Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: BG00BE25-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2017 - 31.07.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2017 - 30.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettajat
Hilkka Latva-Somppi
Arja Hemminki
Eija Kyrönlahti
Opintojakso
BG00BE25

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia osallistavia kehittämismenetelmiä.

Sisältö

Laadulliset menetelmät
Määrälliset menetelmät
Osallistavat kehittämismenetelmät

Oppimateriaalit

Carr, W., Kemmis. S. 1986. Becoming critical. Education Knowledge and Action Research. London: Routledge / Deakin University Press.
Heikkilä, A. , Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. Helsinki: WSOY.
Heikkinen, H., Rovio E. , Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Seppänen-Järvelä, R.,Karjalainen, V. 2006. Kehittämistyön risteyksiä. Helsinki: Stakes.
Toikko, T., Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.

Opetusmenetelmät

Innovatiiviset, osallistavat menetelmät. Keskusteleva luento-opetus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 40 tuntia kontaktia sekä 90 tuntia itsenäistä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä ja osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimuskohteita ja osaa analysoida ja arvioida määrällisten, laadullisten ja kehittämisen menetelmien soveltuvuutta näihin kohteisiin.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun