Liiketoiminnan kasvattaminen (3op)
Toteutuksen tunnus: KD07CHYR408-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.05.2017 - 26.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.10.2017 - 15.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
- Opettajat
- Jarmo Nummela
- Opintojakso
- KD07CHYR408
Sisällön jaksotus
1. Taloudellinen ja laadukas toiminta (kasvun lähteet)
AP: Yhteistyöyrityksen valinta ja yhteistyön aloittaminen (Moodle tehtävä)
2. Strateginen suunnittelu & päätöksenteko
3. Sisäiset ja ulkoiset kasvustrategiat (Markkinointi, Myynti, KV markkinointi & Logistiikka)
AP: Kehityssuunnitelman / kasvustrategian luonnoksen palautus
4. Ryhmäkohtainen ohjauspalaute (verkossa)
5. Kasvun johtaminen: CASE: Toimitusketjun kehittäminen (SCM)
6 SEMINAARI kasvustrategian / kasvusuunnitelman esittäminen
AP. Kehityssuunnitelmien / Kasvustrategioiden palautus
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida ja analysoida yrityksen nykytilaa sekä laatia yrityksen liiketoiminnalle kasvustrategian ja kehittämissuunnitelman. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käyttää tulevaisuuden ennakointia yrityksen strategiaprosessissa sekä erilaisia strategiatyökaluja kehittäessään yritykselle tulevaisuuden liiketoimintaa. Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää olemassa olevaa ennakointitietoa innovatiivisten liiketoimintamahdollisuuksien etsinnässä. Opiskelija osaa arvioida olemassa olevan liiketoiminnan kasvattamisen keskeiset haasteet pk-yrityksen näkökulmasta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee laatimaan kasvustrategian pk-yritykselle sekä laatimaan suunnitelman keskeisten kehittämisehdotusten toteuttamiseen.
Sisältö
Olemassa olevan liikeidean edelleen kehittäminen
Ennakointitiedon tunnistaminen ja hyödyntäminen strategiasuunnitelmassa
Innovaation kehittäminen
Kasvun lähteet
Sisäiset ja ulkoiset kasvustrategiat
Kasvun tuomat haasteet
Kasvun johtaminen
Oppimateriaalit
Luennoitsija kurssialueella ilmoittama materiaali
Strategia:
Kari Lohivesi (2010 tai uudempi) Onnistu strategiassa SanomaPro
Innovointi:
Vesa Taatila, Jyrki Suomala, (2012) Innovaattorin käsikirja. SanomaPro
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi, oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vapaa-ehtoinen yhteistyö opiskelijan valitseman yrityksen kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei ole
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen työskentely n 82 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kiitettävä 5
Opiskelija osaa analysoida erinomaisesti olemassa olevan liiketoiminnan ja yrityksen keskeiset haasteet liiketoiminnan kasvattamiselle. Opiskelija osaa tunnistaa liiketoiminnan, organisaation ja avainhenkilöiden sekä liiketoimintaympäristön ominaisuudet sekä analysoida ja arvioida niitä monipuolisesti kasvustrategian toteuttamiseen liittyvinä osatekijöinä. Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa ennakointityökaluja ja etsiä, arvioida sekä hyödyntää tulevaisuuden ennakointitietoa liiketoimintamahdollisuuksien etsinnässä ja yrityksen strategian suunnittelussa. Opiskelija osaa käyttää erilaisia strategiatyökaluja suunnitellessaan yritykselle kasvustrategiaa. Hän osaa laatia monipuolisen kehittämissuunnitelman case-yritykselle.
Hyvä 4-3
Opiskelija osaa arvioida olemassa olevan liiketoiminnan ja yrityksen haasteita liiketoiminnan kasvattamiselle. Opiskelija tunnistaa liiketoiminnan, organisaation ja avainhenkilöiden sekä liiketoimintaympäristön ominaisuuksia ja osaa arvioida niitä kasvustrategian toteuttamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hankkia tulevaisuuden ennakointitietoa liiketoimintamahdollisuuksien etsinnässä ja yrityksen strategian suunnittelussa. Opiskelija käyttää ennakointi- ja strategiatyökaluja yrityksen kasvustrategiaa suunnitellessaan.
Opiskelija osaa laatia kehittämissuunnitelman case-yritykselle.
Tyydyttävä 2-1
Opiskelija tunnistaa olemassa olevan liiketoiminnan ja yrityksen haasteita liiketoiminnan kasvattamiselle. Opiskelija tietää liiketoiminnan, organisaation ja avainhenkilöiden sekä liiketoimintaympäristön ominaisuuksia liittämättä niitä kasvustrategiaan. Opiskelija tietää tulevaisuuden ennakointitiedon käytöstä liiketoimintamahdollisuuksien etsinnässä ja strategian suunnittelussa liittämättä tällaisia tietoja suunnitelmaansa. Opiskelija tietää ennakointi- ja strategiatyökaluista kasvustrategian suunnittelussa käyttämättä niitä systemaattisesti kehittämistehtävässään. Opiskelija osallistuu kehittämissuunnitelman laadintaan case-yritykselle.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.