Siirry suoraan sisältöön

Muistisairaan kuntouttava hoito (5op)

Toteutuksen tunnus: GERAHK400-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.08.2017 - 24.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.10.2017 - 10.11.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Paikat
0 - 22
Koulutus
Geronomi (AMK)
Opettajat
Marita Lahti
Opintojakso
GERAHK400

Tavoitteet

Opiskelija tietää, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Opiskelija osaa tunnistaa geronomin osaamisen moniammatillisessa yhteistyössä. Opiskelija osaa hankkia tietoa muistisairauksiin liittyvistä aihepiireistä myös kansainvälisiä tiedonlähteitä hyödyntäen.

Sisältö

- muistioireesta diagnoosiin
- yksilölähtöinen palveluohjaus
- moniammatillisuus, geronomin rooli
- arvokas arki kotona, läheisen tukeminen
- muistisairaan vanhuksen kokemusmaailma ja eläytyvä hoitaminen
- muistisairaan vanhuksen kielellisen ilmaisun erityispiirteet ja kommunikaation tukeminen
- muistisairaan poikkeavan käyttäytymisen ehkäisy, ymmärtäminen sekä terapeuttinen kohtaaminen
- eettiset kysymykset

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
Erkinjuntti, Remes ym. Muistisairaudet. 2015. Duodecim
Ajankohtaista materiaalia, sovitaan opintojakson alkaessa

Opetusmenetelmät

Kontaktiluennot, itsenäinen tiedonhaku, ryhmätyö.
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

130h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Hän osaa jonkin verran soveltaa oppimaansa muistisairaan ihmisen arvokkaan arjen mahdollistamiseksi niin kotona kuin laitoshoidossakin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tietää, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Hän osaa yleisellä tasolla soveltaa oppimaansa muistisairaan ihmisen arvokkaan arjen mahdollistamiseksi niin kotona kuin laitoshoidossakin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa tietävänsä, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Hän osaa soveltaa yksilöllisesti oppimaansa muistisairaan ihmisen arvokkaan arjen mahdollistamiseksi niin kotona kuin laitoshoidossakin.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus: Vanhuksen hoiva, hoito ja kuntoutus

Siirry alkuun