Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö (4op)
Toteutuksen tunnus: SOSAVY30-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.04.2017 - 12.05.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.09.2017 - 27.10.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Teija Kynkäänniemi
- Opintojakso
- SOSAVY30
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnin, yhteiskunnan toimivuuden ja ekososiaalisen kestävyyden näkökulmista. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija tuntee yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija on tutustunut sosiaalialan toimipisteisiin, jotka ovat valinneet toimintaideologiakseen yhteisöllisyyden edistämisen. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Hän osaa käynnistää, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisyyttä ja kansalaisten valtaistumista tukevaa ammatillista toimintaa yhteisötyön menetelmiä soveltaen.
Sisältö
- sosiaalisen pääoman käsite
- sosiaalipedagoginen aktivoiminen, osallisuus
- valtaistava näkökulma ja kriittinen pedagogiikka
- yhteisöaktivointi, deliberatiiviset menetelmät päätöksenteossa
- yhteisöllisen toiminnan käynnistäminen, toteuttaminen ja arvioiminen
- yhteisöllisyys toimintaideologiana
Oppimateriaalit
- Karjalainen, P. & Kivipelto, M. 2014. Yhdyskuntatyö kansalaisia kohtaamassa. Teoksessa Haverinen R. & al. Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Vastapaino.
- Kuntalaiset keskiöön. Työkalupakki kuntalaisten osallistumiseksi palvelujen kehittämiseen ja päätöksentekoon. 2014. Kuntaliitto. Saatavana: http://flash.kunnat.net/2014/kuntalaiset-keskioon/files/assets/basic-html/index.html#1
- Kurki, Leena 2007. Innostava vanhuus: sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa. Finn Lectura.
- Matthies, A.-L. & Närhi, K. 2013. Ympäristökysymysten ajankohtaisuus globaalissa ja paikallisessa sosiaalityössä. Teoksessa Hurtig, J., Nikupeteri A. & Romakkaniemi M. Tutkiva sosiaalityö. Oikeudenmukaisuus sosiaalityössä. Sosiaalityön tutkimuksen seura. Saatavana: http://www.talentia.fi/files/3176/Tutkiva_sosiaalityo_2013.pdf
- Matthies, A.-L: & Rantamäki N. 2013. Hyvinvointitalkoot – miten kuntalaisten osallistuminen tukee palveluita. Kampa-hankeen julkaisu. Saatavana:
https://www.chydenius.fi/tutkimus/sosiaalitieteet/hankkeet/kampa/kampa-julkaisut-1/kampa-julkaisut/hyvinvointitalkoot
- Roivainen, I. & al. (toim.) 2008. Yhteisöt ja sosiaalityö: kansalaisen vai asiakkaan asialla? PS-Kustannus.
- Väyrynen, S., Kostamo-Pääkkö K., & Ojaniemi, P. 2015. Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. United Press Global.
- Muu mahdollinen soveltuva materiaali esitellään opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, ryhmätehtävät, itsenäinen/pareittain tehtävä tutkimustehtävä ja tentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 16.10.2017 klo 12.15-16 (ei edellytä ennakkoilmoittautumista). Uusintatenttimahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa määritellä yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa arvioida yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin yhteisötyön menetelmiä soveltaen. Hän osaa tunnistaa yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkitystä kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa selittää yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteet sekä kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa perustellen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin soveltaen yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen luokitella niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella kansalaisten osallisuuden, valtaistumisen ja sosiaalisen pääoman merkityksen kansalaisten hyvinvoinnissa, yhteiskunnan toimivuudessa ja ekososiaalisessa kestävyydessä. Hän osaa vertailla yhteisösosiaalityön toimintaperiaatteita sekä selittää kriittisen pedagogiikan ja sosiaalipedagogisen aktivoinnin ja innostamisen teorian. Opiskelija osaa perustellen tulkita yhteisöaktivoimisen tarpeita ja yhteisöjen voimavaroja. Opiskelija osaa yhteisötyön menetelmiä monipuolisesti soveltaen rakentaa ja arvioida yhteisöllisen toiminnan prosessin. Hän osaa kriittisesti arvioida yhteisösosiaalityön menetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä perustellen analysoida niitä toiminnassaan soveltavia toimipisteitä.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
Itsenäinen tehtävä kirjallisuuden pohjalta ja sen esitys sekä luentoaineistoon ja kirjallisuuteen perustuva tentti.