Kirjallisuuden genret (5op)
Toteutuksen tunnus: KD18CNAA01-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2018 - 14.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.08.2018 - 21.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
- Opettajat
- Sari Mäkinen-Laitila
- Opintojakso
- KD18CNAA01
Sisällön jaksotus
Opintojakson toteutuksessa vaihtelevat teoriatunnit ja lukupiirit, joista opiskelija valitsee yhteensä kolme lukupiiriä, joihin osallistuu. Yhden lukupiirin hän ohjaa itse yhdessä toisen opiskelijan kanssa.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa järjestää ja luokitella kaunokirjallisuutta genrejen mukaan. Hän tunnistaa kirjastotyön kannalta keskeisten genrejen kotimaiset ja ulkomaiset merkkiteokset ja klassikot. Hän on lukenut useita genrekirjallisuuden merkkiteoksia. Hän osaa myös esitellä ja suositella eri genreihin kuuluvaa kirjallisuutta.
Sisältö
- Genrekirjallisuuden lukeminen, esitteleminen ja arvioiminen suullisesti ja kirjallisesti
- Blogiesittelyjen kirjoittaminen
- Ryhmätyö valitusta kirjallisuuden genrestä
- Kirjoista keskusteleminen lukupiirissä ja sosiaalisessa mediassa
- lukupiirin suunnittelu ja keskustelun ohjaaminen valitusta kirjasta
Oppimateriaalit
Eri genrejä edustavat teokset ja genreistä kertovat lähdemateriaalit.
Hypen, Kaisa. Fiktiota! levottomat genret ja kirjaston arki. BTJ Kirjastopalvelu 2006,
Kirjallisuus liikkeessä: Lajeja, käsitteitä, teorioita.Toimittaneet Satu Kiiskinen ja Päivi Koivisto. ÄOL 2011,
Lajit yli rajojen. Suomalaisen kirjallisuuden lajeja. Tietolipas 207. Toimittaneet Pirjo Lyytikäinen, Jyrki Nummi ja Päivi Koivisto. SKS 2005.
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyö, lukupiirit, genreistä keskusteleminen verkossa ja lähiopetustunneilla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä on 130 h, mistä
- teoriaopetusta lähiopetustunneilla tai verkossa 26 h
- ryhmätyöskentelyä ja lukupiirityöskentelyä 20 h
- itsenäistä työskentelyä 84 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija ei aina pysy annetuissa aikatauluissa, mutta hän tekee vaaditut suoritukset ja osallistuu lähiopetukseen. Opiskelija ei ota aktiivisesti osaa genreistä ja kirjoista käytäviin keskusteluihin. Blogiesittelyissä opiskelija keskittyy enimmäkseen juonen kuvailuun eikä hän käytä lähteitä kirjoituksia laatiessaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelijalla on aktiivinen rooli ryhmätyöskentelyssä ja hän osallistuu genreistä ja kirjoista käytäviin keskusteluihin. Opiskelija toimii aktiivisena lukupiirin vetäjänä ja osallistujana. Opiskelija osaa arvioida, millaiset kirja-esittelyt sopivat blogiin. Hän kirjoittaa sovitun määrän toimivia blogiesittelyjä, joista ainakin osassa hän on käyttänyt myös lähteitä. Hän kommentoi sovitun määrän muiden blogiesittelyjä asiantuntevasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelijalla on aktiivinen ja innostava rooli ryhmätyöskentelyssä. Hän osallistuu innokkasti genreistä ja kirjoista käytäviin keskusteluihin ja osoittaa niissä laajaa harrastuneisuutta genrekirjallisuutta kohtaan.
Opiskelija kirjoittaa sovitun määrän asiantuntevia, analyyttisiä ja harrastuneisuutta osoittavia blogiesittelyjä, joita tehdessään hän on myös käyttänyt lähteitä. Hän on aktiivinen ja keskusteleva muiden blogiesittelyjen seuraaja ja kommentoija.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.