Perheohjaus (4op)
Toteutuksen tunnus: SOSAPS30-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.03.2018 - 14.04.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.05.2018 - 05.08.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 20
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Sisällön jaksotus
Opiskelija laatii erillisten teemakohtaisten tehtävänantojen mukaisen kirjallisen oppimispäiväkirjan, jota hän työstää omatahtisesti opintojakson toteutumisaikana 27.5.-4.8.2019. Oppimispäiväkirja palautetaan arvioitavaksi Moodleen 4.8.2019 mennessä.
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillisen vuorovaikutuksen menetelmiä perheohjauksen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija tunnistaa perheohjauksellisten työskentelytapojen tarpeen ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa eritellä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija ymmärtää systeemisen toimintamallin periaatteet ja pyrkii osaltaan toteuttamaan systeemistä ja monialaista työotetta perheohjauksen kontekstissa. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin. Opiskelijalla on valmiudet soveltaa erilaisia menetelmiä perheohjauksessa sekä kehittää ja arvioida omaa toimintaansa perheohjauksen tehtävissä.
Sisältö
- perheohjauksen ja lähikäsitteiden määrittely
- perheohjauksen toimintaympäristöt
- perheohjaajan rooli ja ammatillinen vuorovaikutus perheohjauksessa
- perheohjauksen prosessi, dokumentointi
- systeeminen toimintamalli, monialaisuus
- perheohjauksen menetelmät ja kansainväliset mallit
- oman toiminnan arvioiminen ja kehittäminen
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodle -oppimisympäristöön linkitetty materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakson sisältö opiskellaan verkossa Moodle -oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelija vierailee opintojakson aikana yhdessä opintojakson sisältöä edustavassa toimipisteessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija vierailee opintojakson aikana yhdessä perheohjauksen organisaatiossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla laaditaan teemakohtainen oppimispäiväkirja, joka palautetaan Moodleen 4.8.2019 mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso suoritetaan verkko-opiskeluna. Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija saa opintojakson opettajalta Moodle -oppimisympäristön avaimen sähköpostiinsa 27.5.2019.Moodleen on sijoitettu opintojakson orientointimateriaali, johon opiskelijan tulee tutustua 27.5.2019 päivän aikana. Opintojakso toteutuu aikavälillä 27.5.-4.8.2019. Opintojakso on laajuudeltaan 4op (104h). Opintojakson oppimispäiväkirja palautetaan 4.8.2019 mennessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän tunnistaa psykososiaalisen työn perusteet ja ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen perheohjauksessa. Opiskelija osaa nimetä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa tunnistaa tavoitteellisen perheohjauksen prosessin eri vaiheet, osaa tunnistaa systeemisen toimintamallin ja monialaisuuden piirteitä, sekä perheohjaajan roolin perhetyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa toimia perheohjauksen asiakastilanteissa ammatillista vuorovaikutusta soveltaen. Opiskelija osaa arvioida perheohjauksellisen työskentelytavan tarvetta lapsiperheiden palveluissa. Hän osaa soveltaa perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin, osaa huomioida monialaisuuden työskentelyssään sekä osaa kuvata systeemisen toimintamallin piirteitä perheohjauksessa. Opiskelija osaa reflektoida toimintatapojaan ja ammattieettisestä näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti perheohjauksen tarvetta ja sisältöä lapsiperheiden palveluissa. Opiskelija osaa arvioida omia valmiuksiaan soveltaa psykososiaalista työtä ja ammatillista vuorovaikutusta perheohjauksessa. Hän osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin ja kehittää sitä huomioiden myös monialaisuuden sekä systeemisen toimintamallin. Hän osaa analysoida perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä arvioida ammattieettisesti omaa toimintaansa ja rooliaan perheohjauksen prosessissa.
Esitietovaatimukset
sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin