Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa (5op)

Toteutuksen tunnus: YELRYMAR05-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.04.2018 - 07.10.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.10.2018 - 10.03.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Agrologi (AMK)
Opettajat
Ilkka Latomäki
Terhi Junkkari
Opintojakso
YELRYMAR05

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija saa perustiedot markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta, ruokaan liittyvistä mielikuvista ja niiden hyödyntämisestä markkinoinnissa. Opintojakson aikana opiskelija syventää osaamistaan joko alkutuotteiden, jalostettujen elintarvikkeiden tai ravintolapalvelujen markkinoinnin suunnittelussa.

Sisältö

- markkinoinnin osatekijät ja markkinointiajattelu
- markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
- ruokaan liittyvät mielikuvat ja niiden hyödyntäminen markkinoinnissa
- syventävä osio, jossa opiskelija valitsee alkutuotteiden markkinoinnin, jalostettujen elintarvikkeiden markkinoinnin tai ravitsemispalveluiden markkinoinnin syventäväksi osa-alueeksi

Oppimateriaalit

- Bergström, S. & Leppänen, A. 2011 tai 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi.
e-kirja tai muu markkinoinnin perusteos
opettajien tuottama aineisto, harjoitustehtäväesimerkkejä
- markkinointisuunnitelmapohja esim. http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/markkinointisuunnitelma/index.html
- muu opettajien osoittama oppimateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot, verkko-opinnot, harjoitukset ja tapahtuman järjestäminen. Opintojakson kokonaisuus muodostuu teorialuennoista, yksin tai ryhmässä tapahtuvasta käytäntöön soveltavasta perehtymisestä oppimismateriaaliin sekä harjoitustehtävistä, joiden tekeminen edellyttää alan kirjallisuuden ja kohdeorganisaatioista saatavissa olevan tiedon hyväksikäyttöä. Opiskelijat etsivät ja luovat tietoa itseohjautuvasti yksin ja ryhmissä.
Opiskelijat toteuttavat tapahtuman.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

opinnollistaminen, aikaisemman osaamisen osoittaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 t = 135h. Opiskelijan työ muodostuu luento-opetukseen osallistumisesta, itsenäisestä perehtymisestä opintojakson teemoihin sekä harjoitustehtävien tekemisestä ja raportoinnista. Luento-opetus ja ohjattu harjoitusten tekeminen 30 %, itsenäinen työskentely 70 %.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson hyväksyttävä suorittaminen edellyttää, että opiskelija on laatinut ja raportoinut hyväksyttävästi kaikki annetut tehtävät sekä suorittanut hyväksyttävästi osatentin, joka painottuu markkinoinnin yleisiin periaatteisiin.
Arvosanan määräytyminen:
1-2 Opiskelija hallitsee markkinoinnin keskeiset periaatteet ja osaa jossain määrin soveltaa niitä ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee markkinoinnin keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä valitsemansa syventämisalueen tuotteiden ja palveluiden myyntiin ja markkinointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee markkinoinnin keskeiset periaatteet, osaa soveltaa niitä valitsemansa syventämisalueen tuotteiden ja palveluiden myyntiin ja markkinointiin sekä kykenee luovasti rakentamaan markkinoinnillisia tuote- ja palvelukokonaisuuksia.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä edeltäviä opintoja.

Lisätiedot

verkko-opintoja 2 op
osallistuminen tapahtuman järjestämiseen kuuluu pakollisena osiona opintojaksoon.

Siirry alkuun