Käyttäjälähtöinen kehittäminen (3op)
Toteutuksen tunnus: SOSATK20-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.04.2017 - 12.05.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.09.2017 - 19.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Paikat
- 0 - 12
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Päivi Rinne
- Virpi Nikkola
- Opintojakso
- SOSATK20
Arviointiasteikko
1-5
                    
Sisällön jaksotus
Orientoiva tapaaminen, kirjallisuuteen perehtyminen, tapaamiset opiskelijaryhmän kanssa, tiedonhankinta päiväkodeissa, suositusten, yhteenvedon ja loppuraportin tekeminen.
                    
Tavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on käyttäjälähtöiseen kehittämiseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen idean ja merkityksen palveluiden kehittämisessä.  Opiskelija tietää käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä. Hän osaa organisoida tiedonhankintaa, jossa tehdään yhteistyötä palveluiden käyttäjien kanssa, esimerkiksi palveluiden käyttäjien ryhmät, kansalaisraadit, tutkimusyhteistyö. Opiskelija osaa tehdä kehittämisehdotuksia käyttäjälähtöiseen tiedonhankinnan perusteella ja hänellä on valmiuksia kehittää palveluita tulosten pohjalta. Hän osaa viestittää kehittämisen tuloksista päätöksentekotahoille ja julkisuuteen. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.
                    
Sisältö
-	käyttäjälähtöisen kehittämisen idea
-	käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
-	käyttäjälähtöisen kehittämisen tulosten hyödyntäminen
-	hankkeen arviointi ja raportointi
                    
Oppimateriaalit
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
                    
Opetusmenetelmät
luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osallistutaan Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämishankkeeseen, jonka tavoitteena on tieto- ja viestintätekniikan taitojen kehittäminen.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 tuntia
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
-	tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
-	osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen perusidean 
-	tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen käyttötapoja 
-	osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
-       osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
-	osaa vertailla käyttäjälähtöisen kehittämisen erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä 
-	osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
-	osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
-	osaa kriittisesti vertailla käyttäjälähtöisen kehittämisen erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
-	osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille
                    
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
 - Vaikuttavuuden arvioiminen
- Ennakoiva kehittäminen
                    
