Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan kasvattaminen (3op)

Toteutuksen tunnus: KD07CHYR408-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.05.2017 - 26.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.10.2017 - 15.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Opettajat
Jarmo Nummela
Opintojakso
KD07CHYR408

Sisällön jaksotus

1. Taloudellinen ja laadukas toiminta (kasvun lähteet)
AP: Yhteistyöyrityksen valinta ja yhteistyön aloittaminen (Moodle tehtävä)
2. Strateginen suunnittelu & päätöksenteko
3. Sisäiset ja ulkoiset kasvustrategiat (Markkinointi, Myynti, KV markkinointi & Logistiikka)
AP: Kehityssuunnitelman / kasvustrategian luonnoksen palautus
4. Ryhmäkohtainen ohjauspalaute (verkossa)
5. Kasvun johtaminen: CASE: Toimitusketjun kehittäminen (SCM)
6 SEMINAARI kasvustrategian / kasvusuunnitelman esittäminen
AP. Kehityssuunnitelmien / Kasvustrategioiden palautus

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja analysoida yrityksen nykytilaa sekä laatia yrityksen liiketoiminnalle kasvustrategian ja kehittämissuunnitelman. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käyttää tulevaisuuden ennakointia yrityksen strategiaprosessissa sekä erilaisia strategiatyökaluja kehittäessään yritykselle tulevaisuuden liiketoimintaa. Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää olemassa olevaa ennakointitietoa innovatiivisten liiketoimintamahdollisuuksien etsinnässä. Opiskelija osaa arvioida olemassa olevan liiketoiminnan kasvattamisen keskeiset haasteet pk-yrityksen näkökulmasta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee laatimaan kasvustrategian pk-yritykselle sekä laatimaan suunnitelman keskeisten kehittämisehdotusten toteuttamiseen.

Sisältö

Olemassa olevan liikeidean edelleen kehittäminen
Ennakointitiedon tunnistaminen ja hyödyntäminen strategiasuunnitelmassa
Innovaation kehittäminen
Kasvun lähteet
Sisäiset ja ulkoiset kasvustrategiat
Kasvun tuomat haasteet
Kasvun johtaminen

Oppimateriaalit

Luennoitsija kurssialueella ilmoittama materiaali
Strategia:
Kari Lohivesi (2010 tai uudempi) Onnistu strategiassa SanomaPro
Innovointi:
Vesa Taatila, Jyrki Suomala, (2012) Innovaattorin käsikirja. SanomaPro

Opetusmenetelmät

Verkkokurssi, oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vapaa-ehtoinen yhteistyö opiskelijan valitseman yrityksen kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen työskentely n 82 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kiitettävä 5
Opiskelija osaa analysoida erinomaisesti olemassa olevan liiketoiminnan ja yrityksen keskeiset haasteet liiketoiminnan kasvattamiselle. Opiskelija osaa tunnistaa liiketoiminnan, organisaation ja avainhenkilöiden sekä liiketoimintaympäristön ominaisuudet sekä analysoida ja arvioida niitä monipuolisesti kasvustrategian toteuttamiseen liittyvinä osatekijöinä. Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa ennakointityökaluja ja etsiä, arvioida sekä hyödyntää tulevaisuuden ennakointitietoa liiketoimintamahdollisuuksien etsinnässä ja yrityksen strategian suunnittelussa. Opiskelija osaa käyttää erilaisia strategiatyökaluja suunnitellessaan yritykselle kasvustrategiaa. Hän osaa laatia monipuolisen kehittämissuunnitelman case-yritykselle.


Hyvä 4-3
Opiskelija osaa arvioida olemassa olevan liiketoiminnan ja yrityksen haasteita liiketoiminnan kasvattamiselle. Opiskelija tunnistaa liiketoiminnan, organisaation ja avainhenkilöiden sekä liiketoimintaympäristön ominaisuuksia ja osaa arvioida niitä kasvustrategian toteuttamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hankkia tulevaisuuden ennakointitietoa liiketoimintamahdollisuuksien etsinnässä ja yrityksen strategian suunnittelussa. Opiskelija käyttää ennakointi- ja strategiatyökaluja yrityksen kasvustrategiaa suunnitellessaan.
Opiskelija osaa laatia kehittämissuunnitelman case-yritykselle.

Tyydyttävä 2-1
Opiskelija tunnistaa olemassa olevan liiketoiminnan ja yrityksen haasteita liiketoiminnan kasvattamiselle. Opiskelija tietää liiketoiminnan, organisaation ja avainhenkilöiden sekä liiketoimintaympäristön ominaisuuksia liittämättä niitä kasvustrategiaan. Opiskelija tietää tulevaisuuden ennakointitiedon käytöstä liiketoimintamahdollisuuksien etsinnässä ja strategian suunnittelussa liittämättä tällaisia tietoja suunnitelmaansa. Opiskelija tietää ennakointi- ja strategiatyökaluista kasvustrategian suunnittelussa käyttämättä niitä systemaattisesti kehittämistehtävässään. Opiskelija osallistuu kehittämissuunnitelman laadintaan case-yritykselle.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun