Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: BG00BE25-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2017 - 31.07.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2017 - 30.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
- Opettajat
- Hilkka Latva-Somppi
- Arja Hemminki
- Eija Kyrönlahti
- Opintojakso
- BG00BE25
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia osallistavia kehittämismenetelmiä.
Sisältö
Laadulliset menetelmät
Määrälliset menetelmät
Osallistavat kehittämismenetelmät
Oppimateriaalit
Carr, W., Kemmis. S. 1986. Becoming critical. Education Knowledge and Action Research. London: Routledge / Deakin University Press.
Heikkilä, A. , Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. Helsinki: WSOY.
Heikkinen, H., Rovio E. , Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Seppänen-Järvelä, R.,Karjalainen, V. 2006. Kehittämistyön risteyksiä. Helsinki: Stakes.
Toikko, T., Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Opetusmenetelmät
Innovatiiviset, osallistavat menetelmät. Keskusteleva luento-opetus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 40 tuntia kontaktia sekä 90 tuntia itsenäistä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä ja osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimuskohteita ja osaa analysoida ja arvioida määrällisten, laadullisten ja kehittämisen menetelmien soveltuvuutta näihin kohteisiin.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.