Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa (5op)
Toteutuksen tunnus: YELRYMAR05-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.04.2018 - 07.10.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.10.2018 - 10.03.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Agrologi (AMK)
- Opettajat
- Ilkka Latomäki
- Terhi Junkkari
- Opintojakso
- YELRYMAR05
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija saa perustiedot markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta, ruokaan liittyvistä mielikuvista ja niiden hyödyntämisestä markkinoinnissa. Opintojakson aikana opiskelija syventää osaamistaan joko alkutuotteiden, jalostettujen elintarvikkeiden tai ravintolapalvelujen markkinoinnin suunnittelussa.
Sisältö
- markkinoinnin osatekijät ja markkinointiajattelu
- markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
- ruokaan liittyvät mielikuvat ja niiden hyödyntäminen markkinoinnissa
- syventävä osio, jossa opiskelija valitsee alkutuotteiden markkinoinnin, jalostettujen elintarvikkeiden markkinoinnin tai ravitsemispalveluiden markkinoinnin syventäväksi osa-alueeksi
Oppimateriaalit
- Bergström, S. & Leppänen, A. 2011 tai 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi.
e-kirja tai muu markkinoinnin perusteos
opettajien tuottama aineisto, harjoitustehtäväesimerkkejä
- markkinointisuunnitelmapohja esim. http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/markkinointisuunnitelma/index.html
- muu opettajien osoittama oppimateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot, verkko-opinnot, harjoitukset ja tapahtuman järjestäminen. Opintojakson kokonaisuus muodostuu teorialuennoista, yksin tai ryhmässä tapahtuvasta käytäntöön soveltavasta perehtymisestä oppimismateriaaliin sekä harjoitustehtävistä, joiden tekeminen edellyttää alan kirjallisuuden ja kohdeorganisaatioista saatavissa olevan tiedon hyväksikäyttöä. Opiskelijat etsivät ja luovat tietoa itseohjautuvasti yksin ja ryhmissä.
Opiskelijat toteuttavat tapahtuman.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
opinnollistaminen, aikaisemman osaamisen osoittaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 t = 135h. Opiskelijan työ muodostuu luento-opetukseen osallistumisesta, itsenäisestä perehtymisestä opintojakson teemoihin sekä harjoitustehtävien tekemisestä ja raportoinnista. Luento-opetus ja ohjattu harjoitusten tekeminen 30 %, itsenäinen työskentely 70 %.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson hyväksyttävä suorittaminen edellyttää, että opiskelija on laatinut ja raportoinut hyväksyttävästi kaikki annetut tehtävät sekä suorittanut hyväksyttävästi osatentin, joka painottuu markkinoinnin yleisiin periaatteisiin.
Arvosanan määräytyminen:
1-2 Opiskelija hallitsee markkinoinnin keskeiset periaatteet ja osaa jossain määrin soveltaa niitä ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee markkinoinnin keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä valitsemansa syventämisalueen tuotteiden ja palveluiden myyntiin ja markkinointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee markkinoinnin keskeiset periaatteet, osaa soveltaa niitä valitsemansa syventämisalueen tuotteiden ja palveluiden myyntiin ja markkinointiin sekä kykenee luovasti rakentamaan markkinoinnillisia tuote- ja palvelukokonaisuuksia.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä edeltäviä opintoja.
Lisätiedot
verkko-opintoja 2 op
osallistuminen tapahtuman järjestämiseen kuuluu pakollisena osiona opintojaksoon.