Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus psykososiaalisessa työssä (5op)

Toteutuksen tunnus: SOSAPS10-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.04.2017 - 12.05.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2018 - 16.03.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Helena Sarvikas
Elina Kangasluoma
Opintojakso
SOSAPS10

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää ammatillisen vuorovaikutuksen teoreettiset ja käytännölliset perusteet sekä toimia ammatillisessa vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa selittää psykososiaalisen työorientaation ja eritellä, miten psykososiaalisen työn periaatteet ja toimintatavat näkyvät ammatillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalialan asiakastyön tavoitteellisena ja prosessinomaisena kokonaisuutena sekä osaa tarkastella sitä vuorovaikutussuhteen näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa ammatillisen vuorovaikutussuhteen edellytykset, psykososiaalisen vuorovaikutuksen piirteet sekä näihin liittyviä vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Sisältö

- ammatillisen vuorovaikutuksen merkitys, keskeiset elementit ja rakentuminen sosiaalityössä
- systeeminen sosiaalityö
- psykososiaalinen työorientaatio
- sosiodynaaminen ohjaus
- tavoitteellisen asiakastyön prosessi
- erilaisten arvolähtökohtien huomioiminen vuorovaikutuksessa
- Vuorovaikutuksen tasot ja keinot asiakkaan kohtaamisessa
- Vuorovaikutuksen tukeminen
- omien vuorovaikutustaitojen arvioiminen ja kehittäminen

Oppimateriaalit

Kangasluoma, E. ja Sarvikas, H. 2016. Vuorovaikutus psykososiaalisessa työssä - arvioinnin malli simuloituihin oppimistilanteisiin. Teoksessa: A. Heikkilä & J. Kulmala (toim.) Uusia työmenetelmiä ja innovaatioita hyvinvoinnin edistämiseen: SeAMK sosiaali- ja terveysala tutkii ja kehittää.Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 120, 53 - 82. Seinäjoki. Saatavana: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/121237/1/B120.pdf
Kauppila, R. A. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot: Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. Jyväskylä: PS-kustannus.
Laitinen, M. ja Pohjola, A. (toim.) 2010. Asiakkuus sosiaalityössä. Gaudeamus s. 1 - 74, 138 - 175. Saatavilla myös e-kirjana.
Peavy, V. R. 1997. SocioDynamic Counselling: A Constructivist Perspective.
Saatavana: https://goo.gl/2XJKPc s. 71-112.
Väisänen, L., Niemelä, M. ja Suua, P. 2009. Sanat työssä: Vuorovaikutus ammattitaitona. Helsinki: Kirjapaja.
- muu opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

luennot, ryhmätyöt, draamaharjoitukset, viestintätilanteiden analysointi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 4 h opintojakson lopussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133 h, josta kontaktiopetusta 46 h, sisältää tentin 4 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää ja määritellä psykososiaalisen työorientaation osana systeemistä sosiaalityötä ja ymmärtää työn ohjauksellisen lähestymistavan. Opiskelija tunnistaa psykososiaalisen työn edellyttämiä asiakastilanteita ja vuorovaikutuksen ominaispiirteitä sekä osaa määritellä omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan psykososiaalisen työn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa tavoitteellisen asiakastyön prosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa tätä osaamistaan omassa toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla psykososiaalista työtä ja sosiaalityön muita orientaatioita keskenään. Opiskelija osaa arvioida psykososiaalisen työn ja ohjauksellisen lähestymistavan edellyttämää vuorovaikutusta. Opiskelija osaa selittää vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä ja seurauksia, myös oman ammatillisen kehittymisen ja vuorovaikutusosaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen asiakastyön prosessin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa perustellen arvioida psykososiaalista työtä yhtenä sosiaalityön orientaationa. Opiskelija osaa perustella ja arvioida vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työotettaan ja psykososiaalisen työn keinoja ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata tavoitteellisen sosiaalityön prosessia psykososiaalisen työn näkökulmasta ja analysoida asiakastyön prosessiin vaikuttavia tekijöitä.

Esitietovaatimukset

tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin

Siirry alkuun