Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö (4op)

Toteutuksen tunnus: SOSAVY30-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.04.2017 - 12.05.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.09.2017 - 27.10.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Teija Kynkäänniemi
Opintojakso
SOSAVY30

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija tuntee yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija on tutustunut sosiaalialan toimipisteisiin, jotka ovat valinneet toimintaideologiakseen yhteisöllisyyden edistämisen. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisötyön menetelmiä soveltaen.

Sisältö

- sosiaalisen pääoman käsite
- sosiaalipedagoginen aktivoiminen, osallisuus
- valtaistava näkökulma ja kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät päätöksenteossa
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
- yhteisöllisyys toimintaideologiana

Oppimateriaalit

- Karjalainen, P. & Kivipelto, M. 2014. Yhdyskuntatyö kansalaisia kohtaamassa. Teoksessa Haverinen R. & al. Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Vastapaino.
- Kuntalaiset keskiöön. Työkalupakki kuntalaisten osallistumiseksi palvelujen kehittämiseen ja päätöksentekoon. 2014. Kuntaliitto. Saatavana: http://flash.kunnat.net/2014/kuntalaiset-keskioon/files/assets/basic-html/index.html#1
- Kurki, Leena 2007. Innostava vanhuus: sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa. Finn Lectura.
- Matthies, A.-L. & Närhi, K. 2013. Ympäristökysymysten ajankohtaisuus globaalissa ja paikallisessa sosiaalityössä. Teoksessa Hurtig, J., Nikupeteri A. & Romakkaniemi M. Tutkiva sosiaalityö. Oikeudenmukaisuus sosiaalityössä. Sosiaalityön tutkimuksen seura. Saatavana: http://www.talentia.fi/files/3176/Tutkiva_sosiaalityo_2013.pdf
- Matthies, A.-L: & Rantamäki N. 2013. Hyvinvointitalkoot – miten kuntalaisten osallistuminen tukee palveluita. Kampa-hankeen julkaisu. Saatavana:
https://www.chydenius.fi/tutkimus/sosiaalitieteet/hankkeet/kampa/kampa-julkaisut-1/kampa-julkaisut/hyvinvointitalkoot
- Roivainen, I. & al. (toim.) 2008. Yhteisöt ja sosiaalityö: kansalaisen vai asiakkaan asialla? PS-Kustannus.
- Väyrynen, S., Kostamo-Pääkkö K., & Ojaniemi, P. 2015. Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. United Press Global.
- Muu mahdollinen soveltuva materiaali esitellään opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, ryhmätehtävät, itsenäinen/pareittain tehtävä tutkimustehtävä ja tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 16.10.2017 klo 12.15-16 (ei edellytä ennakkoilmoittautumista). Uusintatenttimahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisötyön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa arvioida kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen luokitella niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa perustella kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa perustellen tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisötyön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen analysoida niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.

Esitietovaatimukset

tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin

Lisätiedot

Itsenäinen tehtävä kirjallisuuden pohjalta ja sen esitys sekä luentoaineistoon ja kirjallisuuteen perustuva tentti.

Siirry alkuun