Siirry suoraan sisältöön

Mediakasvatus ja monilukutaito (5op)

Toteutuksen tunnus: KD18BKPM02-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2017 - 31.12.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2018 - 19.03.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Sari Mäkinen-Laitila
Opintojakso
KD18BKPM02

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa selittää, mitä monilukutaito tarkoittaa. Hän osaa erotella monilukutaidon osa-alueita ja analysoida mediakasvatuksen roolia monilukutaidon edistämisen näkökulmasta. Opiskelija osaa esitellä monilukutaidon merkitystä oppimisessa. Opiskelija osaa perustella kirjaston ja koulun yhteistyön tärkeyden ja esitellä erilaisia yhteistyön muotoja monilukutaidon edistämisessä. Opiskelija osaa tunnistaa mediakasvatuksen ja monilukutaidon merkityksen osana kestävän kehityksen osaamista.

Sisältö

- Monilukutaito käsitteenä ja laaja-alaisen osaamisen alueena
- Mediakasvatuksen rooli monilukutaidon näkokulmasta
- Monilukutaito ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2016
- Monilukutaito ja ilmiöpohjainen opetus
- Informaalin oppimisen merkitys monilukutaidon edistämisessä
- Kirjaston rooli monilukutaitoon opastajana
- Esimerkkejä kirjaston mediakasvatustoiminnasta

Oppimateriaalit

Kirjastojen mediakasvatussuunnitelmat,
kirjaston ja koulun yhteistyösuunnitelmat
Kupiainen, R, Kulju, P., Mäkinen, M. (2015). Mikä monilukutaito? http://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201509292320
Mediakasvatus kirjastossa (2009). Seppo Verho, toim. Helsinki: BTJ Finland Oy.
Mediakasvatus yleisissä kirjastoissa: suosituksia ja suuntaviivoja http://suomenkirjastoseura.fi/files/Mediakasvatus/mediakasvatus_koko%20julkaisu%20netiss%2024%202%202014.pdf
Merilampi, Ritva-Sini (2014). Mediakasvatuksen perusteet. Helsinki: Avain.
OPS 2016 http://www.oph.fi/ops2016/perusteet

Opetusmenetelmät

Opintojakson lähiopetus sisältää teoriaopetusta, vierailevia asiantuntijaluentoja ja ryhmätyöskentelyä. Itsenäisesti tehdään kirjallisia tehtäviä. Opintojaksossa hyödynnetään tutkivan oppimisen menetelmiä. Opiskelijat tutustuvat mediakasvatuksen materiaaleihin ja suunnitelmiin sekä perusopetuksen uuden opetussuunnitelman perusteisiin. Monilukutaidon osa-alueita opiskellaan myös itse tuottamalla ja arvioimalla materiaalia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 33 h
Ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työtä 97 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 -2 = Opiskelija ymmärtää monilukutaidon ja mediakasvatuksen merkityksen kirjastotyössä sekä kirjaston ja koulun välisessä yhteistyössä. Hän hallitsee monilukutaidon perusteet sekä mediakasvatuksen perusperiaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 -4 = Opiskelija hahmottaa hyvin monilukutaidon sisällöt, osa-alueet ja merkityksen. Hän tuntee hyvin mediakasvatuksen keinoja ja kykenee esittelemään esimerkkejä niiden hyödyntämisestä kirjastoympäristössä sekä kirjaston ja koulun välisessä yhteistyössä. Opiskelija ymmärtää ilmiöpohjaisen oppimisen ja monilukutaidon yhteyden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Opiskelijalla on erinomainen tietämys monilukutaidon sisällöistä, osa-alueista ja merkityksestä. Hän pystyy erittelemään mediakasvatuksen roolia monilukutaidon edistämisessä ja erityisesti kirjaston osuutta monilukutaitoon opastajana. Hän tuntee monilukutaidon osuuden perusopetuksen opetussuunnitelmassa ja ymmärtää monilukutaidon ja ilmiöpohjaisen sekä tutkivan oppimisen suhteen. Opiskelija osaa perustella, miksi kirjaston ja koulun yhteistyö on tärkeää ja pystyy esittelemään ja ideoimaan erilaisia yhteistyön muotoja, joilla monilukutaitoa voidaan edistää.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun