Siirry suoraan sisältöön

Opiskelu- ja työelämäosaamisen kehittyminen (2op)

Toteutuksen tunnus: YPO1A2-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.08.2017 - 03.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.09.2017 - 15.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opettajat
Aila Jaakkola
Tapio Varmola
Tanja Hautala
Taina Junttila
Helinä Mesiäislehto-Soukka
Tarja Knuuttila
Raija Palo
Päivi Marjomäki
Tiina Koskela
Opintojakso
YPO1A2

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Oppiminen ja opiskelutaidot:
Minä oppijana etukäteistehtävä ja sen palauttaminen 1. oppitunnilla
Luennot
Itseohjautuvuutta käsittelevä kysely
Oppimistyylejä käsittelevä testi
Oman oppimisen, luentojen ja oheismateriaalin käsitteleminen syventävässä reflektoivassa esseessä, jonka avulla harjoitellaan myös kirjallisen työn ohjeiden käyttöä ja lähteiden merkitsemistä

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia ammattikorkeakoulun opiskelu- ja toimintaympäristössä
- kehittää omia oppimis- ja työnhakutaitojaan
- nimetä keskeisiä työelämään ja työsuhteeseen liittyviä sääntöjä ja velvollisuuksia
- käyttää monipuolisia oppimis- ja työympäristöjä omassa opiskelussa ja työelämässä

Sisältö

- AMK-koulutuksen opintojen rakenne
- Opiskeluun orientoituminen omassa tutkinto-ohjelmassa
- Korkeakouluopiskelu ja sitä ohjaavat säädökset, SeAMKin toimintaperiaatteet ja säännöt
- SeAMK yhteisönä ja oppimisympäristönä sekä opiskelijakunnan toiminta
- SeAMKin kirjastopalvelut
- Opiskelu- ja oppimistaidot sekä niissä kehittyminen
- Opintososiaaliset palvelut ja hyvinvointipalvelut SeAMKissa
- Urasuunnitteluun ja työnhakemiseen liittyvän osaamisen kehittäminen
- Työsuhteen ehdot ja työntekijänä toimiminen

Oppimateriaalit

- SeAMK www- ja intra-sivut sekä niiden informaatio käsiteltävistä asioista, http://www.seamk.fi
- tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmat, ops.seamk.fi
- opettajan osoittama materiaali
Mesiäislehto-Soukka, H. 2014. Itseohjautuvuus ratkaisukeskeisessä viitekehyksessä - opettajatutormallin kehittäminen sairaanhoitajien aikuiskoulutukseen. Teoksessa: Viljamaa, A., Päällysaho, S. & Lauhanen, R. Opetuksen ja tutkimuksen näkökulmia: Seinäjoen ammattikorkeakoulu 2014, ss.158-173. Muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot, tehtävät, ryhmätyöskentelyt, esittelyt, verkko-opiskelu, ohjatut harjoitukset
Oppiminen ja opiskelutaidot:
Minä oppijana etukäteistehtävä
Luennot
Itseohjautuvuutta käsittelevä kysely
Oppimistyylejä käsittelevä testi
Essee

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- 53 tuntia, joka koostuu kontaktiopetuksesta, tehtävistä ja harjoituksista (osin verkko-opintoina)
- Oppiminen ja opiskelutaidot 1 op eli 26h jakautuu seuraavasti:
12h luentoa, 14h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- hyväksytty / hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osallistuu opintojakson tapaamisiin (mikäli ei ole verkkokurssi) ja osoittaa osaamistavoitteissa esitetyn osaamisen niiden aikana ja/tai suorittamalla opintojaksoon mahdollisesti kuuluvat tehtävät hyväksytysti.
- Hylätty: opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita eikä pysty osoittamaan osaamistaan niissä

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Siirry alkuun