden olemus ja pk-yritysten kasvustrategiat Etelä-Pohjanmaalla. Luku 4 sivut 82-92, luku 5 sivut 93-125, luku 8 sivut 139-154, luku 10 sivut 204-219 sekä luku 12 sivut 249-259. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 5. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=77786
-Sorama, K. ym. (2009). Yritysten kasvu alueellisesti Suomessa. Luku 2 sivut 5-29 ja luku 6 sivut 100-116. Tekesin katsaus 245/2009. Helsinki: Tekes
Saatavana: www.tekes.fi/Julkaisut/Yritysten_kasvu_alueellisesti_Suomessa.pdf
-Mannermaa, M. (2004). Heikoista signaaleista vahva tulevaisuus. Helsinki: WSOY (luvut 4, 5 ja 8)
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=55988
-Ahola, E. & A. Palkamo (2009). Megatrendit ja me. Tekesin katsaus 255/2009. Helsinki: Tekes
Saatavana: http://www.tekes.fi/Julkaisut/megatrendit.pdf
-Luennoitsijoiden jakama muu materiaali

Opetusmenetelmät

Luento-opetus
Keskustelut
Ryhmätyöt
Kirjallinen tehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodle-tentti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kiitettävä 5
Opiskelija osaa analysoida erinomaisesti olemassa olevan liiketoiminnan ja yrityksen keskeiset haasteet liiketoiminnan kasvattamiselle. Opiskelija osaa tunnistaa liiketoiminnan, organisaation ja avainhenkilöiden sekä liiketoimintaympäristön ominaisuudet sekä analysoida ja arvioida niitä monipuolisesti kasvustrategian toteuttamiseen liittyvinä osatekijöinä. Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa ennakointityökaluja ja etsiä, arvioida sekä hyödyntää tulevaisuuden ennakointitietoa liiketoimintamahdollisuuksien etsinnässä ja yrityksen strategian suunnittelussa. Opiskelija osaa käyttää erilaisia strategiatyökaluja suunnitellessaan yritykselle kasvustrategiaa. Hän osaa laatia monipuolisen kehittämissuunnitelman case-yritykselle.


Hyvä 4-3
Opiskelija osaa arvioida olemassa olevan liiketoiminnan ja yrityksen haasteita liiketoiminnan kasvattamiselle. Opiskelija tunnistaa liiketoiminnan, organisaation ja avainhenkilöiden sekä liiketoimintaympäristön ominaisuuksia ja osaa arvioida niitä kasvustrategian toteuttamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hankkia tulevaisuuden ennakointitietoa liiketoimintamahdollisuuksien etsinnässä ja yrityksen strategian suunnittelussa. Opiskelija käyttää ennakointi- ja strategiatyökaluja yrityksen kasvustrategiaa suunnitellessaan.
Opiskelija osaa laatia kehittämissuunnitelman case-yritykselle.

Tyydyttävä 2-1
Opiskelija tunnistaa olemassa olevan liiketoiminnan ja yrityksen haasteita liiketoiminnan kasvattamiselle. Opiskelija tietää liiketoiminnan, organisaation ja avainhenkilöiden sekä liiketoimintaympäristön ominaisuuksia liittämättä niitä kasvustrategiaan. Opiskelija tietää tulevaisuuden ennakointitiedon käytöstä liiketoimintamahdollisuuksien etsinnässä ja strategian suunnittelussa liittämättä tällaisia tietoja suunnitelmaansa. Opiskelija tietää ennakointi- ja strategiatyökaluista kasvustrategian suunnittelussa käyttämättä niitä systemaattisesti kehittämistehtävässään. Opiskelija osallistuu kehittämissuunnitelman laadintaan case-yritykselle.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun